שומן טראנס פוגע בזיכרון

(0)
לדרג

מחקר: בקרב גברים בני 20 עד 45, יש קשר בין ירידה בזיכרון ושליפה של מילים לאחר צריכה של שומן טראנס; כל גרם שומן גרם לנבדקים לשכוח 0.7 מילים

מאת: מערכת zap doctors

האם צ'יפס יכול לפגוע בזיכרון? ממחקר חדש עולה כי צריכה רבה של שומן טראנס מלווה בחוסרים בזיכרון מילים בקרב גברים צעירים; לפי המחקר שהוצג במהלך כנס מדעי מטעם ה-American Heart Association, עלייה של גרם אחד בצריכה התזונתית של חומצות שומן טראנס ביום לוותה בירידה בשליפה של 0.76 מילים, או ירידה של 11 מילים בהשוואת הצריכה הגבוהה ביותר של שומן טראנס בהשוואה לנבדקים שלא צרכו שומן טראנס.

לדברי החוקרים, מחקרים קודמים הדגימו השפעות שליליות על רקע צריכת שומן טראנס, כולל שיעורים מוגברים של מחלות לב וכלי דם והשמנה, ואותם חוקרים מצאו גם קשר בין צריכת שומן ובין התנהגות אגרסיבית. ממצאי המחקר תומכים גם בקשר בין צריכה גדולה יותר של שומן טראנס ותפקוד זיכרון פחות טוב במבוגרים צעירים (אלו מתחת לגיל 45 שנים בשיא שנות בניית הקריירה).

בסקירה הנוכחית, החוקרים העריכו את הקשר בין צריכת שומן טראנס לזיכרון מילים. במחקר השתתפו 1,018 בני אדם, כולל 694 גברים בגילאי 20 שנים ומעלה, ונשים לאחר מנופאוזה ללא מחלת עורקים כלילית בתחילת המחקר. רמות LDL נעו בין 115-190 מ"ג לד"ל וריכוז סוכר בדם בצום היה נמוך מ-142 מ"ג לד"ל בממוצע בקבוצה זו.

צריכת שומן טראנס נקבעה על בסיס שאלוני תזונה, ונמדדה במידות גרם ליום. מבחן Recurrent Words שימש להערכת זיכרון מילים. צריכת שומן טראנס נמדדה בין 1999-2004, מיד לאחר הדרישה להכללת תוויות הכוללות מידע אודות שומן טראנס.

מהנתונים עולה כי צריכת שומן טראנס ניבאה זיכרון רק בגברים בגילאי 20-45 שנים; בקבוצה זו, זוהה קשר בין כל גרם שומן טראנס ובין ירידה של 0.76 במילים שזכרו הנבדקים. עם הצריכה הגבוהה ביותר של שומן טראנס נרשמה ירידה של 11-12 מילים מממוצע של 86 מילים. לאחר שנלקחו בחשבון מדדי לחץ דם סיסטולי, היקף מותניים ומדד מסת גוף, אך לא משתנים הקשורים ברמות סוכר בדם או רמות שומנים בדם, הקשר נחלש מעט.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום