2015: עשרת הדיברות לתזונה נכונה

(0)
לדרג

הדיאטה שאחרי החגים התפספסה? יש הזדמנות חדשה. ירקות, פירות, חלבונים, פחמימות ושומנים בריאים. החלטות בריאות לשנה החדשה: כתבה רביעית בסדרה

מאת: ורד לוביץ'

פעמים רבות אני שומעת אנשים אומרים משפטים המתחילים במילים: "אני לא יכול בלי...". המשפט הזה חוזר על עצמו - אך בכל פעם משתנה המוצר שבלעדיו הם לא יכולים.
לפעמים זה קפה, לפעמים מדובר בעוגות ולעתים מדובר בלחם. אחרי מספר מפגשים, הם מגלים בעצמם שהם יכולים הרבה יותר ממה שהאמינו - וכי מינונים הם חלק חשוב מאוד בכל העניין. אני נוהגת לומר להם שבכל יום זורחת השמש מחדש וכי בכל יום יש לנו אפשרות לקבל החלטות חדשות.

לכן, שנה חדשה היא הזדמנות מצוינת לקבל החלטות חדשות בנוגע לאוכל שאנחנו מכניסים לגוף שלנו. חשוב לזכור כי למצב הגוף (והתזונה שאנו מעניקים לו) יש השפעה משמעותית על הבריאות שלנו, על מצב הרוח ועל הדימוי העצמי שלנו.

האוכל הבריא רוצה בטובתנו - עכשיו אנחנו צריכים לאפשר לו להגיע לצלחתנו.

מצורפות אפוא עשרת הדיברות לתזונה בריאה שתעזור לכם להיות רזים ולהרגיש טוב יותר עם עצמכם.

1. הפחיתו משמעותית - ככל הניתן - במזונות מעובדים. מזונות תעשייתיים- מעובדים הם על פי רוב אסון תזונתי. הסיבה לכך קשורה בעיקר לכמויות האדירות של מלח, סוכר ושומנים מזיקים שניתן למצוא במזונות אלה. רוב האנשים לא יודעים מהן כמויות המלח והסוכר המתחבאות במוצרים כגון: קורנפלקס, לחם, "חטיפי בריאות" למיניהם, שניצלים מעובדים ועוד. לא פעם, אנשים מאמינים כי מדובר באוכל בריא.

2. ירקות. חשוב להרבות באכילת ירקות מחמישה צבעים - חיים או מבושלים. ירקות אלה עשירים בנוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים ומסייעים למערכת החיסון. ניתן לומר כי ירקות הם האנטי-אייג'ינג של הטבע: מאטים תהליכי הזדקנות, משפרים את מראה העור ומאיצים את התחדשות התאים. הם משפרים את רמות הסוכר והשומנים בדם וגורמים לכם להרגיש חיוניים ובריאים יותר.

3. פירות. איכלו 3 פירות ביום. כמו הירקות, גם הפירות מלאים בכל הטוב של הטבע. הטעות הגדולה ביותר היא להפסיק לצרוך פירות, כאשר רוצים לרדת במשקל.
נכון: בפירות יש סוכר, אולם מדובר בסוכר טבעי, המגיע עם יתרונות גדולים מאוד. מומלץ לאכול פירות במיוחד כאשר בא לכם משהו מתוק. מחקרים רבים כבר הוכיחו כי פירות תומכים בירידה במשקל!

4. פחמימות. זו לא מילה גסה! חשוב לעבור לאכילת פחמימות מורכבות ומזונות מלאים: אורז מלא, קינואה, שיפון וכוסמין. הם משביעים וטעימים מאד. וכלל לא דורשים מאמץ מיוחד בהכנה. מומלץ מאד להשרות אותם מספר שעות (אפילו 12) לפני הבישול.

לחם: העדיפו לחם שיפון מלא או כוסמין מלא, כאשר גם במקרה זה, שימו לב לרכיבים - ונסו למצוא לחם שאין בו שומן צמחי מוקשה ותוספת סוכר (ברבים מהלחמים יש תוספות שאינן בריאות).

5. שומנים. הקפידו לצרוך בעיקר שומנים בריאים: טחינה, אבוקדו, קוקוס, שמן זית. הימנעו משומנים רוויים.

6. חלבונים. הקפידו לשלב בתפריט חלבונים איכותיים, בעיקר ממקורות צמחיים, כגון קטניות (שעועית, חומוס, עדשים, מאש, אזוקי וכיו"ב). חשוב לזכור: אין הכוונה לחומוס קנוי בקופסה, שהוא למעשה אוכל מעובד, מלא בשמן וחומרים משמרים - ורצוי להימנע ממנו.

7. גיוון. גוונו במזונות והתנסו במזונות חדשים. גם במקרה הזה אני שומעת לא פעם אנשים שאומרים שהם כל הזמן אוכלים אותו דבר... גם כדי לאתגר את הגוף לירידה במשקל וגם כדי שיוכל לקבל את כל אבות המזון שהוא צריך, רצוי לגוון את האוכל - בכל סוגי המזון: ירקות, פירות, סוגי הלחם והשומנים.

8. אכילה מסודרת במהלך היום. אל תפספסו ארוחות. הקפידו לאכול בכל 3-4 שעות, במטרה שלא לצבור רעב, מפני שרעב הוא האויב של אכילה נכונה. כאשר אנו רעבים, אנו מאבדים שליטה - ומכניסים לפה הרבה מאד דברים שלא התכוונו להכניס. דעו מתי אתם "סוחבים" רעב ונסו להימנע משעות ארוכות ללא אכילה. זה עולה אחר כך ביוקר.

9. אכילה איטית ומינונים. רבים מוצאים את עצמם אוכלים "על הדרך": מול הטלוויזיה או המחשב או בהיסח הדעת. שבו לאכול באופן מסודר בסביבה רגועה ככל הניתן - ולעסו את המזון כמה שיותר. אמנם בימינו זו בקשה לא פשוטה. כולנו כרוכים אחרי המכשירים שלנו ויש לנו הרבה כאלה. תתחילו להתאמן על זה, תתחילו להימנע מאכילה בסלון מול הטלוויזיה ונסו לארגן את הארוחות כך שלא תשבו לבד. אז גם תוכלו לדבר ולהתעניין במי שיושב אתכם. בקיצור: "כן משיחין בשעת הסעודה...".

10. מים. הקפידו על שתייה מספקת של מים. 8-10 כוסות מים ביום (אפשר גם חליטות של תה ירוק ושייקים). הימנעו ממשקאות ממותקים. שתיה ממותקת וקפה לא מוסיפים נוזלים לגוף - אלא בדיוק להיפך.

נשמע ארוך ומאיים? קחו על עצמכם את המשימות האלה לאט: לא חייבים לעשות את כל השינויים מיד - ועכשיו. מה שחשוב הוא שהתהליך יישמר לאורך זמן. זה יקרה במידה ותפנימו את השינוי, כך שיתאים לאורח החיים שלכם.

ורד לוביץ' היא מאמנת לתזונה טבעית ואורח חיים בריא.

לכתבות נוספות בסדרה:

טיפים לרפואה מונעת
טיפים לזוגיות בריאה
טיפים לחיזוק הביטחון העצמי

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית - שיבא תל-השומר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום