אנטיביוטיקה - גורם סיכון לקרוהן

(0)
לדרג

סקירה: הסיכוי למחלת מעי דלקתית בחולים שנחשפו לטיפול אנטיביוטי היה גבוה פי 1.6 לעומת אלה שלא; לא נמצא קשר מובהק עם קוליטיס כיבית

מאת: ד"ר עמית עקירוב

חשיפה לטיפול אנטיביוטי מלווה בעלייה בסיכוי לאבחון חדש של מחלת קרוהן, כך לפי מאמר חדש שפורסם בכתב העת American Journal of Gastroenterology. הסיכון המוגבר על רקע טיפול אנטיביוטי היה בולט במיוחד בילדים שאובחנו עם מחלת קרוהן.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין חשיפה לטיפול אנטיביוטי כגורם סיכון להתפתחות מחלות מעי דלקתיות. הם ערכו סקירת ספרות בחיפוש אחר מחקרים שסיפקו נתונים אודות הקשר בין טיפול אנטיביוטי ובין אבחון חדש של מחלת מעי דלקתית. הם כללו מחקרים שדיווחו על מחלת קרוהן, קוליטיס כיבית, או שילוב של השניים, כמדד העיקרי שבחנו וכן בדקו את החשיפה לטיפול אנטיביוטי לפני אבחנת מחלת המעי הדלקתית.

הסקירה כללה 11 מחקרים עם 7,200 משתתפים שאובחנו עם מחלת מעי דלקתית. הסיכוי למחלת מעי דלקתית בחולים שנחשפו לטיפול אנטיביוטי היה גבוה פי 1.57. הנתונים הצביעו על קשר מובהק בין חשיפה לטיפול אנטיביוטי ובין מחלת קרוהן, אך קשר לא מובהק עם קוליטיס כיבית. חשיפה לטיפול אנטיביוטי לוותה בעליה ניכרת בסיכון למחלת קרוהן בילדים (עלייה של פי 2.75). כל הטיפולים האנטיביוטיים נקשרו עם מחלת מעי דלקתית, למעט פניצילין.

לדברי החוקרים, הממצאים מעידים על קשר בין חשיפה לטיפול אנטיביוטי ובין מחלת קרוהן, בעיקר בילדים. עם זאת, לא תואר קשר מובהק סטטסיטית בין טיפול אנטיביוטי ובין אבחנה חדשה של קוליטיס כיבית.

ד"ר עמית עקירוב מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום קרוהן קוליטיס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום