גיל המעבר בנשים: כבר לא מפחיד

(0)
לדרג

מתי מתחיל גיל המעבר אצל נשים? מהם התסמינים? איזה טיפולים הרפואה מציעה כיום כדי לסייע לאישה? כדאי לשקול: הורמונים צמחיים ורפואה משלימה

מאת: ד"ר רוזליה חוטוריאן

בעבר הלא רחוק, גיל המעבר היה נחשב ל"סוף חייה" של האישה, מכל מיני היבטים רפואיים ונפשיים - ובעיקר מהבחינה המינית. עם זאת, כיום הגישה כלפי גיל המעבר השתנתה. אישה שמגיעה לגיל זה, המתרחש בדרך כלל בעשור הרביעי לחייה, בעצם מגיעה לאמצע החיים. במובנים מסוימים הנוגעים לקריירה, מצב נפשי ומשפחתי - אישה בגיל המעבר אף נמצאת בשיא חייה.

אישה ישראלית חיה בממוצע 84 שנה. לכן גיל המעבר מהווה נקודה בזמן שבה האישה עדיין פעילה, עובדת, נמצאת בפעילות גופנית כשירה וגבוהה - והיא בדרך כלל גם אם לילדים די גדולים, בעלת ניסיון חיים וחוזק נפשי. לכן, התדמית של המונח "גיל המעבר" השתנתה - לטובה; גם בזכות הטיפולים החדשניים שיש לתופעות הלוואי המאפיינות את הגיל.

מהם הסימנים שהגעתי לגיל המעבר?

סימני גיל המעבר הם סימנים נפשיים וגופניים הפוגעים בעיקר באיכות חייה של האישה. נשים בגיל המעבר מגיעות לרפואה המקצועית עם שלל של תלונות: ירידה חד-משמעית במצב הרוח, שינויים תכופים במצב הרוח משמחה לעצב, גלי חום, נדודי שינה, ירידה בתיאבון וירידה חדה בחשק המיני.

ביתר פירוט, מהם סימני גיל המעבר בנוגע למיניות האישה?

תופעת לוואי נוספת של גיל המעבר הקשורה במיניות היא יובש ברירית הנרתיק, הנובע בעקבות הפרשה מועטה של הורמון האסטרוגן בגוף האישה בגיל זה. לצד זאת, עלולות להופיע גם דלקות חוזרות בנרתיק ובדרכי השתן, וכן כאבים בזמן יחסי מין.

על פי רוב, נשים אינן מעוניינות לסבול את גיל המעבר בצורתו המובהקת - ולכן הן פונות לקבל טיפולים מסוגים שונים. עד לשנת 2002, הטיפול הרווח ביותר היה טיפול הורמונלי קבוע, אותו נהגה לקחת האישה המטופלת לאורך מספר שנים.

מחקר שנעשה בעבר סביב הנושא קבע כי טיפול זה הוא אגרסיבי, גורם לעלייה במשקל ואף עלול לגרום לסרטן השד - אך מחקר זה שנוי במחלוקת.

בהמשך, קבע מחקר נוסף כי נשים הנוטלות את ההורמונים לגיל המעבר נמצאות בקבוצת סיכון ללקות בהתקפי לב ובאירועים מוחיים, אך גם תוצאות מחקר זה נשארו שנויות במחלוקת.

בישראל פועל ארגון של רופאי נשים המתכנס אחת לתקופה ומתעדכן בחידושים סביב הטיפולים החדשניים בתסמיני גיל המעבר, על מנת להקל על המטופלות - ולהעניק להן את הפתרון הטוב ביותר למצבן.

מהם הטיפולים היעילים עבור תסמיני גיל המעבר, שהרפואה המתקדמת מציעה כיום?

גם כיום קיימים טיפולים הורמונליים מסוגים שונים, הנלקחים על ידי האישה, בטווח זמן של חמש עד שבע שנים, מהרגע בו החלה לסבול מהתופעה. נשים שתופעות אלה מתחילות אצלן בגיל צעיר יחסית - ומבקשות להתחיל לקבל את הטיפול, עוד טרם הופעת כלל התסמינים, חוסכות לעצמן זמן וסבל מיותר.

מה יכולה לעשות אישה שלא רוצה לקחת הורמונים?

עבור אישה שאיננה מעוניינת לקחת הורמונים, מסיבות אידיאולוגיות או מסיבות רפואיות, קיימים הורמונים צמחיים אשר נועדו לטיפול בגיל המעבר, הורמונים העשויים מתוספי מזון צמחיים שאינם סינתטיים.

לצד אלה, קיימים טיפולים אלטרנטיביים כגון: דיקור, רפואה סינית, הומאופתיה ושלל טיפולים מעולם הרפואה המשלימה, אשר מסייעים לטיפול בתופעות הלוואי. כמובן שאישה הסובלת ממצבי רוח בגיל זה יכולה גם ליטול תרופות אנטי דיכאוניות, המטפלות באופן נקודתי במצב הרוח. תרופות אלה נמצאו אף יעילות לטיפול בגלי החום.

איך אדע איזה טיפול מתאים לי?

כאשר מטופלת רוצה להבין כמה זמן היא תסבול מגלי חום או מכל תסמין אחר, אין לכך תשובה חד משמעית. כל אישה היא אינדיבידואלית - ולכן כל טיפול בתופעות גיל המעבר יותאם לה באופן ספציפי.

יש נשים הסובלות מתופעות אלה משך חודשים ספורים - ויש כאלה הסובלות מהן לאורך שנים. בדרך כלל, טיפול מכל סוג ניתן למשך תקופה בת שנה, ולאחר מכן מנסים להפסיקו ולבדוק האם הוא מתאים? האם התופעות הסתיימו? האם יש להאריכו או להחליפו? בכל מקרה, לא מומלץ ליטול הורמונים משך יותר משבע שנים ברצף.

חשוב לציין כי אלמנט נוסף המסייע לטיפול בתופעות גיל המעבר הוא שינוי אורח החיים: תזונה נכונה, שמירה על פעילות גופנית תקינה והפסקת עישון. כל אלה מסייעים למיגור תופעות גיל המעבר.

ד"ר רוזליה חוטוריאן היא מומחית לרפואת נשים.

בואו לדבר על זה בפורום גיל המעבר וטיפול הורמונלי חילופי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום