סופגניות: איך לעמוד בפיתוי?

(0)
לדרג

נס חנוכה מודרני: לא להתנפל על הסופגניות. כיצד מגיעים לנס הזה? חושבים על ההשמנה ביום שאחרי - וזוכרים כי הסופגנייה עלולה לכלול שומן טראנס מזיק ומסוכן

מאת: ורד לוביץ'

חנוכה כבר כאן - ואי אפשר להיכנס לסופר, מבלי לראות ולהריח אותן. הן אורבות לנו בחגיגות חנוכה של הילדים בגן, במקומות העבודה, בקונדיטוריות הנמצאות בכל פינה. הן יפות היום יותר מתמיד ומחזירות אותנו לילדות. במי מדובר? ניחשתן נכון: הסופגניות.

כן: אצל רובנו, אוכל איננו קשור באמת לרעב ולשובע, אלא יותר למראה, ריח, זיכרונות וכמיהה. לכן, קשה לנו יותר להתמודד מולו. אוכל בוחן כמה וכמה חושים ביחד - ומשתלט עלינו. אוכל משאיר אותנו לא פעם עם רגשות אשם. המטרה היא ללמוד לשלוט באוכל ולנהל אותו. לא פעם תגלו כי שליטה במה שאתם אוכלים תביא אתכם לשליטה טובה יותר גם בתחומים אחרים בחיים.

הבעיה היא שהסופגניות, ולא רק הן, אלא גם הלביבות בחנוכה, עלולות לגרום לנו לעליה משמעותית במשקל. עליה מיותרת ומאוד לא בריאה: קמח, שמרים, סוכר וטיגון. אז איך עוברים את החג בשלום? בואו נעשה סדר.

צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

למה לא כדאי לאכול מטוגן?

כאשר מדובר בטיגון, בעיקר אם אוכלים הרבה אוכל מטוגן, הבעיה היא הרבה מעבר להשמנה - וקשורה בעיקר בחומרים מסרטנים הנוצרים בתהליך הטיגון.

בין החומרים האלה, תרכובת האקריליאמיד, הנוצרת בתגובה בין חומצות אמינו, בהכנת מזונות בטמפרטורה הגבוהה מ-120 מעלות צלזיוס. בנוסף, תהליך הטיגון מזרז יצירת שומן טראנס בטמפרטורה מעל 350 מעלות, כלומר טיגון עמוק, כמו בסופגניות.

מה עלול להיגרם כתוצאה מטיגון ממושך?

ככל שמטגנים יותר, נגרמת שבירה של טריגליצרידים - לגליצרול וחומצות שומן חופשיות. כתוצאה מכך, יעלה הסיכון להפיכת הגליצרול לאקרוליין: תוצר מסרטן של תהליך חמצון הגליצרול. החמצת השמן וירידה בנקודת העישון שלו (ירידה בעמידותו לטמפרטורות גבוהות) מחריפה את התהליכים המזיקים שהזכרנו. הגרוע ביותר הוא כאשר עושים שימוש באותו שמן מספר פעמים. במצב כזה, החומרים המסרטנים מצטברים - ומטיגון לטיגון כמותם עולה, מכיוון שנקודת העישון של השמן יורדת והוא מזיק הרבה יותר.

תהיו בטוחים שבשום מקום לא מחליפים את השמן בו עושים שימוש מטיגון לטיגון.

כיצד נוצר שומן טראנס?

בתהליך הטיגון העמוק, נוצר שומן טראנס אשר הגוף לא יכול לנצל. הוא שוקע ברקמות ובדפנות כלי הדם והוכח כבר כי יש קורלציה בין רמות גבוהות של שומן טראנס למחלות לב ושבץ, כנראה כתוצאה מיצירת סדקים בעורקים, הגורמים לדימומים פנימיים.

התחמצנות השמן נובעת מחדירה של מולקולות חמצן מהאוויר למבנה הכימי של חומצת השומן. תהליך זה מתגבר מאוד ככל שטמפרטורת השמן גבוהה יותר והחשיפה לחמצן ממושכת יותר. כאמור, שימוש בשמן בטיגון חוזר ואכילה קבועה של מזונות מטוגנים עלולים לגרום לנזקים רבים, שהשמנה היא הנזק הראשון שבהם. את ההשמנה ניתן לראות ולהרגיש מיד - אך את הנזקים הפיזיולוגיים הנוספים מרגישים רק לאחר שנים.

אז כיצד מתמודדים עם הפיתוי לאכילת אוכל מטוגן?

אחרי שאנחנו יודעים שאוכל מטוגן מזיק מאד לבריאות, נשאלת השאלה האמיתית: איך מתמודדים עם הפיתוי, למי שלא רוצה לסיים את השנה עם שניים - שלושה קילוגרמים מיותרים לחלוטין?

מניסיוני, בהדרכת קבוצות להרזיה ולתזונה בריאה, אני יכולה לומר שבחגים, ובעיקר בחג כמו חנוכה, שהוא משמין מאד, אבל לא נחשב ל"חג רציני", הסכנה היא מוחשית במיוחד. לא מדובר בארוחת חג אחת, אלא בפסטיבל שנמשך שבוע שלם.

ההמלצות שלי לחג ובכלל:

אל תקנו סופגניות הביתה, אם עברתם ליד קונדיטוריה ואמרתם לעצמכם: 'בואו נפנק את הילדים בסופגניות', תהיו בטוחים שחלקן ימצא את עצמו בבטן שלכם - ולא של הילדים.
אני פוגשת יותר ויותר הורים, ובעיקר אימהות, אשר מתרצות את קניית הממתקים והחטיפים בכך שהקנייה היא עבור הילדים. אבל "חקירה קצרה" מעלה שזה רק תירוץ והן קונות את זה לא פעם גם לעצמן - ולעיתים רק לעצמן.

אם מזמינים אתכם להדלקת נרות, לכו שבעים. זה תמיד נכון. יכולת הפיתוי של הסופגניות והלביבות תרד פלאים. כשאדם שבע, הוא בשליטה טובה הרבה יותר.

תדאגו שבאירועים מהסוג הזה, בין אם אתם המארחים ובין אם אתם המתארחים, יהיו אופציות טעימות ובריאות על השולחן. כך, יש לכם בחירה - וגם אם תאכלו סופגנייה, תוכלו לאכול חתיכה קטנה ולא מעבר לכך.

תהפכו את הסופגנייה. בדרך כלל, תוכלו לראות למטה שהיא ספוגה שומן. זה לא נראה טוב. אולי זה יוציא לכם את החשק.

בכל פעם שתחושת ה"מגיע לי" משתלטת עליכם - וזה קורה לכולם, כי רובנו עובדים קשה, עייפים מלהכין אוכל ורוצים לרצות את כולם. תשאלו את עצמכם שאלה אחת: מגיע לי להיות שמן? אם תזהו בעצמכם את הצורך הזה בפיצוי ואת תחושת ה"מגיע לי", תוכלו להתמודד איתה, ופחות להיכנע לה - ולחשוב מה באמת מגיע לכם.

חנוכה הוא "במקור" חג של אור וניסים. תמצאו בעצמכם את האור והנס שיוביל אתכם לאכילה איכותית וטובה יותר לאורך זמן. זה מעניק שמחה ותחושת סיפוק נפלאה. כי כשאתם מרגישים טוב עם עצמכם, החיים יפים יותר!

ובכלל, תזכרו: סופגניות זה לא באמת כזה טעים.

ורד לוביץ' היא מאמנת לתזונה טבעית ואורח חיים בריא.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית - שיבא תל-השומר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום