כיצד משקמים את חלל הפה?

(0)
לדרג

סובלים משיניים חסרות? מבעיות כרוניות בחניכיים? מחיוך לא אסתטי? אתם זקוקים לטיפול משולב לשיקום הפה שיעניק לכם תוצאה אסתטית ותפקודית אופטימלית

מאת: ד"ר אמיר גזמאוי

קיימים מצבים רפואיים מורכבים בחלל הפה הדורשים אבחון מיוחד ועבודה טיפולית שיקומית ומקצועית, שתיעשה על ידי מומחה לשיקום הפה. מומחה לשיקום הפה הוא למעשה רופא שהתמחות העל שלו היא לאבחן את המקרה השיקומי הספציפי, לתכנן את אופי הטיפול ולנתב אותו וכן להכין את המטופל לכל השלבים הדרושים בהליך השיקומי. כל זאת, על מנת להעניק למטופל, בסופו של דבר, תוצאה אסתטית ותפקודית אופטימלית.

שיקום פה (אילוסטרציה)
שיקום פה (אילוסטרציה)

מה נחשב "מקרה שיקומי מורכב" מבחינה טכנית?

מקרה שיקומי מורכב מאופיין לרוב בחוסר שיניים ניכר, ולעתים אף בחוסר עצם, כתוצאה ממחלת חניכיים מתקדמת, או כתוצאה מחוסר מולד של שיניים. גם הזנחה של השיניים, החניכיים ושל חלל הפה, או חוסר טיפול בשיניים למשך תקופה ממושכת, גורמים לשינויים במבנה הלסתות ובעמדת השיניים, שינויים העלולים להגיע עד כדי צורך בטיפול שיקומי מורכב. מכאן שתוכנית הטיפול עבור מקרה שיקומי מורכב תכלול פעולות שיקום אפשריות הנוגעות לצורת בניית השיניים מחדש ולשיקום פונקציונלי ואסתטי של כל חלל הפה.

בקרב צעירים, מקרה שיקומי מורכב נובע בדרך כלל כתוצאה מתאונה, טראומה או חוסר מולד של שיניים. לעומת זאת, אצל מבוגרים, בדרך כלל, מקרה שיקומי מורכב נובע כתוצאה ממחלת חניכיים שהסתבכה בעקבות הזנחה של שנים ,סיבוכים לאחר טיפולי שורש או הרס כתוצאה מעששת.

כיצד מאבחנים מקרה שיקומי מורכב?

כדי להתמודד עם כל מקרה ומקרה, הדבר החשוב ביותר הוא אבחון מצבו של המטופל הספציפי. ראשית, נתחיל באיסוף נתונים הכוללים צילומי שיניים (רנטגן וכן צילומי פנים), אשר נועדו לאבחן את המצב ולהציע למטופל תכנית טיפול מקיפה, אשר תטפל, למשל, בעששת, במחלת החניכיים, בחוסר השיניים, ועוד.

הטיפול השיקומי נקבע בשיתוף עם המטופל עצמו וכן על פי הנתונים בשטח, הכוללים את זמינות העצם ומנח השיניים הנותרות, עמדת הלסתות, הפרעות בדיבור, במידה וישנן, הפן האסתטי של החיוך, תזוזת השיניים, מצב העצם, ועוד. בניית התכנית הכירורגית, המובילה בסופו של דבר לשיחזור שיניים קבועות, נעשית על ידי הדמיה, לצד תיאום ציפיות עם המטופל.
לאחר האבחון וההכנה הראשונית, מבוצע לעתים טיפול מקדים לטיפול השיקומי, הכולל טיפול חניכיים, עקירת שיניים, טיפול במוקדי העששת במידה וישנם, ושיקום זמני - במידה וזה נדרש.

כיצד מתבצע הטיפול השיקומי?

לאחר קביעת תוכנית הטיפול, ניגשים לשלב הכנת המטופל לשתלים, הכולל תכנון, הדמייה, ולאחר מכן ביצוע השתלים. לאחר תקופת הריפוי, העשויה להימשך בין שלושה חודשים לבין שישה חודשים, מתבצע השלב האחרון: תכנון ובנייה של השיניים הקבועות.

בחלק מהמקרים, ניתן לרכז את הטיפול הכירורגי בשלב אחד, שבו ניתן לבצע עקירות, שתלים ואף השתלות עצם אם צריך ובניית שיניים זמניות. השיניים הזמניות עשויות מקריל בצורת שיניים נשלפות או קבועות בתלות במקרה עצמו. לאחר תקופת הריפוי השיניים הזמניות מוחלפות בשיניים קבועות שעשויות מחרסינה. ברוב המקרים ניתן לבצע את כלל הטיפולים תחת הרדמה מקומית, ולא נדרשת הרדמה מלאה.

מה כוללת ההחלמה מהטיפול השיקומי?

ההחלמה שלאחר הפעולה הכירורגית נחשבת לקצרה באופן יחסי - ומתמשכת על פני מספר ימים שבהם מקבל המטופל טיפול אנטיביוטי תומך וכדורים נגד נפיחות וכאבים. לאחר תקופת הריפוי, ולאחר שהשתלים נקלטים בצורה אופטימלית, אין צורך בטיפול חוזר. במידה ושתל לא נקלט במהלך תקופת הריפוי ניתן להחליף שתל זה באופן נקודתי, המטופל מוזמן לטיפולים כירורגיים משלימים על פי הצורך, כמו למשל ניתוחי חניכיים, עיבוי רקמות ועוד. אחוז קליטת השתלים הינו מעל 95% בתנאים אופטימליים.

האם הטיפול השיקומי כולל גם טיפולים אסתטיים?

בהחלט. טיפולים אסתטיים שיקומיים יכולים להתבצע גם בשיניים טבעיות, אשר המטופל לא מרוצה ממראם, כמו צבע השיניים או צורתם. ניתן לבצע השלמות וחיפויי חרסינה על השיניים הקיימות, אשר נותנים מענה מיטבי הן בפן התפקודי והן בפן האסתטי, ומעניקים לחיוכו של המטופל מראה חדש, על פי רצונו ועל פי מגבלות המקרה.

בדרך כלל טיפולים אלה כלל לא דורשים הכנה, או שהם דורשים הכנה מינימלית. הטיפולים האסתטיים הם טיפולים קצרים, המעניקים למטופל מענה טוב ומיידי, במסגרת הפעילות השיקומית או בנפרד ממנה.

ד"ר אמיר גזמאוי הוא מומחה לשיקום הפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום