חוות דעת רפואית: בדרך להכרעה

(6)
לדרג

הן במקרה של משפט פלילי או אזרחי והן במקרים של תביעה לצורך מיצוי זכויות כלשהן יש לחוות דעת רפואית משקל משמעותי. מתי כדאי לפנות לעד מומחה?

מאת: ד"ר אנטוני נפתלי

כולנו יודעים שעורכי דין הם מומחים למשפט ורופאים הם מומחים לרפואה, אך לעתים קורה ששני התחומים נושקים. לא אחת נזקקים שופטים ועורכי דין לשירותיו של רופא מומחה כדי להבהיר נושא שמצריך מומחיות רפואית. במקרים אלה אחד הצדדים במשפט או השופט בעצמו מזמנים עד מומחה שייתן חוות דעת לבית משפט. גם מוסדות שונים, כגון ביטוח לאומי ומשרד האוצר, נעזרים בחוות דעת של מומחה לרפואה במסגרת תהליך מימוש זכויות משפטיות של אזרח במדינה.

מהי חוות דעת מומחה? באילו מקרים היא ניתנת? ואיך מתנהל התהליך? כל התשובות לפניכם.

מה זה חוות דעת מומחה?

חוות דעת מומחה היא חוות דעת של רופא מומחה, שנדרש לפרט את עמדתו המקצועית לגבי שאלה מסוימת. חוות דעת מומחה נדרשת בהרבה מאוד מצבים הקשורים למשפט פלילי ולמשפט אזרחי, בדרך למיצוי זכויות של אנשים. חוות דעת מומחה נדרשת על ידי גורמים שונים, במגוון גדול של מצבים, כשהבולטים הם:

1. בבית משפט: כאשר השופט זקוק לחוות דעת מומחה כדי ללמוד לגבי מצב מסוים ולהסיק לגביו מסקנות הוא מזמן עד מומחה שימסור חוות דעת ויישאל עליה בבית המשפט. חוות דעת זו מסייעת להכרעה.

2. כאשר צדדים במשפט רוצים להוכיח טענה מסוימת ומציגים את חוות הדעת של המומחה כראיה שתתמוך בטענותיהם ועמדתם.

3. כאשר אדם תובע את ביטוח לאומי ומנסה לממש את זכויותיו הוא נדרש לצרף מסמכים רפואיים המעידים על מצבו. אחד המסמכים הוא חוות דעת מומחה רפואי שקובעת את היקף הפגיעה שלו (אחוזי נכות) ומתארת את מצבו.

מיהו עד מומחה?

עד מומחה הוא עד שנתן חוות דעת לבית משפט. לאחר מסירת חוות הדעת הוא מוזמן לדוכן העדים ושם נשאל לגבי חוות הדעת שנתן.

באילו מקרים נפוצים זקוק בית המשפט לחוות דעת רפואית?

בכל מקרה שבו שאלה משפטית צריכה להיות מוכרעת בהתבסס על ידע רפואי. בהקשר של עולם הפסיכיאטריה, שבו אני מתמחה, חוות הדעת הנדרשות נחלקות לשני סוגים:

במשפט הפלילי - כאשר אדם נעצר בגין ביצוע עבירה מוגש נגדו כתב אישום. בשלב זה עולה השאלה האם הוא כשיר לעמוד לדין. הכשירות הנבחנת היא כשירות נפשית. מה שאני בודק וכותב בחוות הדעת זה האם הנאשם מודע למציאות ויכול לעמוד לדין ולהגן על עצמו. במידה שכן, תישאל שאלה אחרת - שאלת כושרו הנפשי בעת ביצוע העבירה. בהגישי חוות דעת בעניין זה אני בוחן האם בעת שביצע את העבירה שבגינה הוא עומד לדין הנאשם היה כשיר מבחינה נפשית, ידע להבחין בין טוב לרע ולכן ניתן להטיל עליו אחריות בגין מעשיו. לאחר שאני נותן את חוות הדעת, השופטים מחליטים אם לאמצה או לדחותה.

במשפט אזרחי ישנם לא מעט מקרים שבהם נידונים עניינים בריאותיים. למשל בתביעות נזיקיות, תביעות על רקע תאונות אישיות, תאונות עבודה, תאונות דרכים וכדומה. אנשים תובעים גורמים שונים שנהגו ברשלנות ויש ויכוח לגבי האחריות של הנתבע וגם לגבי שיעור הנזק שנגרם לאדם - גובה הנזק משפיע על שיעור הפיצוי שניתן לתובע. כאן נכנס לתמונה עד מומחה לרפואה שמסייע לבית המשפט להכריע בשתי שאלות: האחת, קשר ישיר בין הרשלנות לבין הנזק; קרי שהנזק הרפואי נגרם ישירות בגלל מעשה הרשלנות. והשנייה, גובה הנזק אחוזי נכות, נכות תפקודית וכל מיני נסיבות המשפיעות על חישוב הנזק וקביעת שיעור הפיצוי שמגיע לתובע. בהקשר הפסיכיאטרי, חוות דעת ניתנת כאשר לתובע נגרמה פגיעה נפשית-רגשית.

מהי חוות דעת המוגשת לביטוח לאומי?

אזרחים המעוניינים לממש זכויות המגיעות להם מביטוח לאומי תובעים את המוסד הזה בתביעות שונות. במסגרת בירור התביעות, נדרשים או בוחרים התובעים להגיש חוות דעת מומחה רפואי שיעיד על מצבם, יכולותיהם, תפקודם וכדומה. כאן נכנס מומחה רפואי לעניין. מומחה זה בוחן את התובע לעומק, מעיין בהיסטוריה הרפואית שלו, שולח אותו לסדרת בדיקות, מתרשם מהתוצאות, מבצע בדיקה בעצמו, ובסופו של תהליך מכריע לגבי מצבו של הנבדק ואף קובע כמה אחוזי נכות יש לו, בהתאם לקבוע בתקנות הביטוח הלאומי.

באילו מקרים נפוצים נחוצה חוות דעת פסיכיאטרית שתוגש לביטוח לאומי?

במקרים רבים של תאונות עבודה ותביעות לנכות כללית שבהן המבוטח סובל מליקויים נפשיים-רגשיים. בהקשר זה בולטות מאוד שתי פגיעות ייחודיות למדינת ישראל נפגעי גזזת וניצולי שואה.

נפגעי גזזת רבים תובעים את משרד הבריאות על השלכות הטיפול הרשלני במחלה בהגיעם ארצה. התמודדות עם מחלות קשות, פגיעה בדימוי העצמי ובמראה וההשלכות של אובדן השיער - כל אלה ועוד פגעו גם בבריאותם הנפשית של אלו, שעברו הקרנות במינונים מחרידים ומיותרים לשם מיגור המחלה. חלקם אף נזקקים לחוות דעת מומחה כדי לבסס את התביעה.

גם ניצולי שואה נזקקים לשירותיהם של פסיכיאטרים מומחים כדי לקבל כספים המגיעים להם ממשרד האוצר. חלקם סירבו עד כה לקבל את הכספים והפיצויים אך כעת נזקקים להם, אחרים למדו על זכותם רק לאחרונה וחלק תובעים קצבאות נוספות בגין החמרה במצב הנפשי עם ההזדקנות והבדידות. כל אלה מצטיידים בחוות דעת מומחה שתבסס את טענותיהם ותהווה ראיה למצבם.

לסיכום, חוות דעת מומחה המוגשת לבית המשפט או למוסדות השונים היא כלי שלכם להוכיח נסיבות המקימות לכם זכויות. תהליך קבלת חוות הדעת כולל פנייה למומחה, איסוף חומר רפואי, בדיקות למיניהן, ובסופו פנייה לבית משפט או למוסדות השונים בדרך למימוש הזכות שלכם. לחוות דעת מומחה משקל רב, והגופים השונים נוהגים להתחשב בה בעת ההכרעה לגבי זכויותיכם השונות ושיעורי הכספים שייפסקו לכם.

ד"ר אנטוני נפתלי, פסיכיאטר מומחה המעניק חוות דעת לבית משפט ולמוסדות המדינה.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום