סרטן: לזהות את הסיכון הגנטי

(0)
לדרג

תגלית ישראלית חדשה: באמצעות איתור מוטציות גנטיות המעלות את הסיכון לסרטן המעי והרחם יהיה אפשר לזהות מטופלים בסיכון ולמנוע את המחלה

מאת: מערכת zap doctors

המקרה של השחקנית אנג'לינה ג'ולי, אשר חשפה בציבור את היותה נשאית הגן המעלה את סיכוייה לחלות בסרטן השד והשחלה, הגביר את המודעות למחקר האונקולוגי-גנטי, שעוסק בעידוד גנים חדשים המעלים את הסיכון לחלות בסרטן. לאחרונה הסתיימה בבית חולים הדסה עבודת מחקר חדשה בשיתוף רופאי בילינסון ואיכילוב, אשר תוצאותיה מאפשרות איתור של מספר שינויים גנטיים בסוג אחר של סרטן תסמונת לינץ'.

תסמונת לינץ' (LYNCH SYNDROME ) מציגה מצב בו קיימים בחולה שינויים גנטיים המעלים את הסיכון לחלות בסרטן המעי והרחם. שינויים גנטיים אלו פוגעים למעשה בתפקוד של הגנים האחראיים לתיקון טעויות הגהה של החומר הגנטי, והפגיעה בהם מעלה באופן מובהק בעשרות אחוזים את הסיכון לחלות בסרטנים מסוג זה.

כידוע, במקרים בהם לסרטן יש רקע תורשתי, הסיכון לחלות גבוה מאוד כאשר בחלק מהמקרים המחלה מתפרצת בגיל צעיר מהרגיל. מודעות לסיכון מאפשרת איתור מוקדם או אפילו מניעה, מעקב מותאם ויכולה להציל חיים. הליך האבחון של תסמונת לינץ' עלול להיות מורכב ויקר ולא תמיד הוא ממומן על ידי סל הבריאות. איתור המוטציות האופייניות באוכלוסיה מאפשר לאבחן את התסמונת בצורה פשוטה וזולה הרבה יותר.

במאמר שפורסם לאחרונה, מתארים החוקרים בראשותה של ד"ר יעל גולדברג ממכון שרת בהדסה, את המאפיינים הגנטיים של תסמונת לינץ' בקרב ישראלים. הקבוצה מדווחת על מוטציות אופייניות בקרב יהודים ממוצאים שונים, ביניהם אשכנזים, יוצאי פרס ואפגניסטן, ויוצאי גיאורגיה. מידע חשוב זה יאפשר זיהוי אנשים ממשפחות בסיכון , מעקב אחרי נשאים, איתור מוקדם ומניעה של סרטן על רקע תסמונת לינץ'.

בואו לדבר על זה בפורום האשה והרחם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום