תוכנית בריאות - רק בשביל הכיף

(0)
לדרג

חוקרים לא הצליחו למצוא עדויות התומכות באחת מכל שלוש המלצות שניתנו במסגרת התכנית של ד"ר אוז ובאחת מכל ארבע המלצות שניתנו בתוכנית הרופאים בארה"ב

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מרבית העצות הרפואיות במסגרת תכניות טלוויזיה אינן מבוססות ראיות, כך לטענת מאמר שפורסם בדצמבר בכתב העת British Medical Journal. לפי המאמר, במקרים רבים, החוקרים מצאו כי היו חסרים נתונים אודות פרטים הספציפיים אודות היקף התועלת או הנזק והעלות ואי הנוחות בעקבות יישום ההמלצות, ללא עדויות התומכות בהמלצות אלו.

במחקר בחרו החוקרים באקראי 40 פרקים של כל אחת מתכניות הטלוויזיה הנפוצות בארה"ב, The Dr. Oz Show ו-The Doctors, בתקופה שבין תחילת ינואר 2013 ועד תחילת מאי 2013, ובחנו את כל ההמלצות שנקבעו בתכניות אלו. תכניות טלוויזיה אלו ריתקו למרקע 2-3 מיליון צופים בכל יום בשנים 2012-2013, כאשר לרוב המנחים או המנחים והאורחים דנו בעד חמש סוגיות רפואיות בכל פרק ונתנו בממוצע 11-12 המלצות לצופים. בשתי התוכניות, המבקרים היו אחראיים לחלק גדול מההמלצות הרפואיות.

החוקרים חיפשו אחר עדויות התומכות בהמלצות שניתנו ובחנו את העדויות ל-80 המלצות, שנבחרו באקראי מבין המלצות שזכו לתמיכה רבה בתכניות. הנושא הנפוץ ביותר בשתי התכניות נגע להמלצות לבריאות הציבור (קבלת חיסונים, עיטוש או שיעול לשרוול למניעת הפצת חיידקים), לאחריהן המלצות תזונתיות שלא נועדו להביא לירידה במשקל (דוגמת דיאטה המשפרת את מערכת החיסון). השילוב של המלצות תזונתיות והמלצות לירידה במשקל היוו 43.2% מהנושאים שעלו לדיון בתכנית של ד"ר אוז ו-16.8% מהנושאים בתכנית הרופאים.

בתוכנית של ד"ר אוז ההמלצות נגעו בעיקר לנושאים תזונתיים (39.2%), אם כי החוקרים לא זיהו קישורים ישירים למוצרי מזון ספציפיים. בתכנית הרופאים, ההמלצות הנפוצות ביותר כללו התייעצות עם איש צוות רפואי (17.8%) בטרם פניה לחדרי מיון, במטרה להקל על העומס בחדרי המיון. ניגודי אינטרסים אפשריים של המנחים והאורחים הועלו רק בארבע מבין 924 המלצות.

בשתי התוכניות, פעילות גופנית נדחקה בהחלט לאחר המלצות תזונתיות (39% מההמלצות נגעו לתזונה לעומת 5% בלבד שנגעו לפעילות גופנית).

בשתי התכניות, התועלת הספציפית צוינה רק ב-40% מההמלצות. היקף התועלת תואר לעתים רחוקות עוד יותר (פחות מב-20% מקרים), כך גם הנזקים האפשריים (פחות מב-10% מקרים), העלויות (פחות מב-15% מקרים) וניגודי אינטרסים אפשריים (פחות מ-1%).

החוקרים מצאו כי עבור 87 מבין 160 ההמלצות שנבחנו (54%) היו עדויות ברמה מסוימת בספרות הרפואית. עדויות אמינות או אמינות במידה מסוימת תמכו ב-33% מההמלצות בתכנית ד"ר אוז וב-53% מההמלצות בתכנית הרופאים. מנגד, עדויות אמינות או אמינות במידה מסוימת נמצאו כנגד 11% מההמלצות בתכנית של ד"ר אוז ונגד 13% מההמלצות בתוכנית הרופאים.

החוקרים לא הצליחו למצוא עדויות התומכות באחת מכל שלוש המלצות שניתנו במסגרת התכנית של ד"ר אוז ובאחת מכל ארבע המלצות שניתנו במסגרת תוכנית הרופאים. כמחצית מההמלצות היו חסרות בסיס או שאף היו ראיות שסתרו את ההמלצות.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום