סיכון לאסתמה בלינה משותפת

(0)
לדרג

מחקר הולנדי: ילדים שחולקים מיטה עם הורים בגיל שנתיים, מצויים בסיכון מוגבר להופעת צפצופים בגילאי 3-6 שנים, וסיכוי גבוה יותר לאבחון של אסתמה בגיל שש

מאת: ד"ר עמית עקירוב

לפעוטות החולקים מיטה עם בני המשפחה שלהם תואר סיכון מוגבר להתפתחות אסתמה בגיל מאוחר יותר; כך עולה מתוצאות מחקר מהולנד, שפורסמו במהלך חודש דצמבר בכתב העת European Respiratory Journal.

החוקרים העריכו את הרגלי השינה של המשפחות באמצעות שאלונים שחולקו להורים, במשפחות עם ילדים בגילאי 2-24 חודשים. נוכחות תסמינים נשימתיים, בעיקר צפצופים, נבחנה באמצעות שאלונים בגילאי שנה, שנתיים, שלוש, ארבע ושש, וכל הילדים עברו לפחות שתי בדיקות. מדגם המחקר כלל 6,160 ילדים.

מהנתונים עולה כי כ-23% מהילדים חלקו מיטה עם הוריהם בגיל חודשיים וכ-12% חלקו מיטה בגיל שנתיים. בגיל שש, שיעורי אבחנת אסתמה עמדו על 8%, עם קשר בין דיווח של האמהות על צפצופים לבין אבחון אסתמה על ידי רופא מגיל שנה עד גיל שש.

בקרב ילדים שחלקו מיטה עם הוריהם בגיל 24 חודשים תועד סיכוי גבוה יותר לסימנים נשימתיים בגילאי 3 ו-6 (עלייה של כ-40%). הקשר נותר מובהק סטטיסטית לאחר שלקחו בחשבון משתנים שונים דוגמת מין הילד, רמת ההשכלה של האם ועישון. בנוסף, זוהה קשר בין אבחון של אסתמה על ידי רופא ללינה באותה מיטה בגיל 24 חודשים, אך לא בגיל חודשיים (עלייה של פי 2). החוקרים מציינים כי לא זוהה קשר בין הופעה מוקדמת של צפצופים לחלוקת מיטה בשלב מאוחר יותר.

לדברי החוקרים, מהנתונים עולה כי פעוטות החולקים מיטה עם הוריהם מצויים בסיכון מוגבר להופעת צפצופים בגילאי 3-6 שנים, עם סיכויים גבוהים יותר לאבחון אסתמה בגיל שש.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון.

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום