אורתודנטיה: יישור שיניים לילדים

(4)
לדרג
תוכן מקודם

מתי מומלץ לבקר בפעם הראשונה אצל רופא שיניים? מה כולל טיפול אורתודונטי? כיצד למנוע נזקים הנובעים מבעיה בלסתות? ומה הקשר בין יישור שיניים לבין נחירות?

רופא שיניים
077-2306850 (מספר מקשר)

מתי מומלץ לבקר בפעם הראשונה אצל רופא השיניים?

על פי איגוד רופאי השיניים האמריקאי לילדים, הביקור הראשון אצל רופא השיניים צריך להיות עם בקיעת השן הראשונה - ולא יאוחר מיום הולדת שנה. תדירות הביקורים המומלצת היא אחת לחצי שנה או לפי הוראת הרופא המטפל, בהתאם לבריאות שיני הילד המטופל.

הטיפול בגיל מוקדם חשוב מאוד: שיניים עששתיות צריכות לקבל טיפול מהר ככל הניתן, על מנת למנוע טיפולי שורש או עקירות מיותרים. כמו כן, שמירה על היגיינת הפה בגיל צעיר מקנה הרגלים נכונים וחוסכת הרבה עוגמת נפש, הוצאת כסף על טיפול מיותר ומריבות על צחצוח שיניים בין הורים למתבגרים צעירים.

מתי מומלץ לעשות בדיקה אורתודונטית?

הבדיקה האורתודונטית הראשונה מומלצת עם בקיעת שיניים טוחנות קבועות ראשונות והחלפת השיניים החותכות הנשירות ( גיל 7 ) - וזאת על מנת לבדוק ולראות שאין בעיית מנשך (סגירת השיניים העליונות על השיניים התחתונות) אשר מצריכה טיפול מוקדם במשנן מעורב.

הבדיקה השנייה נעשית עם בקיעת כל המנשך הקבוע ( בסביבות גילאים 10-12 ), על מנת לראות אם יש צורך ביישור השיניים.
טיפול אורתודונטי בגיל צעיר יכול למנוע התפתחות בעיה קשה יותר ובלתי הפיכה, או בעיה שניתן לטפל בה רק בעזרת ניתוחים מורכבים.

התחלת הטיפול האורתודונטי תלויה מאוד בבעיה האורתודונטית, בבגרות הילד וברמת שיתוף הפעולה שלו.

מהם שלבי הטיפול האורתודונטי?

בשלב הראשון ולפני תחילת הטיפול האורתודונטי, יש לבצע סט אורתודונטי ( סט צילומים מקיף של השיניים והפנים ) ומטבעי לימוד. כך, יוכל הרופא המטפל לעשות הערכה נכונה של הטיפול המתבקש.

במקרים בהם ישנם שני שלבי טיפול, יתחיל הטיפול בגיל צעיר - לפני התחלפות כל שיני החלב ויימשך בעזרת הסמכים האורתודונטים (גשר) לאחר בקיעת כל השיניים הקבועות. שמירה על המצב שהתקבל חשובה, על מנת למנוע נסיגה של הטיפול ואיבוד האפקט הטיפולי שהתקבל.

השיטה המקובלת כיום לטיפול היא הסמכים האורתודונטים: גשר קבוע ומכשירים פונקציונליים, כעזרים לטיפול בבעיות המנשך השונות. כדי לשמור על התוצאה הסופית של הטיפול, חשוב לבצע קיבוע קבוע או נשלף, לפי החלטת הרופא המטפל.

במקרים בהם הטיפול נעשה בשלב אחד, מרכיבים את הסמכים האורתודונטים - והמטופל מגיע אחת לחודש/ חודש וחצי להחלפת החוט האורתודונטי והגומיות, או "מתיחות" שונות בחוט שבגשר הקבוע. טיפול ממוצע נמשך כשנתיים.

איך נקבעת שיטת הטיפול?

בדיקה אורתודונטית בגיל מוקדם מאפשרת לרופא המטפל לבדוק איך הטיפול האורתודונטי יכול לשפר, בנוסף לאסתטיקה של השיניים, גם את איכות החיים העתידית של הילד כמתבגר וכבוגר. שיטת הטיפול נקבעת לפי סוג המנשך. קיימים שלושה סוגי מנשך עקריים - מנשך תקין/קלאס 1 יש צורך בטיפול כאשר השיניים עקומות.
מנשך קלאס 2 - לסת עליונה בולטת (עם או בלי שיניים עקומות).
מנשך קלאס 3 - לסת תחתונה בולטת.

מהן אפשרויות הטיפול העומדות בפני מטופל עם לסת עליונה בולטת?

כאשר השיניים העליונות בולטות, הלסת העליונה מוצרת אבל נמצאת בעמדה תקינה - והלסת התחתונה היא אחורית ביחס אליה - לרופא המטפל יש שתי אפשרויות טיפול: הראשונה - לחכות לבקיעת כל השיניים הקבועות, ואז להמליץ על טיפול עם קוביות אורתודונטיות ( סמכים ).
השנייה - להתחיל טיפול עם מכשירים אורתודונטיים במשנן המעורב (שיניים חלביות וקבועות), להזזת הלסת תחתונה קדימה ולסיים את הטיפול עם קוביות, לאחר בקיעת כל השיניים הקבועות.

איזה שיטות טיפול אורתודונטיות קיימות?

השיטה הראשונה נקראת Retractive Technique: שיטה אשר מקובלת על רוב האורתודונטים בעולם. בסביבות גיל 12-14 מתחילים את הטיפול עם גשר קבוע (קוביות/סמכים אורתודונטים).

למטופלים עם שיניים קדמיות בולטות מאוד, עוקרים 2 מלתעות עליונות ומזיזים את השיניים הקדמיות ( חותכות ) אחורה. לפעמים נעזרים גם ברסן להזזת שיניים טוחנות אחורה.

השיטה השנייה נקראת Functional Technique: נעשית ללא עקירות וללא ניתוחים. הטיפול מתחיל בגיל הרבה יותר צעיר. מכיוון ש-90% מגדילת הפנים נוצרת עד גיל 12, בטיפול בגיל צעיר ניתן להשפיע על גדילת הפנים והלסתות.

בטיפול מוקדם נצליח לתקן בעיה קיימת ולמנוע החמרה עתידית שהתיקון שלה יתאפשר באמצעות פעולה ניתוחית בלבד.

שיטה זו נקראת גם דו שלבית, כאשר בשלב הראשון, הטיפול הוא אורתודונטי-פונקציונלי לתיקון בעיית המנשך, והשלב השני הוא יישור השיניים עם גשר קבוע (קוביות).

איך משמרים את תוצאות הטיפול?

בסיום הטיפול ולאחר הסרת הפלטה או הגשר, ימליץ הרופא על קיבוע למניעת נסיגה בתוצאה שהתקבלה. קיים קיבוע קבוע (חוט מתכתי מקובע מאחורי השיניים כדי שלא יראה) וקיבוע נשלף (פלטה או סד שקוף לשימור המצב).

משך התקופה בה יהיה עליכם להרכיב את הקיבוע הנשלף משתנה מטיפול לטיפול.

ישנם סדים/פלטות עליונים ותחתונים - והם מותאמים לכל מטופל באופן אישי לפי צרכיו, על פי החלטת הרופא המטפל.

מה הקשר של נחירות לבעיות אורתודונטיות?

נחירות מתרחשות כאשר הלשון חוסמת חלקית את מעבר האוויר. הן אינן מסוכנות לבריאות, אבל בהחלט מפריעות. לסת תחתונה אחורית וחיך צר מפריעים לזרימת אוויר טובה. טיפול בגיל צעיר יכול לשפר מאוד את הסימפטומים. לאנשים עם לסת תחתונה אחורית יש סיכוי גבוה יותר לנחירות ובעיות נשימה בשינה בחיים הבוגרים. קידום הלסת התחתונה עם מכשיר פונקציונלי יפנה מקום ללשון להתקדם קדימה ולאפשר פתיחה של מעברי האוויר.

איורים והסברים

מנשך קלאס 1 מנשך תקין

הצורך בטיפול אורתודונטי הינו צורך אסתטי. בדרך כלל נגרם כתוצאה מצפיפות, סיבוב ואי סדר של השיניים.

באיור: מנשך קלאס 1 (תמונה: ד"ר ערן גבע)

מנשך קלאס 2

מנשך קלאס 2 מתחלק לשני סוגים.

קלאס 2/1
נראה כמו בתמונה: שיניים קדמיות ולסת עליונה בולטות
מאופיינת בהיצרות של לסת עליונה.
שפה תחתונה כלואה בין השיניים.

באיור: מנשך קלאס 2/1 (תמונה: ד"ר ערן גבע)

קלאס 2/2

חותכות עליונות מוטות כלפי תוך הפה ומסתירות את החותכות התחתונות.
חותכות צדיות מוטות כלפי מעלה

באיור: מנשך קלאס 2/2 (תמונה: ד"ר ערן גבע)

מנשך קלאס 3 - לסת תחתונה בולטת.

קלאס 3

מאופיין בבליטת חותכות תחתונות מעבר לחותכות עליונות.
גם כאן קיימות שתי חלוקות . לקלאס 3 אמיתי ופסאודו קלאס 3.

קלאס 3 אמיתי ( סקלטלי )

לסת תחתונה בולטת מעבר ללסת עליונה - שיניים חותכות וטוחנות.
חותכות עליונות עם הטיה לתוך הפה. לסת עליונה צרה. טיפול בגיל צעיר יכול
למנוע בעיה אסטטית קשה שהפיתרון שלה הוא ניתוחי בלבד.

באיור: מנשך קלאס 3 (תמונה: ד"ר ערן גבע)

פסאודו קלאס 3

נגרם כתוצאה מתזוזת הלסת התחתונה קדימה - מהפרעת סגר של שן בודדת או יותר; מאיבוד טוחנת חלבית ויצירת הרגל של דחיפת הלסת קדימה.
שקדים מוגדלים.
תמונה קלינית יכולה להיות זהה. גילוי בגיל צעיר יכול להיות הפיך אחרת המצב נהפך לקלאס 3 סקלטלי.

ד"ר ערן גבע הוא רופא שיניים לילדים ואורתודונט.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap dcotors.

לכתבה של הד"ר ערן גבע בשפה הערבית.

למיניסייט של הד"ר ערן גבע בשפה הערבית.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום