ניתוחים פלסטיים שכיחים בילדים ובני נוער

(0)
לדרג

נער עם חזה נשי? אוזניים בולטות? שפה שסועה? כתמי לידה? פגמים אסתטיים רבים עלולים לגרום חוסר בטחון, בעיקר בגיל צעיר. כדאי לשקול ניתוח

מאת: ד"ר נמרוד פרידמן

הרפואה הפלסטית המתפתחת חושפת את הציבור כל הזמן לאפשרויות חדשות ומוכיחה כי תמיד אפשר להיראות טוב יותר. הטיפולים האסתטיים מאפשרים כיום לאוכלוסייה רחבה יותר לעשות שינויים - עקב הזמינות והמחיר - וכל זאת יחד עם המודעות הגדולה לבריאות ולשמירה על הגוף שעוטפת אותנו בשנים האחרונות. מה שהספקנו לשכוח בדרך הוא כי הרפואה הפלסטית גם מתקנת פגמים שאנשים רבים מתקשים לחיות איתם.

האם רפואה פלסטית היא לא בבחינת "מותרות"?

רפואה פלסטית אמנם נתפסת בקרב חלק מהציבור כמותרות - כסמל סטטוס - אך במקרים רבים, זה איננו המצב. קיימים מקרים בהם מתרחשים פגמים מולדים או התפתחותיים, אשר בהם הרפואה הפלסטית משנה חיים.

כיצד הרפואה הפלסטית עשויה לסייע בטיפול באוזניים בולטות?

נתחיל בבעיה מוכרת השכיחה בקרב ילדים ומבוגרים רבים: תופעת האוזניים הבולטות. ילדים ובוגרים מתביישים בתופעה זו ונאלצים לחיות תוך ניסיון להסתיר אותה כל הזמן. רבים אינם יודעים כי ניתוח הצמדת אוזניים פותר בעיה זו. מדובר בניתוח שאיננו מורכב מדי. והכי חשוב: ניתן לבצע אותו גם אצל ילדים, מה שעשוי לשנות להם את איכות החיים, לשפר את המראה, והכי חשוב: להעלות להם את הביטחון העצמי.

כיצד מתבצע ניתוח לטיפול באוזניים בולטות?

הניתוח מתבצע בהרדמה כללית או מקומית ונמשך כשעה עד שעתיים. הניתוח דורש שיתוף פעולה של המנותח. עקרונית ניתן לבצע אותו מגיל 6-7, הגיל בו האוזניים מסיימות את התפתחותן. ההחלמה מהניתוח אורכת כשבוע לערך. מומלץ להימנע מפעילות גופנית משך זמן מה לאחר הניתוח, כדי לשמור על התוצאות.

כיצד ניתן לטפל בחזה נשי אצל גברים?

פגם נוסף הניתן לתיקון ומטריד רבים הוא חזה נשי בקרב גברים. בהיעדר ניתוח, גברים המתהלכים עם חזה נשי נמנעים מפעילויות כמו הליכה לים או לבריכה, מתלבשים בלבוש רחב במיוחד ומפתחים חוסר ביטחון בגבריותם. חזה נשי בקרב גברים הוא תופעה התפתחותית, אך יכולה גם לנבוע משינויים הורמונליים או משימוש רב בתרופות או אלכוהול. תופעה זו בדרך כלל איננה נעלמת, אך יש לה פתרון: ניתוח גניקומסטיה.

הניתוח מתבצע בהרדמה כללית ונמשך כשעה וחצי. במהלך הניתוח, דרך חתך קטנטן בגבול התחתון שבין העטרה ובין העור, מתבצעת שאיבה של עודפי השומן בחזה - ולעתים אף הסרה של חלק מרקמת השד. אין צורך באשפוז, התפרים פנימיים ונספגים - ובתוך ימים ספורים יכול המטופל לשוב לפעילות.

מה בנוגע לטיפול בחזה א-סימטרי אצל נשים? או חזה צינורי (טובולרי)?

כשאנו מדברים על פגמים בחזה בקרב נשים, אנו מדברים על חזה א-סימטרי או על חזה טובולרי. חזה טובולרי (חזה במראה צינורי) וחזה א-סימטרי הם פגמים התפתחותיים, המופיעים בדרך כלל עם סיום תהליך התפתחות החזה בגיל ההתבגרות.

חזה א-סימטרי עשוי להופיע במגוון צורות: הבדלים גדולים בנפחים, הבדל במיקום הפטמות, הבדל במיקום החזה עצמו - ולעתים בית חזה שאינו סימטרי. ניתוח תיקון חזה א-סימטרי, למשל, הוא ניתוח מורכב יותר מניתוחי חזה אחרים, מכיוון שבדרך כלל, כדי להגיע לתוצאות טובות, צריך להשתמש במגוון טכניקות. ההחלמה נמשכת כמו בשאר ניתוחי החזה - ואורכת מספר ימים, בהם יש להקפיד על מנוחה. התוצאה הסופית בניתוחים מהסוג הזה תיראה לאחר מספר חודשים, אך יש לציין כי שביעות הרצון מניתוחים אלה היא גבוהה ביותר.

כיצד ניתן לטפל בתופעת השפה השסועה?

שפה שסועה היא אכן פגם מולד די שכיח, הנובע מבעיה בהתפתחות העוברית. שפה שסועה מופיעה כעיוות בצורת השפה - וברוב המקרים ישנה גם פגיעה באף. התיקון הראשון לשפה שסועה מתבצע מיד אחרי הלידה, אך בגלל התפתחות האיברים, ישנם אנשים רבים המבקשים תיקון בגיל מאוחר יותר. התיקון הוא תיקון ניתוחי אשר ילווה בדרך כלל גם בניתוח אף ואשר יעניק למטופל מראה סימטרי, חלק ואסתטי יותר.

מה לגבי כתמי לידה?

כתמי לידה מהווים פגם אסתטי מולד - והם נחלקים לשני סוגים: הכתמים הכהים (בצבעי חום עד שחור) שנובעים מהצטברות יתר של פיגמנטים; והכתמים בגווני אדום או סגול, אשר נובעים מהתפתחות יתר של כלי דם ("כתמים ווסקולריים").

כתמי הלידה הכהים עלולים במקרים נדירים להגדיל את הסיכון להתפתחות מלנומה (סרטן עור) באזור - והמענה ברוב המקרים הוא הסרת הכתם בניתוח. את מראה הכתמים ה"ווסקולריים" ניתן כיום לטשטש בעזרת טיפולי לייזר חדשניים, ובמקרים אחרים בניתוח. חשוב להדגיש כי ניתוח בכתמים גדולים עלול להותיר צלקות. לא בכל מקרה של כתמי לידה ישנם פתרונות לתיקון.

מה בנוגע לפן הרגשי-פסיכולוגי בכל הניתוחים האסתטיים?

ניתוחים כאלה מומלץ לבצע ברגע שהמטופל חווה סבל כלשהו עקב הפגם וכאשר גילו מאפשר לבצע את הניתוח. כאשר מדובר בילדים ובני נוער, אני מאמין כי ערנותם של ההורים ותמיכתם היא תנאי להצלחת הניתוח. אם אנו מדברים על הפן הרגשי ועל השינוי בהרגשה, יש לציין כי מדובר בניתוחים שהם הרבה מעבר לשינוי אסתטי.

לדוגמא: נשים אשר עוברות ניתוח כגון תיקון שד טובולרי מעידות על שיפור משמעותי באיכות החיים ובדימוי העצמי. הן מספרות בעצמן לפני הניתוח על תחושת חוסר בטחון ובושה - כאילו הן מחביאות "סוד".

כאשר הן מבינות שלבעיה יש שם ופתרון הן מרגישות הקלה, נוכח העובדה שהן לא לבד. בנות אשר עברו את הניתוח מספרות כי לא רק שהן אינן מתביישות בחזה כיום, אלא להיפך: הן מרגישות גאווה בגוף שלהן. התוצאה היא אסתטית ונראית טבעית, הצלקות כלל לא מורגשות. בנות שעברו את הניתוח מעידות שהן שלמות עם הגוף שלהן וכי הביטחון העצמי שלהן השתפר.

ד"ר נמרוד פרידמן הוא מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום