אנטיביוטיקה ודלקת פרקים לילדים

(0)
לדרג

האם טיפול אנטיביוטי בילדים מעלה את הסיכון לדלקת מפרקים? מחקר חדש שהוצג לאחרונה בכנס אמריקאי לראומטולוגיה מגלה שכן. הסיבה: שינויים במבנה חיידקי המעי

מאת: ד"ר עמית עקירוב

חשיפה לטיפול אנטיביוטי בילדות מלווה בעלייה משמעותית ותלוית מינון בסיכון לדלקת מפרקים בשם JIA (Juvenile Idiopathic Arthritis), כך מדווחים חוקרים בכנס השנתי מטעם ה-American College of Rheumatology שנערך בבוסטון. הם מציעים כי שינויים במבנה חיידקי המעי עשויים לגרום להתפתחות דלקת המפרקים.

החוקרים מצאו כי חשיפה לטיפול אנטיביוטי מלווה בסיכון מוגבר פי 2.6 להתפתחות JIA, וכי הסיכון עלה עם כל מרשם נוסף. ממצאי המחקר מצטרפים לעדויות בספרות הרפואית בנוגע לנזקים האפשריים של טיפול אנטיביוטי בילדים.

במסגרת המחקר ל-153 ילדים שאובחנו כחולי JIA התאימו החוקרים 1,530 ביקורות תואמות בגיל ומין, ממרפאות כלליות בבריטניה. מניתוח הנתונים עלה כי הסיכון להתפתחות דלקת מפרקים עלה ככל שהחשיפה לטיפול אנטיביוטי עלתה. בילדים שנחשפו לקורס אנטיביוטי אחד או שני קורסים אנטיביוטיים, בהשוואה לאלו שלא נחשפו לטיפול אנטיביוטי, נרשמה עלייה של פי 3.1 בסיכוי לדלקת מפרקים ובאלו שנחשפו ל-3-5 קורסי טיפול אנטיביוטי, נרשמה עלייה של פי 3.8 בסיכון לדלקת מפרקים. הגיל בעת החשיפה לטיפול אנטיביוטי לא השפיע משמעותית על הקשר.

הקשר בין חשיפה לטיפול אנטיביוטי בילדות לאבחון חדש של JIA היה דומה עם משפחות שונות של תרופות אנטיביוטיות. עם זאת, לא זוהה קשר בין התפתחות דלקת מפרקים ובין חשיפה לתרופות אנטי חיידקיות, כולל תרופות נגד פטריות ונגד נגיפים.

עם זאת, החוקרים לא יכולים לשלול את האפשרות כי הזיהום עצמו תרם להתפתחות דלקת המפרקים, או כי ילדים שפיתחו את המחלה בגיל צעיר מצויים בסיכון מוגבר לזיהום, או לפחות זיהום חמור יותר.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון.

בואו לדבר על זה בפורום תרופות ורוקחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום