תרופה חדשה לסרטן השחלות

(8)
לדרג

תרופה חדשה מעוררת תקווה בנשים חולות שהן נשאיות של מוטציה בגן BRCA, דבר שמשמעותו סיכון פי 25 לתחלואה. צרכנות רפואית

מאת: ד"ר רוני פרומר שפירא

אחד האתגרים הגדולים עימם מתמודדים כיום הרופאים הוא סרטן השחלה, זאת משום שנכון להיום אין אמצעי יעיל לאבחון מוקדם של המחלה והנשים מאובחנות לרוב בשלב מתקדם של המחלה כאשר ניתן למצוא פיזור גרורתי בבטן. הטיפול הנהוג בנשים אלה כולל לרוב ניתוח להסרת הגידול הראשוני והגרורות (ככל שניתן), ומכיוון שבחלק ניכר מהמטופלות צפויה הישנות המחלה (תוך חודשים ספורים או מספר שנים), הן מקבלות גם טיפול בכימותרפיה כדי לנסות למנוע או לעכב את חזרת המחלה.

תרופה חדשה מעוררת תקווה לחולות בסרטן שחלה חוזר שהן נשאיות של מוטציה בגנים BRCA. מדובר על תרופה מותאמת אישית שאינה כימותרפיה, ולה מנגנון ייחודי הפועל כאשר יש מוטציה בגנים הגורמת לגידול הסרטני בשחלה.
נשים הנושאות את המוטציה נמצאות בסיכון של פי 25 לחלות בסרטן שחלה, ושכיחות המוטציה בנשים שהן ממוצא יהודי-אשכנזי גבוהה מאוד ביחס לשאר העולם, לכן מדובר בפריצת דרך משמעותית בכל הנוגע לטיפול בהן. אולפאריב היא למעשה הטיפול הראשון שהוא מוכוון מטרה במחלה זו, כלומר היא פועלת באופן ייחודי בתאים המבטאים את המוטציה.

בכל תאי הגוף שלנו, מתקן חלבון בשם פארפ נזקים בחומר התורשתי, הד.נ.א. התרופה החדשה, אולפאריב, מעכבת את פעילות חלבון הפארפ, וגורמת לנזקים לד.נ.א, אותם מתקנת מערכת תיקון שנייה בתא, המתבססת על BRCA. תהליך התיקון יעיל בתאים שאינם סרטניים, אולם בתאים סרטניים של נשאיות מוטציה ב-BRCA, מערכת התיקון השנייה אינה עובדת כראוי, והנזקים שנגרמים עקב עיכוב פארפ על-ידי אולאפאריב מכריעים את התא הסרטני וממיתים אותו. בה בעת, תאים בריאים שכנים לא נפגעים, עקב שימור של פעילות BRCA בהם. מדובר בטיפול שמציע מענה לחולות שעד כה לא היה עבורן מענה טיפולי יעיל.

התרופה נמצאה יעילה במספר ניסויים, כאשר כבר במהלך המחקר הראשון שנעשה עם התרופה נמצא שהיעילות הגבוהה ביותר נצפתה בנשים שהן נשאיות של המוטציה שיש להן סרטן שד או שחלה. גם במחקרים נוספים נמצא שיעילות התרופה בולטת במיוחד בנשים עם סרטן שחלה שהן נשאיות של המוטציה. כך למשל, במחקר שבדק את התרופה מול כימותרפיה נמצאה יעילות ב- 33% מהמטופלות, תוצאה מרשימה ביותר בהתחשב בכך שמדובר בקבוצת חולות שעל-פי רוב היא עמידה לטיפולים הכימותרפיים הקיימים, כלומר הטיפולים הרגילים לא משפיעים אליהן.

מחקר נוסף תמך ביעילות

במחקר נוסף נמצאה יעילות התרופה בכ-30% אצל חולות סרטן שחלה שהיו עמידות לטיפולים כימיים אחרים. תוצאות אלו הביאו בימים אלו לרישום של אולאפריב ברשות התרופות האמריקאית (FDA) לחולות סרטן שחלה, נשאיות של המוטציה ב-BRCA לאחר כשלון קווי טיפול כימי.

מחקר נוסף שהוביל לאישור התרופה ברשויות הבריאות באירופה בחן את הטיפול באולאפריב כטיפול למניעת הישנות של המחלה בנשים שהן נשאיות של המוטציה, שקיבלו טיפול כימי עם נסיגה טובה של אתרי המחלה. הטיפול ניתן בהשלמת הטיפול הכימי עד הישנות מחלה ונבחן מול פלצבו. במחקר ניכרה הפחתה בסיכון להישנות המחלה ב- 82% אצל נשאיות של המוטציה ב-BRCA ובניתוח רטרוספקטיבי של הממצאים התוצאות המרשימות במניעת הישנות יכולות להוות אינדיקטור חיובי לשיפור בשרידות.

בימים אלה מתקיימים מחקרים חדשים של פאזה שלישית בתרופה ומתוכננים גם מחקרים נוספים. כעת, אנו הרופאים מקווים שבקרוב התרופה תהיה נגישה לחולות הנושאות כל פגם במערכת תיקון הד.נ.א בה משתתף הגן BRCA, כולל גנים אחרים אשר לוקחים חלק בתהליך התיקון, ולא רק בקרב אלה שהמוטציה אצלן היא בגן BRCA עצמו. זאת משום שממחקרים מעבדתיים אנו יודעים שבחלק ניכר מהמטופלות קיימים פגמים במנגנון תיקון הד.נ.א למרות היעדר מוטציית BRCA, וההערכה היא שהתרופה עשויה להיות יעילה גם במקרים אלה.

סרטן שחלה גרורתי הוא הסרטן החמישי בשכיחותו בקרב נשים בישראל. מידי שנה מאובחנות כ-330 נשים חולות. מכיוון שרובן מאובחנות מתגלות בשלב מתקדם של המחלה, נזקקות מרבית המטופלות לאפשרויות טיפול רבות ושונות. הטיפול החדש נותן לנשים אלה תקווה גדולה הן במניעה של הישנות המחלה והן בכל הנוגע להארכת חייהן.

ד"ר רוני פרומר שפירא היא מנהלת שירות לגניקולוגיה אונקולוגית במכון האונקולוגי במרכז הרפואי שיבא

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השחלה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום