אסתמה וקרוהן - מה הקשר?

(0)
לדרג

מחקר מפתיע מקנדה מצא כי לחולי אסתמה ומחלת ריאות חסמתית סיכון גבוה יותר, באופן משמעותי, לחלות במחלות מעי דלקתיות כמו קרוהן וקוליטיס

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מחלת ריאות חסימתית כרונית ואסתמה עלולות להביא לעלייה בסיכון למחלת מעי דלקתית. כך עולה ממאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת European Respiratory Journal.

החוקרים בחנו את שיעורי ההיארעות של מחלת קרוהן וקוליטיס כיבית בחולים אלו אל מול שיעור התחלואה באוכלוסיה הכללית, על סמך נתונים מקוויבק, קנדה, בשנים 2001-2006.

בהשוואה לאוכלוסיה הכללית בקוויבק, ההיארעות של מחלת קרוהן בחולי אסתמה ובחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית הייתה גבוהה יותר ב-27% ו-55%, בהתאמה, וההיארעות של קוליטיס כיבית הייתה גבוהה יותר ב-30% בחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית.

לפי הממצאים, שיעורי מחלת מעי דלקתית גבוהים משמעותית בחולים עם אסתמה או מחלת ריאות חסימתית כרונית. לדברי החוקרים, לממצאים אלו השלכות חשובות לאבחון מוקדם של מחלת מעי דלקתית בחולים עם מחלות בדרכי האוויר. אף שהקשר הוצע בעבר, זהו המחקר הראשון שהדגים עלייה משמעותית במקרי מחלת מעי דלקתית בחולים ריאה.

אם מחקרים נוספים יאשרו את הקשר בין שני המצבים אזי ניתן יהיה לאבחן ולטפל מוקדם יותר בחולים אלו, תוך הקלה על התסמינים ושיפור איכות החיים.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום