רופא מתמחה עייף? לא נורא

(0)
לדרג

בניגוד להנחה כי מתמחים תשושים עלולים להזיק למטופלים, נמצא כי הגבלת שעות העבודה של מתמחים לא הביאה לשיפור בטיחות הטיפול בחולים

מאת: מערכת zap doctors

הגבלות על מספר שעות עבודה של מתמחים ברפואה לא השפיעו משמעותית על שיעורי המוות או אשפוזים חוזרים של חולים, או על תוצאות הטיפול בחולים במחלקות כירורגיה כללית; כך עולה משני מחקרים חדשים, שפורסמו לאחרונה בכתב העת JAMA.

ברקע למחקרים מסבירים החוקרים כי החשש מפני טיפול רפואי הניתן על ידי מתמחים מותשים ועייפים הוביל להגבלת מספר שעות העבודה של מתמחים בשנת 2003, עם הגבלות נוספות שנקבעו בשנת 2011, שקבעו סף של 80 שעות עבודה שבועיות, עם קביעת סף שעות עבודה רצופה של 16 שעות בקרב מתמחים בשנה הראשונה להתמחות ו-24 שעות בשלב מאוחר יותר (עם ארבע שנות נוספות להעברה מסודרת של הנתונים והשתתפות בפעילויות לימודיות).

במחקר הראשון בחנו החוקרים נתונים אודות חולים במחלקות כירורגיה כללית שנתיים לפני ההגבלות משנת 2011 ושנתיים לאחר מכן. הסקירה כללה כ-102 אלף משתתפים מ-23 בתי חולים אוניברסיטאיים ומספר דומה מ-31 בתי חולים לא-אוניברסיטאיים.

לאחר שנלקחו בחשבון משתנים שונים, נמצא כי הגבלת שעות העבודה של מתמחים לא לוותה בשינוי משמעותי בשיעורי התמותה או תחלואה חמורה. החוקרים גם לא הצליחו להדגים כל קשר בין הגבלת שעות העבודה של המתמחים ובין סיבוכים אחרים לאחר ניתוחים.

מממצאי המחקר עלה כי הגבלת שעות העבודה של מתמחים לא לוותה בשיפור בטיחות הטיפול בחולים. ממצאים אלו עלו בקנה אחד עם השערות החוקרים ולא הפתיעו את החוקרים או את המנתחים והמתמחים, מאחר שציפו לכך נוכח החשיבות של רציפות הטיפול.

במחקר השני בחנו חוקרים את ההשפעה של הגבלת שעות העבודה של מתמחים על שיעורי תמותה ואשפוזים חוזרים בקרב חולים מאושפזים בשנה הראשונה לאחר קביעת ההנחיות. הסקירה כללה קרוב ל-6.4 מיליון אשפוזים ל-3,014 בתי חולים ודרכי טיפול קצרות טווח, עם אבחונים של התקף לב, אירוע מוחי, דימום ממערכת העיכול או אי-ספיקת לב, או סיווג של ניתוח כללי, אורתופדי או כלי דם.

החוקרים לא זיהו קשר משמעותי בין הגבלת שעות העבודה לשיעורי התמותה לאחר 30 ימים בעקבות כל אחת מהאבחנות הרפואיות או הקטגוריות הכירורגיות, ולא זוהה קשר בין הנחיות אלו ובין שיעור האשפוזים החוזרים מכל סיבה בתוך חודש בשל מצבים רפואיים או כירורגיים.

מכאן עולה כי ההנחיות לשיפור איכות ובטיחות הטיפול בחולים, כפי שנבחן במחקר הנוכחי לפי שיעורי תמותה לאחר 30 ימים ושיעורי אשפוזים חוזרים מכל סיבה, לא השיגו את יעדן. מנגד, טרם הובהרה הסוגיה אם התוצאות עשויות להיות גרועות יותר נוכח פגיעה ברציפות הטיפול בחולים.

בואו לדבר על זה בפורום לימודי רפואה - כללי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום