התמכרות למסכים: להיגמל מהנייד

(0)
לדרג

נהנים לשחק כל הזמן במחשב ולצפות בטלוויזיה? מציצים ללא הרף בסמארטפון? יתכן שאתם סובלים מהתמכרות למסכים. חשוב לטפל לפני שייגרם נזק בזוגיות ובעבודה

מאת: ד"ר אילן טל ואינה ארצי

כסטודנט לביוטכנולוגיה, דן בן ה-27 הרגיש שעליו להיות מעודכן בכל גדג'ט חדש שיוצא - כחלק מהמקצוע שלו. הוא ראה זאת כאבן דרך קריטית בהתפתחות הקריירה שלו, ולכן בחן שעות רבות כל מכשיר חדש שיצא, כשבאמתחתו מגוון רחב של מכשירים למיניהם.

הבעיה היא כי בלי שהוא הרגיש, נחצה הגבול שבין מחויבות מקצועית לבין שימוש לא מבוקר: למעשה, כמעט בכל רגע נתון, היה לו סוג כלשהו של מסך ביד: כל הזמן הוא היה עסוק במשהו וירטואלי, כשהיו כמה משחקים עיקריים בהם נהנה לשחק.

כאשר בת הזוג שלו מזה שנתיים הייתה הולכת לישון, הוא היה עובר מיד למחשב כדי להתעדכן במצבו במשחק; בת זוגו, לעומת זאת, הייתה מרבה להתלונן על כך שהוא כבר לא הולך לישון איתה, אלא מבלה מול המחשב עד השעות הקטנות של הלילה - ומתחיל את הבוקר עייף כשהוא צריך לקום ללימודים ולעבודה.

כשהריבים ביניהם התעצמו הוא היה פשוט יוצא מהבית עם האייפון וממשיך לשחק דרכו. רק כשהוא נכשל במבחן הכי חשוב בתואר שלו, אליו לא למד, כי לא הצליח להתנתק מהמחשב, וכשבת הזוג שלו איימה בפרידה, הוא הבין שיש לו בעיה. אז הוא הצליח להגדיר את התחושה שליוותה אותו זמן רב: שהוא מפספס את החיים שלו. המחיר שחווה על בשרו, גרם לו להבין שהוא חייב לעשות שינוי.

גם ארז, בן 31, רווק, הבין שמשהו יצא משליטתו, אחרי ששילם מחיר על התמכרותו למחשב. ארז ניסה למצוא זוגיות זמן רב, ללא הצלחה. הוא עבד בחברת ביטוח מספר שנים לא מבוטל, אך מעולם לא הצליח להתקדם, למרות הוותק הרב שלו ולמרות היכולת והכישרון שלו.

אחת הסיבות העיקריות לכך היא העובדה שהוא שיחק במחשב שעות רבות, לרוב עד אמצע הלילה, והיה קם בבוקר עייף ומותש. עם הזמן, הוא מצא עצמו בודק מה מצבם של המשתתפים שלו במשחק גם בעבודה. אט אט, ההרגל הזה הפך לקבוע - ותוך זמן קצר, הוא מצא עצמו משחק ממש, ללא בושה או פחד מהתגובות בסביבתו.

כאשר היה מרגיש לא נוח, הוא היה עובר להתעדכן במשחק באמצעות המכשיר הנייד שלו. באופן טבעי, התפוקה שלו בעבודה ירדה - הוא לא הצליח לסגור עסקאות, לא לשמר לקוחות או בכלל לעבוד באופן שוטף. המשכורת שלו, המבוססת על בונוסים ומענקים, פחתה משמעותית: לא רק שהוא לא הצליח לשפר את המצב, אלא הוא גם נאלץ להתמודד עם עייפות גדולה עוד יותר ותחושה כללית של אי נוחות.

אי הנוחות הזו התחוורה לו באופן מוחשי יותר, כשהוא הביט במראה והבחין לראשונה כי עלה מספר לא מבוטל של קילוגרמים ו"שכח" להתגלח מזה מספר שבועות. בהצצה קטנה למקרר, גילה מקרר ריק ומטבח מלא בעטיפות ריקות של חטיפים. ברגע הזה הוא הכיר בשינוי שחל בו בלי שהרגיש, בערך העצמי שלו שהתרסק, בעמידה שלו במקום מזה מספר שנים, בבדידות שלו ובכך שהמחשב הוא ידידו היחיד.

הימים בהם הטלוויזיה הייתה המסך היחיד בחיינו כבר חלפו מזמן. מאז נוספו לטלוויזיה גם המחשב הביתי, המחשב הנייד, האינטרנט - שזמין כמעט בכל דרך אפשרית, האייפד, האייפון ושאר המסכים הסלולריים הקיימים היום. כל אלה הם מוצרים עם יתרונות רבים, המקלים על חיינו, מספקים לא מעט הנאה והרבה יעילות; אבל הם טומנים בחובם גם סכנות, כאשר הגדולה בהם היא התמכרות.

איך נדע שמדובר בהתמכרות למסך?

לא משנה אם זה למשחקי מחשב, משחקי פנטזיה, משחקי רשת, אתרי פורנו, אתרי קניות, אתרי היכרויות, אתרי תוכן או צ'אטים - כשהחיים האמיתיים מצטמצמים ואתם מוצאים שרוב האינטראקציות החברתיות / בין אישיות שלכם מתקיימות דרך המחשב, בתוך המחשב או בתוך הרשת - זוהי נורת אזהרה.

אם אתם מבלים את רוב זמנכם מול המסך (אייפון, אייפד, מחשב, טלוויזיה), אחרי שעות העבודה ומעבר למה שמצופה באופן הגיוני עבור מטלות החיים השונות - זוהי נורת אזהרה.

אם אתם מתחילים לשחק והעולם האמיתי נמוג באותו רגע ושכחתם מהכל - מכל המחויבויות שלכם, מכל הצרות שלכם ומכל השמחות הריאליות (ולא הווירטואליות) שלכם ואינכם יכולים לפצל את הקשב ולשמוע, להבין ולהיות חלק ממה שקורה בתוך הבית, במשפחה או החיים שלכם - זוהי נורת אזהרה.

אם החבר הכי טוב שלכם זה המסך - זוהי נורת אזהרה.

אם המאהב/ת שלך הוא המסך - זוהי נורת אזהרה.

אם אתם מעדיפים לבלות זמן מול הריבוע (קטן או גדול ככל שיהיו) מצופה הזכוכית ולא במיטה חמה עם בן או בת זוג - זוהי נורת אזהרה.

אם הילד צורח ואת/ה אומרים "אני רק עובר שלב" - זוהי נורת אזהרה.

אם אתם מרגישים תקועים בעולם הווירטואלי ולא בעולם הריאלי (ולא דרך תוכניות ריאליטי) - זוהי נורת אזהרה.

אם החיים עוברים לידכם ואתם עמוק בתוך המסך הקטן - זוהי נורת אזהרה.

מהם המאפיינים להתמכרות למסכים?

התמכרות למסכים חיה וקיימת. המסך, בכל דמות שיהיה, נגיש לכולנו, מאפשר חיים נוחים וקלים יותר; הוא מרתק, מושך ונעים לעיניים.

התמכרות למשחקי פנטזיה היא דוגמא קלאסית היכולה להבהיר היטב את קלות הנפילה להתמכרות למסכים. משחקי פנטזיה מעניקים תוך רגע לאדם חיים קלים יותר, ובעיקר מיוחדים יותר, כאשר לכל אחד הכוחות המיוחדים שלו.

משחקי פנטזיה, לכאורה, בן רגע פותרים את כל בעיות החיים. אנשים מוצאים עצמם נשאבים בקלות למשחקים אלה, בעיקר משום שהם בנויים במטרה למשוך את השחקנים לבלות כמה שיותר זמן במשחק: בחלק גדול מהמשחקים, התוכנה בנויה כך שהיא "מרגישה" מתי אדם משחק פחות - ומפתה אותו להישאר במשחק על ידי עליה לשלב הבא או תגמול כלשהו אחר. בדומה מאוד לאופרות סבון בהן תמיד קורה משהו מפתיע, מסקרן ומותח בסוף הפרק, שממש "מחייב" לראות את הפרק הבא.

יש להבין כי כמו כל התמכרות אחרת (למשל לסמים או אלכוהול), חשובה ההבנה שאדם לא יכול להתמודד עם ההתמכרות לבד והוא זקוק לעזרה. הפניה לעזרה מגיעה על פי רוב מתוך ההכרה הבסיסית כי המסך גרם לאדם לפספוס של החיים, קרי: ניתוק הממשקים עם האנשים האמיתיים בחיים סביבו ופגיעה משמעותית ביכולת שלו לנהל קשר עם בן הזוג, קולגות, ילדים, חברים ובני משפחה.

מתי אנשים פונים לטיפול סביב ההתמכרות למסכים?

אנשים מגיעים לטיפול כשהם מגיעים לרוויה כשלהי מהמשחק. אנשים מגיעים לטיפול כשהסביבה כבר לא מקבלת את הוואקום שהם נמצאים בו - וכשהם נדרשים להצדיק את ההתנהלות שלהם מול אחרים. אנשים מגיעים לטיפול כשהם מתחילים להבין למה כולם ברחו מהם או למה הם מרגישים כל כך בודדים ומוזנחים. אנשים מגיעים לטיפול כשהם מגיעים למצבי קיצון - אחד המטופלים שהגיע לקליניקה סיפר שהגיע מפני שקלט לפתע שבמשך שבוע בו לא יצא מהבית ושיחק כל היום במחשב, הוא לא תיקשר עם אף אחד בעולם, ולמעשה במשך שבוע לא הוציא הגה מהפה: לא שמע ולא השמיע את קולו.

איך אפשר לצאת מהמסך ולהתחבר לחיים האמיתיים?

כמו בהתמכרויות אחרות, בהן בני משפחה מזהים את המצוקה ואת תהליך ההתדרדרות של המכור, העלול להביא אותו לפת לחם או למצבי סכנת חיים (למשל בהתמכרות להימורים או התמכרות לסמים ואלכוהול) - והם מביאים אותו לטיפול; כך גם בהתמכרות למסכים, למשפחה תפקיד חשוב בשימת גבולות ובהדלקת נורות אזהרה. עם זאת, העבודה של השחרור נעשית, בסופו של דבר, על ידי האדם עצמו.

איך ניתן להשתחרר מההתמכרות למסך?

העבודה על שחרור מהתמכרות היא עבודה קשה ולא פשוטה, בעיקר משום שההתנהגות הבסיסית היא לגיטימית ובלתי נמנעת כחלק מהחיים המודרניים. במהלך הטיפול, העבודה היא על יצירת גבול בין שימוש נכון ומקובל לבין שימוש פוגעני. בטיפול האדם לומד לחיות את החיים שלו ולא לצפות בהם דרך המסך. בעומק הטיפול האדם לומד להתמודד עם התכנים שהביאו ליצירת ההתמכרות - חרדה חברתית, חוסר ביטחון, תחושה של קושי ביצירת קשרים אינטימיים או קשרים חברתיים כלשהם.

הטיפול מאפשר ללמוד מהם קשרים חברתיים, כלים בסיסיים ליצירת קשרים, ביסוס קשרים, ביטוי עצמי, תקשורת, התמודדות עם תחושות, רגשות ופחדים שהיו קודם או שנוצרו בעקבות השנים הבודדות מול המסך.

ד"ר אילן טל, פסיכיאטר מומחה, מנהל מרכז ד"ר טל לתמיכה רגשית ונפשית
אינה ארצי, מטפלת בהתמכרויות.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכותרפיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום