פוסט טראומה ואירוע מוחי

(0)
לדרג

מחקר חדש מגרמניה מגלה כי לאחר אירוע איסכמי חולף עולה הסיכון לפוסט טראומה; שיעור המאובחנים היה גבוה פי עשרה מאשר בקרב האוכלוסיה הכללית

מאת: מערכת zap doctors

כ-30% מהחולים לאחר אירוע איסכמי חולף (TIA או Transient Ischemic Attack), אירוע חולף של הפרעה נוירולוגית, מפתחים תסמונת דחק בתר-חבלתית (פוסט טראומה); כך עולה מנתונים שפורסמו לאחרונה בכתב העת Stroke.

נמצא שבחולים שאינם מתמודדים היטב עם אירוע איסכמי חולף ומעריכים ביתר את הסיכון העתידי לאירוע מוחי, מצויים בסיכון מוגבר לפוסט טראומה. מאפיינים כמו דיכאון, חרדה, או בריאות גופנית ירודה מעלים גם הם את הסיכון הנ"ל.

במחקר השתתפו 108 חולים מגרמניה עם אירוע איסכמי חולף. שלושה חודשים לאחר האירוע, הם השלימו שאלונים לדירוג-עצמי להערכת תסמונת דחק בתר-חבלתית, חרדה, דיכאון, איכות חיים, גישות התמודדות וידע רפואי. 32 מהחולים (29.6%) סווגו כבעלי תסמונת דחק בתר-חבלתית, שיעור גבוה פי עשרה מזה שתועד בסקר שנערך לאחרונה באוכלוסיה בגרמניה. מבין כלל המשתתפים במחקר, איכות החיים הייתה נמוכה משמעותית ב-15 חולים (13.9%) ואיכות החיים הגופנית הייתה נמוכה משמעותית בשבעה חולים (6.5%), בהשוואה למדגם משתתפים בריאים.

בחולים עם אירוע איסכמי חולף ותסמונת דחק בתר חבלתית מדדי דיכאון וחרדה היו גבוהים יותר משמעותית, עם איכות חיים גופנית ונפשית ירודות, בהשוואה למקביליהם ללא תסמונת דחק בתר חבלתית. בנוכחות אירוע איסכמי חולף ודיכאון נרשמה עלייה משמעותית בנטל הפסיכולוגי של המטופל; לכן, לא מפתיע כי בחולים לאחר אירוע איסכמי חולף עם תסמונת דחק בתר חבלתית תחושת איכות החיים הייתה נמוכה יותר.

בחולים עם גישות התמודדות שליליות, דוגמת הכחשת בעיה, האשמה עצמית, או פניה לסמים להקלה, ובאלו שהעריכו ביתר את הסיכון לאירוע מוחי, קיים גם כן סיכון מוגבר להתפתחות תסמונת דחק בתר-חבלתית. ייעוץ טוב יותר למטופלים בנוגע לסיכון ובאשר לגישות התמודדות חיוביות עם אירוע איסכמי חולף עשויים לסייע בנושא.

לדברי החוקרים, זהו המחקר הראשון להערכת השכיחות של תסמונת דחק בתר-חבלתית במדגם חולים לאחר אירוע איסכמי חולף בלבד. מאחר שחולים אלו סובלים מתסמינים נוירולוגיים זמניים בלבד, החולפים לחלוטין ללא שארית נזק מוחי, הממצאים לפיהם קיימת שכיחות מוגברת של תסמונת דחק בתר-חבלתית ותפקוד פסיכו-סוציאלי ירוד מצדיקים מאמצים ממוקדים בנושא.

בואו לדבר על זה בפורום טראומה והלם-קרב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום