ניתוח אף: נשימה קודמת ליופי

(0)
לדרג

ניתוח אף הוא הניתוח הפלסטי הנפוץ ביותר בעולם, נוכח התגובה החברתית הביקורתית לאף גדול או נשרי. חשוב לוודא כי הניתוח לא ייצור בעיות נשימה

רופא מנתח פלסטי
03-6023686

כשאלוהים ברא את האף האנושי, התפקיד שלו היה אחד: לנשום. בדיוק כמו שעיניים, גם אם יהיו כחולות או חומות, צריכות לראות; ואוזניים, גם אם יהיו גדולות או קטנות, תפקידן לשמוע. האף, למרות שאנשים מתייחסים אליו כאל קישוט, הוא קודם כל איבר לנשימה.

הרבה אנשים מגיעים אלי לניתוח אף, ומבקשים אף יותר קטן או מחמיא. לעתים הם מוכנים גם לא לנשום בשביל התוצאה. אבל אנחנו, הרופאים, אחראים קודם כל לתפקודו של האף, ורק אחרי כן למראה האסתטי שלו.

מה קורה כשמטופל שואף לאף חדש ויפה, אבל הוא עלול לסבול מקשיי נשימה בעקבות הניתוח?

ישנם מקרים של אנשים שעברו ניתוחים פלסטיים באף, הסובלים לאחר הניתוח מבעיות בפונקציה של האף. אדם שלא סבל מקשיי נשימה בעבר עלול לסבול מהם אחרי ניתוח אף, שבוצע שלא כהלכה על ידי רופאים לא מנוסים. חשוב להבין כי הפונקציה (נשימה) תמיד קודמת ליופי. אך המטרה שלי, כרופא שגם מתייחס לצד האסתטי, היא כן לשפר את מראה האף במסגרת ניתוח בלי לפגוע בדרכי הנשימה.

כיצד ניתוח אף עלול לגרום לבעיות בנשימה?

מכיוון שכולנו אנשים לא סימטריים בטבע שלנו, לכל אחד יש תמיד מה לומר על המראה שלו. לעתים חבלות קטנות שנגרמות לנו בתור ילדים, כמו נפילה בזמן זחילה או תאונה בעת משחק, משנות לנו את האף לטווח הארוך. במקרים רבים, רואים את תוצאות החבלה רק בגיל הרבה יותר מאוחר, גיל העשרה, שבו האף מגיע לתצורתו הסופית. ניתוח אף אסתטי יכול לגרום לבעיות נשימה, במידה והשטח היה צר מיסודו ועובר הצרה נוספת, למשל, או שמחיצת האף סוטה לאחד הצדדים והאוויר נכנס פנימה באופן פחות זורם. גם מחיצה שהיא עקומה מבפנים, יכולה לגרור בעיות נשימה בעקבות ניתוח אף אסתטי.

לכל מי שלא יודע: ניתוח אף הוא הניתוח הפלסטי הנפוץ ביותר. אף רחב, בולט מדי, בעל גיבנת (נשר) או ארוך מדי: אף "פגום" זוכה להתייחסות לא נעימה מהסביבה, שעלולה לפגוע בביטחונו העצמי של אותו אדם. ניתוח פלסטי באף ניתן לבצע רק לאחר שהאף הגיע לצורתו הסופית וסיים לגדול ולהתעצב, בשלהי גיל ההתבגרות.

ניתוחי האף מבוצעים באמצעות הרדמה מקומית, על ידי חתכים דקים באזור האף, שדרכם מתבצע הניתוח עצמו, על פי סוג הבעיה האסתטית שמעוניינים לפתור. לניתוח מספר טכניקות שמעניקות לאף מראה חדש, כגון כריתת הסחוסים התחתונים, שיוף העצם הקדמית, הקטנת הנחיריים, השתלת סחוסים, תיקון מחיצת האף, ועוד.

למי לא מומלץ ללכת לניתוח אף?

רק למי שמצפה לנסים. מבחינה רפואית, אין שום דבר שמונע מאדם לגשת לניתוח אף. זהו ניתוח פלסטי שמתאים לכל אחד שחפץ בו, השאלה היא רק מה התוצאה הסופית שלו. הרי גם לדוגמנית העל הכי יפה בעולם, תמיד אפשר, היפותטית, לשפר משהו במראה האף. מכאן שחשוב להבין כי הניתוחים האסתטיים נועדו לשפר את המראה החיצוני שלנו, ולא להפוך אותנו למשהו שאנחנו לא. הרי אדם שמתעקש שיעשו לו את המקסימום שהרפואה האסתטית מאפשרת, נוסח מייקל ג'קסון, נראה בסוף מוזר מאוד, וסביר להניח שהוא סובל מקשיי נשימה. בהרבה מקרים מטופלים מגיעים אלי לאחר ניתוח אף שהצליח, אחרי תקופה, ומבקשים להקטין את האף אפילו עוד יותר. אבל אחרי שביצענו חתכים, צופפנו את העצמות, או תיקנו את מיקום הסחוסים: תמיד הנשימה והבריאות עומדים לנגד עינינו, וחבל, בשביל מראה כזה או אחר, להרוס את הבריאות.

באיזה מקרים ניגשים לניתוח אף למען מטרה רפואית ולא למען מטרה אסתטית?

מעבר לענייני המחיצה הבעייתית, ישנם אפים שסובלים מרירית אלרגית, מהגדלת קונכיות ומצורת אף שמקשה על הנשימה שלהם. במקרים כאלה, התיקון הוא רפואי קודם כל, ובמידה והמטופל מעוניין, ניתן לשלב בניתוח עצמו גם תיקונים אסתטיים במטרה לשפר גם את המראה.

במקרים אחרים, כדי לפתור בעיה רפואית כלשהי במבנה האף, נדרש לבצע במקום גם שינוי אסתטי שאין להימנע ממנו. לדוגמה: אם לאף מחיצה עקומה, וכולו נוטה לצד אחד בעקבות שבר או תאונה, המחיצה לא תתיישר למקומה המתאים ללא ניידות של העצמות. במקרים כאלה יש בעיות מימון מול קופות החולים, שרואות בניתוח מותרות. קופות החולים לא מפנימות כי יש כאן צורך רפואי אמיתי, ועל הנושא הזה יש לתת את הדעת.

ד"ר אברהם קריכלי הוא רופא אף אוזן וגרון בכיר, העוסק בכירורגיה פלסטית ורפואית של האף.

בואו לדבר על זה בפורום ניתוח אף - כירורגיה פלסטית.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום