ילדים בסיכון חולים פחות בבית

(0)
לדרג

מחקר שהשווה בין ילדים הסובלים ממחלות כרוניות הראה כי שילוב של טיפול בבית עם רופא צמוד מצמצם תחלואה, אשפוזים וגם עולה פחות למערכת

מאת: ד"ר עמית עקירוב

אין כמו בבית. אצל ילדים עם מחלות כרוניות בסיכון גבוה תועדה שכיחות נמוכה יותר של תחלואה חמורה, כשטופלו במרפאות בהן נעשה שימוש במודל טיפול בית, שכלל את הרופא הראשוני ורופא מומחה ביחד עם מרכיבים אחרים שנועדו לספק טיפול יעיל ומהיר. התוכנית הובילה גם להפחתת עלויות הטיפול הרפואי. לדברי החוקרים, טיפול בית הוא ככל הנראה משתלם ביותר בחולים בסיכון גבוה, בעיקר ילדים בסיכון גבוה עם מחלות כרוניות שהטיפול בהם לעתים קרובות מקוטע, יקר ואינו יעיל.

במחקר שפורסם לאחרונה, עשו שימוש תכוף בשירותי מערכת הבריאות, והיו בסיכון של 50% לאשפוז בשנה הקרובה. החוקרים לא כללו חולים עם מחלות חמורות שדרשו טיפול ראשוני על ידי מומחה בכל שעות היממה וילדים עם הוראה לא לבצע החייאה. במסגרת המחקר חולקו הילדים לשתי קבוצות - אחת מהן טופלה לרוב בבית (105 ילדים) ו-96 מהם לקבלת טיפול סטנדרטי.

שתי אחיות שסיפקו טיפול ראשוני, איישו את המרפאה, ורופא ריאות ילדים עם עניין רחב בילדים עם מחלות כרוניות ניהל את המרפאה. ההורים קיבלו מספר מכשיר טלפון נייד אליו היו מתקשרים ולאיש הצוות הרפואי הייתה גישה לרשומות הרפואיות מביתו. לבני המשפחה הייתה גישה לתזונאי ועובד סוציאלי במרפאה, כמו גם הזדמנות חודשית לפגוש גסטרואנטרולוג, נוירולוג, או אימונולוג/מומחה לאלרגיה. הילדים נבדקו באותו יום אם הגיעו לפני 17:00 במהלך השבוע, אחרת היו יכולים לשוחח עם הרופא בטלפון. כאשר נדרשה הפניה של החולים לחדר מיון או כאשר אושפזו, הרופא היה רשאי לדון בבעיות של המטופל והטיפול עם הרופא האחראי ולארגן ביקור מעקב. הרופאים התבססו גם על שאלוני שביעות רצון וועדה מייעצת ודנו בתלונות שונות על בסיס שבועי.

נמצא כי בקרב ילדים שפנו למרפאות טיפולי ביתי תועד סיכוי נמוך יותר לתחלואה חמורה במהלך המעקב. המרפאה הובילה גם להפחתת עלויות הטיפול, אם כי המחקר לא לקח בחשבון עלויות לבתי מרקחת. טיפול מקיף הביא להפחתת מספר מדדי תחלואה חמורה, כולל אשפוזים, פניות לחדרי מיון, אשפוזים ליחידת טיפול נמרץ בילדים ומספר ימי אשפוז.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום