קנאביס רפואי - מזיק וממכר

(0)
לדרג

ארגון פסיכיאטרים, הפועל במסגרת ההסתדרות הרפואית, קובע כי השימוש במריחואנה רפואית עלול לדרדר את המשתמשים להפרעות נפשיות

מאת: מערכת zap doctors

השימוש בקנאביס רפואי עלול לדרדר את המשתמשים להפרעות נפשיות; כך קובע היום (א') ארגון 'אילסם' לקידום המודעות והטיפול בתחלואה כפולה התמכרויות בצד הפרעות נפשיות, בנייר עמדה חדש. הגוף פועל בתוך ההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י).

חברי הארגון, פסיכיאטרים המתמחים בתחלואה כפולה, אשר נמנעו עד היום מלהשמיע קולם בדיון הסוער בישראל בנוגע לצריכת קנאביס רפואי, קובעים כי שימוש בקנאביס רפואי מצוי בקשר סטטיסטי מובהק וברור עם נוכחות הפרעות נפשיות רבות, שהבולטות בהן הן: חרדה, הפרעות מצב רוח, הפרעות פסיכוטיות, הפרעות אישיות והתמכרות. בנוסף, צריכת הקנאביס הרפואי עומדת במתאם הדוק עם תפקוד מקצועי וחברתי ירוד, ואף עם השפעות גופניות לא נפשיות, הכוללות, נזק למערכת לב ריאה ופגיעה בקואורדינציה ובזיכרון.

מבחינה מחקרית, קובע נייר העמדה כי, קשה לקבוע במדויק את הסיבתיות להפרעות הנפשיות ולתפקוד הכללי של הגוף, כפי שקשה לקבוע מחקרית את הסיבתיות לרוב ההפרעות הנפשיות המוכרות. עם זאת, לגבי מספר הפרעות נפשיות מצוי מידע מחקרי מבוסס, לפיו כן ניתן לקבוע בסבירות גבוהה קשר סיבתי עם השימוש בקנאביס, לדוגמה: התקפי חרדה, ירידה קוגנטיבית בסמוך לשימוש בקנאביס הרפואי, מחלת סכיזופרניה (בעיקר כאשר מדובר בצריכה בגילאים צעירים, מתחת לגיל 18 ובמיוחד מתחת לגיל 15), ומצבים פסיכוטיים אחרים. כמו כן, קובע נייר העמדה כי צריכת הקנאביס הרפואי מהווה סיבה שכיחה להחמרה בהפרעות הנפשיות בקרב מי שלוקה מלכתחילה בתסמינים נפשיים, כגון חרדה, דיכאון, פסיכוזה ואחרים.

"דיון פופוליסטי שלא מודע לסכנות"

בשנים האחרונות מתנהל בקרב הציבור בארץ ויכוח סוער בעניין הקנאביס הרפואי. רבים דורשים ממשרד הבריאות להקל על אישור הרישיונות הניתנים לחולים לשימוש בקנאביס רפואי, וחלקים רחבים בחברה מצפים מהפוליטיקאים לפתוח בהליך לגליזציה כולל, בדומה לכמה מדינות בעולם. באילסם מבקשים לקיים את הדיון בשאלת השימוש בקנאביס רפואי על בסיס הוכחות מדעיות ומידע רפואי מצטבר, ולא על בסיס דיון פופוליסטי בנושא, שמתקיים כחלק מטרנד חברתי, שלא בהכרח מודע לסכנות הכרוכות בשימוש בקנאביס רפואי.

בנייר העמדה כותבים הרופאים כי קיימים דיווחים סובייקטיביים של רבים, לפיהם צריכת הקנאביס משפרת את איכות חייהם, מרגיעה אותם, מסייעת להם להפרעות שינה ומשפרת אצלם את הריכוז. מנגד, טוענים הפסיכיאטרים החברים באילסם כי דיווחים אלו אינם יכולים להישקל אל מול ראיות מדעיות, עד אשר ייבדקו באמצעים מחקריים על מנת לאמתם או להפריכם. בכל מקרה, קובעים הפסיכיאטרים המתמחים בתחלואה הכפולה, השפעת הקנאביס על אנשים אינה אחידה. בעוד משתמש אחד יהיה מושפע באופן שהוא חיובי בעיניו, עלול משתמש אחר, הנוטל בדיוק את אותו החומר ובאותו המינון, לסבול ממגוון תסמינים נפשיים חמורים, מפגיעה בתפקוד ואף להידרדר להתמכרות לחומר, לתוצאות בלתי רצויות ולתחלואה רבה, שצריכה מרובה של החומר, עלולה להביא עימה.

המלצת האגון לפיכך היא לתת קנאביס רק במצבים רפואיים שבהם לא קיימת אפשרות טיפולית מוכרת ומוכחת יותר, וזאת תוך מעקב מדוקדק אחר ההשפעה הפרטנית לגבי כל חולה, ותוך תקווה שמחקר עתידי יוכל לזרוע אור על התועלת מול הנזק האפשריים במצבים האמורים. בשלב זה, נקבע בנייר אין להמליץ, או לאשר צריכת חומרים אלה באוכלוסיות אחרות או במצבים אחרים.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכיאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום