קטרקט: תהליך הזדקנות העדשה

(0)
לדרג

ניתוח קטרקט ("ירוד") הוא ניתוח פופולרי, בטוח וקל עם 99% הצלחה. מי נזקק לניתוח? כיצד הוא מתבצע? ומהם החידושים בתחום?

מאת: ד"ר יחזקאל לוי

קטרקט (בעברית: "ירוד") היא מחלה של העין הבאה לידי ביטוי בעכירות העדשה, עכירות המתפתחת באופן טבעי ונורמלי עם הגיל. כאשר העדשה עכורה, חלה ירידה בחדות הראייה. שכיחות הקטרקט עולה עם הגיל - ומופיעה בעיקר בגיל 60-80 שנה.

ישנו סוג נוסף של קטרקט, הנקרא "קטרקט מולד". זהו סוג פחות שכיח. כמו כן, יש אוכלוסייה הנמצאת בסיכון מיוחד: האוכלוסייה החולה בסוכרת או צורכת תרופות כגון סטרואידים. במצבים אלה, הקטרקט עלול להגיע בגיל צעיר יותר. לכן, מומלץ בכל מקרה לבצע מידי שנה בדיקה אצל רופא העיניים, החל מגיל 40 שנה.

מהם הסימפטומים לקטרקט?

ירידה בחדות הראייה - ראייה מטושטשת.

תחושת סנוור ממוקד אור (שמש/תאורה חזקה/פנסי מכוניות).

שינוי תדיר במספר המשקפיים למרחק.

יכולת לקרוא ללא משקפיים, יכולת שלא הייתה קיימת בעבר.

מהו תהליך ניתוח הקטרקט? מה משך ההחלמה ממנו?

הפיתרון היחיד לבעיית הקטרקט הוא ניתוח. מדובר בניתוח פשוט, הנעשה בהרדמה מקומית עם טיפות וג'ל - ללא זריקות. החתכים קטנים מאוד (כ-2 מילימטר) והחתכים נסגרים בסוף הניתוח, ללא תפרים. לא חובשים את העין ומשתחררים מספר דקות לאחר הניתוח עם משקפי שמש.

הניתוח נמשך כ-15 דקות ומקובל לעשות ניתוח בכל עין בנפרד (אם יש צורך בשתי העיניים) בהפרש של שבוע עד מספר שבועות.

בניתוח, מוציאים את העדשה הטבעית ומחליפים אותה בעדשה מלאכותית לפי מידות אישיות. יש סוגים שונים של עדשות תוך עיניות אשר מתאימות למרחק ספציפי רחוק או קרוב (עדשה מונופוקאלית).

לאחרונה, יש חידוש וניתן להשתיל עדשת פרימיום מולטי פוקאלית, המתאימה גם לראיה לקרוב וגם לראיה לרחוק. כאשר למטופל עם קטרקט קיים גם אסטיגמטיזם (צילינדר) ניתן להשתיל עדשה תוך עינית טורית המתקנת את הצילינדר. החיסרון היחיד הוא שעדשות הפרימיום אינן נמצאות בסל הבריאות - ונעשות רק באופן פרטי.

תהליך ההחלמה המלא של ניתוח הקטרקט נמשך כחודש, כאשר בזמן זה המטופל מקבל טיפות עיניים במינון מסוים, היורד עם הזמן. החזרה לעבודה היא תוך יומיים - שלושה ויש שיפור בראייה תוך ימים ספורים.

האם הקטרקט עלול לחזור?

זהו ניתוח לכל החיים, כי מוציאים את העדשה העכורה ומשתמשים בעדשה מלאכותית. יש מצבים לא שכיחים - בהם מתפתח קטרקט משני של מעטפת העדשה הנעכרת במשך השנים, ואז יש צורך בניתוח לייזר, אך מצב כזה מתרחש באחוזים נמוכים.

האם יש טיפול אלטרנטיבי במקום ניתוח?

אין כיום טיפול חלופי לקטרקט - ואי אפשר למנוע את תהליך הזדקנות העדשה, מלבד הקפדה על הרכבת משקפי שמש.

האם קיימים סיכונים בניתוח קטרקט?

ניתוח קטרקט הוא ניתוח בעל 99% הצלחה ונחשב כאחד הניתוחים הבטוחים והמוצלחים. הסיכונים הנדירים בניתוח: התפתחות זיהום, דלקת, בצקת קרנית או רשתית והפרדות רשתית. הסיכון הכי גדול הוא לאבד את העין - משמע עיוורון. זהו סיכון נדיר מאוד - אך הוא סיכון קיים.

האם כדאי לדחות את ניתוח הקטרקט?

בעבר המליצו לדחות ככל שניתן את ניתוח הקטרקט , מכיוון שהניתוח היה מורכב יותר והיה כרוך בחתכים גדולים ומספר תפרים. כיום הטכניקה השתנתה - והיא פשוטה הרבה יותר. לכן אחוז הסיבוכים נמוך משמעותית ותהליך ההחלמה קצר במיוחד וההמלצה השתנתה: מומלץ לבצע את הניתוח בשלב הכי מוקדם שניתן.

מי שלא מבצע את הניתוח סובל מאיכות ראייה ומאיכות חיים ירודה - וגם לוקח סיכון בהגעה עם קטרקט מתקדם לתהליך ניתוחי מיושן, מכיוון שהזנחה עלולה לגרום למצב קטרקט חמור, המחייב ניתוח בשיטה הישנה עם חתכים ותפרים ועם יותר סיבוכים.

האם יש ניתוח קטרקט בלייזר?

כיום יש טכניקה חדישה של ביצוע חתכים והתחלת ריסוק הקטרקט באמצעות מכשיר לייזר. אולם הריסוק הסופי של הקטרקט נעשה באמצעות גלי אולטרה סאונד כמקובל בניתוחי הקטרקט הרגילים. טכניקת ניתוחי הקטרקט בלייזר אינה נמצאת בסל הבריאות. חברות הביטוח הפרטיות עוזרות במימון הניתוח אך לא קופות החולים.

ד"ר יחזקאל לוי, מומחה למחלות עיניים, מומחה לניתוחי קטרקט, מנהל מרפאת עיניים קונקורד של שרותי בריאות כללית בבני ברק, מנתח בבתי החולים בילינסון והשרון ובמרכז רפואי נארא ברמת גן.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום