בקרוב? זריקה נגד השמנה

(1)
לדרג

בשורה לסובלים מהשמנת יתר: FDA אישר את סקסנדה, תרופה המסייעת לתחושת השובע וגורמת לירידה של כ-5% במשקל במשך שנה. מי יכול לקבל מרשם?

מאת: מערכת zap doctors

מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA), אישר אתמול (ג') את הזריקה Saxenda, זריקה נגד השמנת יתר כרונית, שאמורה להתלוות לדיאטה להפחתת משקל ופעילות גופנית.

לפי הודעת הארגון, התרופה מאושרת לשימוש במבוגרים עם מסת גוף (BMI) גבוהה מ-30, או מבוגרים עם מסת גוף של 27 ומעלה, בתנאי שהם סובלים מאחד מסיבוכי ההשמנה הבאים: סוכרת סוג 2, כולסטרול גבוה או לחץ דם גבוה.

הזריקה מכילה סקסנדה מכילה חלבון "מפעיל קולטן פפטיד-דמוי-גלוקגון", רכיב טיפולי לסוכרת, הגורם להפרשת אינסולין מתאי בטא שבלבלב ובכך מסייע להורדת רמות הסוכר בדם. עם זאת לא ניתן להשתמש בתרופה לאיזון סוכרת, כי לא נערכו מבחני בטיחות ויעילות ייעודים לכך.

הבטיחות והיעילות של סקסנדה לסיוע בהשמנת יתר נבחנו בשלושה ניסויים קליניים שכללו כמעט 4,800 בני אדם הסובלים מהשמנת יתר, עם או בלי סיבוכים הנגרמים בגלל בעיית המשקל. כל המחקרים הראו כי במטופלים ללא סוכרת, ניתן לצפות לירידה ממוצעת של 4.5% במשקל במשך שנה, יחסית לקבוצת הביקורת. באחד המחקרים 62% מהמשתתפים איבדו לפחות 5% ממשקלם, יחסית ל-34% מהמטופלים בקבוצת ביקורת. במחקר חולי סוכרת, הירידה הייתה קטנה יותר, 3.7% בלבד מהמשקל במהלך שנה.

למרות ההבטחה, יש גם תופעות לוואי לא פשוטות. לפי אזהרה המופיעה בעלון לשימוש, לפי מחקרי מעבדה, עכברים שנחשפו לתרופה סבלו מגידולי בבלוטת התריס בשיעור גבוה יותר מאלה שלא, אך לא ברור אם בהכרח קיים קשר לשימוש לתרופה. תופעות לוואי נוספות, שעלולות להיות קשורות לתרופה, ומופיעות בבני אדם הן מיחושי בטן שונים, בחילות, נפילת סוכר בדם, ובמקרים נדירים יותר - דלקת בלבלב ומחשבות אובדנות.

בואו לדבר על זה בפורום שרוול קיבה וניתוחים בריאטריים - כירורגיה וגסטרואנטרולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום