חורף בא: חיזוק טבעי לחורף בריא

(21)
לדרג

כיצד לחזק את המערכת החיסונית ולעבור בשלום את החורף המתקרב? 10 דרכים קלות, פשוטות וטבעיות, שיעזרו לנו לעבור את החורף בשלום (ובכלל, להיות יותר בריאים)

מאת: שרונה גבאי

החורף מתקרב ואיתו גם מחלות החורף. האם אפשר לעבור את העונה הקרה גם בלי לחלות בשפעת, חום, חולשה או הצטננות?

התשובה היא כן! ניתן לחזק באופן טבעי את מערכת החיסון - ולא רק לטפל בסימפטומים עצמם מיד כשהם מופיעים.

כיצד ניתן לחזק את המערכת החיסונית לקראת החורף?

המערכת החיסונית היא אחת המערכות המורכבות ביותר בגוף האדם. מערכת החיסון מורכבת מתאים, רקמות ואיברים שונים, אשר משמשים ביחד כחומת הגנה מפני גורמים מזיקים ממקור חיצוני או פנימי. ביכולתה לזכור כל חיידק, בקטריה או וירוס אשר פולש אל גופנו - ולסלקו מהגוף לפני שהוא יוכל לגרום לנו נזק.

המחלות העונתיות הנפוצות עלולות להתפרץ כשמערכת החיסון אינה במיטבה, ולכן חשוב לחזק אותה מבעוד מועד.

הנה כמה דרכים טבעיות שיעזרו לכם לחזק ולהגן על גופכם מפני מחלות החורף:

1. תזונה טבעית

אחת הדרכים היעילות לשמור על בריאות וחיוניות הגוף ולמניעת מחלות, היא תזונה בריאה. לחומרים המגיעים לגוף דרך התזונה שלנו, יש תפקיד מרכזי בייצור תאי דם לבנים ונוגדנים המתמודדים עם חדירת הווירוסים והחיידקים אל גופנו. לכן, ככל שהמזון שנצרוך יהיה טבעי יותר ובעל ערך תזונתי גבוה יותר - כך נחזק את המערכת החיסונית, והסיכוי שנידבק במחלות יירד.

במהלך כל השנה, ובעיקר בחורף, גופנו זקוק לוויטמינים רבים. פירות וירקות מהווים מקור מצוין לוויטמינים, ובנוסף הם מכילים גם נוגדי חמצון, התורמים לחיזוק מערכת החיסון. רצוי להרבות באכילת פירות הדר, המכילים כמות גדולה ביותר של ויטמין C, כמו תפוז, אשכולית, קלמנטינה, פומלה ועוד. כמו כן, כדאי להוסיף לארוחות ירקות, כמו תרד, ברוקולי, גזר, כרובית, בטטה, עגבניה, עלים ירוקים וכל ירק אחר. חשוב לשטוף היטב לפני האכילה, כדי להימנע מלהכניס לגוף רעלים המגיעים מחומרי הדברה. אם ניתן להשיג פירות וירקות אורגניים - העדיפו אותם.

מלבד בפירות וירקות, ויטמינים ומינרלים רבים מצויים בדגנים מלאים, קטניות, אגוזים שונים ושקדים. תזונה עשירה במזונות אלה תסייע לגופכם להיות עמיד יותר בפני מחלות החורף ותשפר את הרגשתכם הכללית. כדאי לגוון בסוגי המזון, על מנת לקבל את כל הרכיבים החיוניים לחיזוק הגוף.

אם בכל זאת חליתם, מומלץ לצרוך מזון קל לעיכול, בעל ערך תזונתי גבוה וסגולות רפואיות, כמו מרק צח, מיצי פירות וירקות מדוללים ומעט אורז. חשוב לזכור שתזונה טבעית קבועה יכולה לסייע לגופכם להתמודד עם המחלה ולהחלים בקלות ובמהירות.

אם בכל זאת חליתם, מומלץ לצרוך מזון קל לעיכול, בעל ערך תזונתי גבוה וסגולות רפואיות, כמו מרק צח. צילום: שאטרסטוק

2. תבלינים ותרופות סבתא

מומלץ לשלב בתפריט תבלינים מחממים, כמו קינמון, ציפורן, רוזמרין וג'ינג'ר, המכילים נוגדי חמצון חזקים המשפרים את תפקוד המערכת החיסונית (אם אתם סובלים מלחץ דם גבוה, חשוב להקפיד על שימוש מתון). תבלינים כמו אורגנו, כורכום, זעתר וכמון מכילים נוגדי דלקות וחיידקים. כדאי לשלב גם אותם.

ישנן גם "תרופות סבתא" שיכולות לעזור: כוס מים חמים עם לימון, ג'ינג'ר ודבש לטיפול בהצטננות; גרגור מי מלח או שתיית נוזלי בצל בדבש, שהושרו ללילה, להפגת כאבי הגרון. גם שום נחשב לתרופת סבתא ידועה - והוא מכיל חומרים אנטיביוטיים חזקים, כמו אליצין, המסייע בחיזוק כללי ונלחם בווירוסים.

3. הימנעו ממזונות המחלישים את הגוף

פחמימות פשוטות, סוכרים, שתייה ממותקת, קפאין ואלכוהול - כל אלה מפריעים לספיגת ויטמינים בגוף ונוטים להחליש את המערכת החיסונית. השתדלו להימנע מהם או להפחית את צריכתם ככל שניתן.

בזמן מחלה, רצוי להפחית בצריכת מזון מטוגן ומתועש, במזון מן החי, ובעיקר במוצרי חלב היוצרים ליחה ומכבידים על הגוף שמנסה להפריש את הרעלים החוצה כדי להבריא.

4. שתיית נוזלים

שתיית מים חשובה לתפקוד היומיומי של הגוף ומסייעת לו בפינוי רעלים, אך חשיבותה גדולה אפילו יותר בזמן מחלה אשר מלווה בחום גבוה כמו שפעת, התקררות או חולשה כללית.

בזמן מחלה, חשוב להגביר את צריכת המים מכיוון שהגוף מאבד נוזלים ועלול להגיע להתייבשות, בעיקר כאשר המחלה מלווה בהקאות או שלשולים. מומלץ להוסיף למים צמחי מרפא כמו לואיזה, מליסה, אכיניציאה, אסטרגלוס, סמבוק שחור או קורנית (טימין).

5. מנוחה

הגוף זקוק למנוחה על מנת להחלים במהירות ובקלות. חוסר מנוחה עלול לגזול ממנו אנרגיה הכרחית לריפוי, ובכך לעכב את תהליך ההחלמה באופן משמעותי.

6. הימנעו מלחצים ומתחים

בראייה ההוליסטית, קיים קשר הדוק בין הגוף לבין הנפש. מחלות רבות הן תוצר של אירועים שהשפיעו על האיזון הנפשי שלנו. לחץ כרוני, למשל, מהווה מקור לבעיות רפואיות רבות כמו לחץ דם גבוה, בעיות עיכול, דיכאון, סוכרת ועוד. הלחץ עלול להחליש את מערכת החיסון שלנו ולאפשר חדירה של מזהמים לגוף.

לסובלים מלחץ באופן קבוע כדאי לנסות שיטות הרפיה, כמו דמיון מודרך, טיפולי מגע, דיקור סיני, פעילות גופנית ועוד.

7. פעילות גופנית

פעילות גופנית תורמת לבריאות העצם, השרירים והמפרקים, יש לה השפעה ישירה על מצב הרוח והיא מחזקת את המערכת החיסונית של הגוף כאשר מתאמנים בקביעות. הפעילות הגופנית מפחיתה את הרגישות למחלות ומזרזת את ההחלמה. מומלץ לבצע פעילויות כמו ג'ירוקינזיס, ג'ירוטוניק, צ'י-קונג וטאי-צ'י - המבוססות על תנועות מעגליות ואנרגטיות זורמות, המחזקות את הגוף, תורמות להפגת לחצים ולפינוי רעלים. בעונת החורף, כדאי לבחור לבצע את הפעילות במקום סגור, לשמור על אוורור ולהקפיד על תנאי היגיינה נאותים.

8. תוספי תזונה וצמחי מרפא

ישנם מספר תוספי מזון וצמחי מרפא היכולים לסייע לחיזוק מערכת החיסון ולמניעת מחלות עונתיות שכיחות. חשוב להיעזר בייעוץ מקצועי בנושא, על מנת להתאים את התוסף והמינון הרצויים לצרכי המשתמש. לחיזוק כללי של המערכת החיסונית, מומלץ להיעזר בתוספי תזונה כמו ויטמין C, אבץ, מולטי-ויטמין ופרוביוטיקה.

תוספים טבעיים נוספים הם תמצית סמבוק שחור, פטריות שיטאקי וריישי, תמצית אסטרגלוס, פרופוליס, תה ירוק, אכיניציאה, אונה דה גטו, ליקריץ ומרווה רפואית, הידועים כבעלי סגולות רפואיות:

סמבוק שחור: ידוע ביעילותו כנגד מחלות החורף. הוא בעל פעילות אנטי ויראלית ויעיל לטיפול בהצטננות, בשפעת, שיעול כמו ברונכיטיס ובזיהומים אחרים בדרכי הנשימה.

פטריית שיטאקי: בעלת ערך תזונתי גבוה והחומרים הפעילים שבה מקנים לה תכונות מרפא: מניעת זיהומים, הצטננויות, וירוסים, פעילות אנטי אלרגנית, אנטי סרטנית והגנה על הכבד.

פטריית ריישי: בעלת פעילות תומכת ומחזקת של מערכות הגוף וביכולתה להגביר סיבולת פיזית ומנטלית במצבי דחק. יעילה במצבים של חולשה חיסונית, נוגדת חימצון חזקה ומסייעת בסינדרום המטבולי: הפחתת רמות סוכר, לחץ דם, כולסטרול וטריגליצרידים.

תמצית אסטרגלוס: משמשת ברפואה הסינית המסורתית בעיקר לטיפול בתשישות, חולשה וזיהומים תכופים. ברפואת הצמחים המודרנית, משמש הצמח כמעורר חיסון אנטי ויראלי ומחזק את מערכת החיסון.

תמצית פרופוליס: הפרופוליס זכה לכינוי "האנטיביוטיקה של הטבע". בעל פעילות אנטי חיידקית מוכחת, במיוחד כנגד זיהומים בדרכי הנשימה העליונות. כמו כן, הוא בעל אפקט אנטי ויראלי כנגד וירוס ההרפס וכנגד וירוסים נוספים, וכן יעיל כנגד שפעת, התקררות ודלקות אוזניים.

תמצית תה ירוק: התה הירוק ידוע ברפואה הסינית המסורתית כמחזק בריאות הגוף והנפש. מרכיביו הפעילים והחשובים, הפלאבונואידים, והחשוב שבהם ה-EGCG מסייע לגוף להתגונן מפני רדיקלים חופשיים, בעל תכונות אנטי סרטניות, נוגד חמצון חזק מאוד ומסייע להגביר את הפעילות החיסונית של הגוף.

הפרופוליס הוא בעל פעילות אנטי חיידקית מוכחת, במיוחד כנגד זיהומים בדרכי הנשימה העליונות. צילום: שאטרסטוק

9. שמנים אתריים

שמנים אתריים מופקים מצמחים והם קלים לשימוש, זמינים ויעילים מאוד בטיפול ומניעת מחלות. המומלצים הם אקליפטוס, עץ התה, לבנדר, אורגנו ולימון. ניתן להשתמש בשמנים באמצעות מבער או על ידי הכנת תערובת ומריחתה על בית החזה והגב.

10. לשאוף לאורח חיים בריא

לסיכום, מומלץ לסגל אורח חיים בריא אשר יסייע למניעת תחלואה. כל אחת מההמלצות הללו בנפרד, או שילוב של כמה מהן יחד, יסייעו לחיזוק המערכת החיסונית, לשיפור ההרגשה הכללית ולצליחת עונת החורף ללא מחלות. לכל אחד מאתנו יש דרך טבעית אחת או יותר, המתאימה לו ותומכת בגופו - והאפשרויות רבות. מצאו את הדרך שגורמת לכם להרגיש טוב יותר - ואמצו אותה.


שרונה גבאי (BSc. R.D) היא דיאטנית קלינית של Nutri Care.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום