בכי תמרורים? דמעת כרונית

(8)
לדרג
תוכן מקודם

לפעמים נדמה לכם שאתם בוכים ללא הפסקה ובלי כוונה? ייתכן שאתם טיפוסיים רגשניים, אבל אולי מדובר בדמעת כרונית בעיניים? כיצד מטפלים?

רופא עיניים ,מומחה למחלות עיניים
077-2317081 (מספר מקשר)

תופעת הדמעות המרובות מהעיניים היא תופעה שכיחה למדי באוכלוסייה, ועשויה להופיע כבר בגיל הלידה, כתופעה מולדת, העשויה להתרחש בעין אחת בלבד או בשתי העיניים. בעיה זו נובעת מחסימה בניקוז הדמעות מהעיניים, במצב שבו תעלת הדמעות והחיבור בין שק הדמעות לאף אינם נפתחים באופן טבעי. מצב זה נוכח אצל כשישה אחוז מהיילודים.

במרבית המקרים (כתשעים אחוז) תופעה זו חולפת באופן ספונטני עד גיל עשרה חודשים. כאשר תופעה זו קיימת, בחודשי החיים הראשונים, ניתן - על ידי התערבותו של רופא מומחה בתחום - לבצע לחיצה חזקה על שק הדמעות כלפי מטה, ולגרום לפתיחתו בכוח. מדובר בפעולה שלעיתים פותרת את הבעיה.

עם זאת, בנוגע לתינוקות שפתרון זה לא סייע להם, מעבר לגיל 10 חודשים, יש לבצע פרוצדורה קצרה בהרדמה כללית, על מנת לפתוח את שק הדמעות לכיוון הנכון.
תופעת הדמעות המרובות מהעיניים היא שכיחה. צילום: שאטרסטוק תופעת הדמעות המרובות מהעיניים היא שכיחה. צילום: שאטרסטוק

כיצד מתבצעת פעולה כירורגית לפתיחת שק הדמעות?

לפרוצדורות כירורגיות אלה יש מספר שלבים, המתבצעים על פי חומרת המקרה. הפרוצדורה הפשוטה ביותר היא פתיחת דרכי הדמעות על ידי חוט מתכת בגדלים שונים. אם הפתיחה לא צלחה (בדרך כלל בערך בעשרים אחוז מהמקרים), ניתן לבצע פעולה המערבת ניפוח בלון בשק הדמעות, אשר יש לו סיכויי הצלחה גבוהים בטיפול בבעיה. במידה וגם פרוצדורה זו לא צלחה, ניתן להחדיר לעין צינורית אשר "יושבת" בדרכי הדמעות למשך כשישה חודשים ועתידה לפתור את המצב, או, במקרים החמורים ביותר, לבצע ניתוח לשחזור דרכי הדמעות, שבו מבוצע חיבור ישיר בין שק הדמעות אל האף.

מדוע גם אנשים מבוגרים סובלים לעתים מדמעת בלתי פוסקת?

לצד הדמעת של גיל התינוקות, גם אנשים בוגרים, בני 40 פלוס, סובלים לעתים מתופעה שבה תעלת הדמעות נחסמת על ידי עיבוי דופן שק הדמעות - מה שגורם לדמע בלתי פוסק. הגורמים לכך הם דלקות כרוניות ומחלות שונות, אשר גורמות לחולה המבוגר לסבול מדמעת ומהפרשות מהעיניים לאורך רוב שעות היום.

כיצד מטפלים בדמעת אצל אנשים בוגרים?

בדרך כלל הפתרון לבעיה זו הוא פתרון כירורגי - ובו מחברים את שק הדמעות לאף דרך מעקף, באמצעות שתי אפשרויות ניתוחיות עיקריות: או על ידי ניתוח קלאסי שבו מבוצע חתך חיצוני וקטן בדופן האף, אשר מתבצע על קפל העור בחיבור בין הארובה לבין האף. חתך זה הוא מאוד עדין, והצילוק שנשאר בעקבותיו כמעט בלתי נראה.

האפשרות השנייה היא ניתוח אנדוסקופי, המבוצע בדרך כלל בשילוב עם מנתח אף אוזן גרון, ובו החיבור והמעקף נעשים על ידי אנדוסקופ, ללא חתך עורי. את הניתוח האנדוסקופי ניתן לבצע בשתי העיניים יחד, אך יש לציין שעלותו גבוהה בהרבה מהניתוח הראשון, במידה ואין כיסוי משמעותי מחברות ביטוח רפואי פרטיות.

במה כרוכה ההחלמה מהניתוחים האלה?

ההחלמה מניתוחים אלה איננה נחשבת קשה במיוחד. לאחר הניתוח, ניתן טיפול נקודתי של הזלפת טיפות לעין, וכן של משחה למריחה על החתך, אם יש חתך, לצד טיפול אנטיביוטי שניתן למשך כשבוע בלבד.
הפתרון לדמעת כרונית אצל מבוגרים הוא בד"כ כירורגי. צילום: שאטרסטוק הפתרון לדמעת כרונית אצל מבוגרים הוא בד"כ כירורגי. צילום: שאטרסטוק

אילו סיבות נוספות יכולות לגרום לדמעת?

עוד סיבה שכיחה ביותר לדמעת היא יובש בעיניים. למרות שניתן היה לשער כי יובש בעיניים גורם רק לתחושת גירוד יבשה או לצריבה - הרי שיובש בעיניים גם יוצר, במקרים רבים, תגובה עינית של הפרשת דמעות אשר אינן באיכות טובה. לכן, בעקבות איכות הדמעות הלקויה, העין ממשיכה לחוש ביובש גם במצב שבו היא מוצפת בדמעות.

איכות הדמעות בגופנו נקבעת על ידי שלושה מרכיבים: שומן, מוצין (חלבון המצוי בדמעות) ומים - וכאשר שילוב זה איננו אופטימלי, איכות הדמעות נפגעת וגורמת לחשיפת הקרנית לאוויר, וכך להפרשת דמעות מרובות אשר אינן אפקטיביות.

כיצד מטפלים בתופעת הדמעת שנגרמת מיובש?

בתופעה זו מטפלים בדרך כלל על ידי טיפות, באמצעות דמעות מלאכותיות, אשר יעילות עבור מקרי הדמעת הקלים. במקרים הקשים יותר, מטפלים באמצעות טיפות ג'ל אשר נשארות יותר זמן בעין, בזכות הצמיגות הגבוהה שלהן.

במקרים אחרים, כאשר גם הג'ל אינו מסייע, מטפלים בדמעת על ידי משחות אפקטיביות לבעיה, אך חסרונן טמון בכך שהן מטשטשות את הראייה בצורה משמעותית המקשה על התפקוד.

ד"ר בנימין שלו הוא מומחה בניתוחי עפעפיים, פזילה, דרכי דמעות וכן ברפואת עיניים לילדים רופא בכיר במחלקת עיניים בי"ח איכילוב.

בואו לדבר על זה עם ד"ר שלו בפורום ניתוחי עפעפיים.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום