לעבור את ההריון בשלום

(0)
לדרג

בחילות והקאות, חום, צרבת, כאבי ראש, סימני מתיחה, וגם הבעל זוהי רק רשימה חלקית של בעיות טורדניות (ולאו דווקא מדוברות) של נשים בהריון. כך תטפלו בהן

מאת: ד"ר קובי כהן

בחילות והקאות, חום, צרבת, כאבי ראש, סימני מתיחה ו... הבעל: זוהי רק רשימה חלקית של בעיות נפוצות של נשים בהריון. האגדה מספרת שתקופת ההריון היא אחת התקופות היפות בחייה של כל אישה, בה היא מאושרת וקורנת.

בפועל, כל הריונית לשעבר כבר יודעת: תשעת חודשי ההריון יכולים לנוע בין "לא נעימים" לבין "מחלה". לפניכן (וגם לפניכם) רשימה קצרה של הבעיות הנפוצות ביותר (גם אם לא מדוברות) - ואופן הטיפול המומלץ בהן.

מה לעשות עם בחילות והקאות בהריון?

בחילות והקאות של נשים בהריון, המוכרות גם בשם "בחילות בוקר", מופיעות בקרב 70%-85% מהנשים בהריון, בעיקר בשליש הראשון. בישראל, מדובר בכ-130,000 נשים. אצל רובן, הבחילות יתרכזו בשבועות 4-16 ויסתיימו, באופן טבעי, עד השבוע ה-20.

מקור התופעה: העלייה בהורמונים אסטרוגן, פרוגסטרון והורמון השלייה (HCG), לצד חסר בוויטמינים כמו B6, הדרוש לשלייה ולעובר לייצור תאים. התופעה נגרמת גם כתוצאה מהפרעה בפעילות מערכת העיכול בגלל שינויים הורמונליים הגורמים לתנועתיות יתר או תת תנועתיות.

עבור מרבית הנשים הסובלות מבחילות והקאות בהריון, מדובר בתופעה הגורמת לאי נעימות נסבלת. אבל אצל כ-20% מהנשים הסובלות מבחילות והקאות בהריון, מדובר בתקופה קשה מאד, האורכת, לעתים, מעבר לשליש הראשון - ועוצרת את חייהן. נשים אלה סובלות מקשיי תפקוד יומיומיים, נאלצות להחסיר ימי עבודה, שגרת יומן נפגעת והן סובלות מפגיעה בקשר עם בני או בנות זוגן ועם ילדיהן.

המצב הקיצוני ביותר חל אצל 0.5%-2% מהנשים, ומכונה Hyperemesis Gravidarum. זהו מצב של הקאות יתר, העשוי לגרום להתייבשות, אובדן הכרה בשל איבוד מלחים, תת משקל, אשפוז ואצל כ-1.5% הפסקת הריון והפלת העובר.

לנשים הסובלות מבחילות והקאות, מומלץ לאכול ארוחות קטנות ולשתות לעתים תכופות. חשוב לדעת שהתייבשות מביאה להחמרת הבחילות ולכן נשים שמטופלות בעירוי נוזלים מרגישות טוב יותר. לנטילת ויטמינים כמו B6 או פרנטל ידועה השפעה מרגיעה. גם שורש ג'ינג'ר ודיקור מסייעים. טיפולים אחרים כוללים תרופות אנטי-היסטמיניות, המסייעות בדיכוי מרכז ההקאה במוח.

לפני כשנה, אושרה על ידי מינהל התרופות האמריקאי (FDA) התרופה "דיקלקטין", לטיפול בבחילות והקאות בהריון, המשלבת בתוכה B6 וחומר אנטי-היסטמיני. התרופה עומדת בפני אישור משרד הבריאות ומועמדת להיכלל בסל התרופות לשנת 2015, הינה התרופה הראשונה בעולם המותווית במיוחד לטיפול בבחילות והקאות של נשים בהריון.

מבין הטיפולים התרופתיים המוצעים על ידי רופאים לטיפול בבחילות והקאות בהריון, "דיקלקטין" קיבלה על ידי ה-FDA את דירוג הבטיחות A. פראמין, שהוגבלה ל-5 ימי שימוש על ידי משרד הבריאות הישראלי, זופרן או פרומטאזין, מדורגים בקטגוריות בטיחות B ו-C.

האם מותר לעשות סקס בהריון? ממה צריך להיזהר? האם ההנאה המינית גוברת בזמן ההריון, או דווקא פוחתת?

ככלל, ניתן לחלק את הנשים בהריון לשלוש קבוצות: אצל שליש מהנשים לא יחולו שינויים בהרגלי המין בהריון, אצל שליש יש ירידה בחשק המיני ובתדירות יחסי המין ואצל שליש תהיה עליה בחשק המיני, עם עליה בתדירות יחסי המין.

דימוי הגוף של האישה ההרה גם הוא משתנה. יש כאלה שיחושו נשיות ומיניות, ויש כאלה שהשינוי אצלן במשקל ובצורת הגוף יגרום לדיכאון ולהרגשה של ירידה בנשיות.

ככלל, כל זמן שהריון תקין, אין מניעה מקיום יחסי מין. רק במקרים של סיבוכים כמו דמם, כאבי בטן, זיהום, צירים מוקדמים, שליית פתח או ירידת מים, חל איסור על קיום יחסי מין. היסטוריה של צירים מוקדמים מחייבת ייעוץ רפואי.

לעיתים יש צורך בגיוון התנוחות, לאור לחץ בזמן היחסים על אברי האגן, או שימוש בכריות, להרמת האגן. בסוף ההריון, מומלץ להפסיק לקיים יחסי מין רק במקרים של שליית פתח, חשד להיפרדות שליה, או כאשר לבן הזג מחלת מין פעילה, כמו הרפס או קונדילומה.

חשוב לדעת כי נשים רבות סובלות בהריון - ועד חצי שנה לאחר הלידה - מיובש בנרתיק, כתוצאה מירידה בהפרשת האסטרוגן ובשינויים בהפרשת חומרי סיכה מהבלוטות, המתבטאים בכאב, בעת קיום יחסי מין בהריון. לכן, מומלץ להשתמש בחומרי סיכה לטיפול ביובש.

ניתן לחזור ולקיים יחסי מין 6-8 שבועות לאחר הלידה, אך יש להימנע מיחסי מין אוראליים לאחר הלידה, כדי להימנע מדלקות, משום שהאזור רגיש להיווצרות דלקות וכן משום שאוויר שננשף לאזור עלול לגרום להיווצרות קריש אוויר.

מה לעשות כאשר יש דימומים?

דימומים בהריון מהווים תמיד מקור לפחדים ולחרדות, לפעמים ללא סיבה. יש מקום להבחין בין דימום בשליש הראשון של ההריון, אשר על פי רוב איננו מעידים על בעיה כלשהי, לבין דימומים בשליש השני והשלישי.

1 מתוך 5 נשים הרות תחווה דימום קל בתחילת ההריון. ברוב הפעמים, מדובר בדימום שמקורו בתגובה דלקתית בצוואר הרחם, המופיעה לאחר בדיקה גניקולוגית, אולטרסאונד וגינלי ואפילו קיום יחסי מין. גם השתרשות העובר ברחם עלולה לגרום לדימומים. עם זאת, דימום בשליש הראשון עלול להעיד גם על מחלות מין, או על הריון מחוץ לרחם - ועל תחילתה של הפלה.

ברוב המקרים, לא יידרש טיפול מיוחד בדימום בשליש הראשון של ההריון, מלבד תשומת לב רבה יותר ונקיטת אמצעי זהירות כמו מנוחה, שכיבה, או אי קיום יחסי מין.

לעתים יינתנו לאישה ההרה תרופות לחיזוק ההריון המכילות פרוגסטרון אשר "מכין" את הרחם להשתרשות העובר עד לשבוע ה-12-13 כשהשליה הופכת למקור ההורמונים.

בניגוד לדימומים בתחילת ההריון, דימומים בשליש השני והשלישי עלולים כבר להעיד על בעיות רפואיות מהותיות, כמו היפרדות השלייה, שליית פתח (כשהשלייה מכסה את צוואר הרחם), גידול בצוואר הרחם, או יציאת הפקק הרירי (המופרש מצוואר הרחם עם תחילת הלידה). כל דימום בתקופה זו מדליק נורה אדומה, ולכן חשוב להגיע לבדיקה מיידית אצל גניקולוג כדי לשלול בעיה. עם זאת, אין סיבה להיכנס לפאניקה, שכן במרבית המקרים לא יימצא ממצא חמור.

מה לעשות במצבים כגון עצירות כרונית, שלשולים וגזים?

שינויים הורמונליים בהריון גורמים לתנועתיות יתר או תת תנועתיות של מערכת העיכול. אלה גורמים לתופעות כמו גזים, עצירות, שלשול, כאבי בטן וייצור רב של רוק. כל אלה הן תופעות הלוואי השכיחות בהריון, אבל דווקא הפחות מדוברות. נשים רבות סובלות מהן כבר בתחילת ההריון ומתלוננות על בטן תפוחה עוד לפני שהרחם מתבלט החוצה מהאגן. הפרוגסטרון המופרש בהריון, שמגן על הרחם מפני התכווצויות, גורם להאטה בפעילות שרירי המעיים (השרירים החלקים), לתת תפקוד של מערכת העיכול ולכליאת גזים שלא משתחררים.

בהמשך, כל כאב בבטן התחתונה, באגן ובאיברי המין, ביניהם כאבי תפרים, טחורים וסדק בפי הטבעת, לצד הפעלה לא נכונה או חולשה של שרירי האגן העמוקים, עלולים
לגרום לתגובת כיווץ הגנתית בפי הטבעת ולעצירות.

לעיתים, מקור הכאב נעלם אבל הגוף התרגל להגיב בכיווץ - והעצירות הופכת לכרונית.

הטיפול מבוסס על ריפוי של הנגעים המקומיים, כמו טחורים וסדק בפי הטבעת, וכן הימנעות מעצירות באמצעות תזונה רבת סיבים, מיצי פירות וירקות, שתייה מרובה, פעילות גופנית ואכילת ארוחות קטנות במשך היום.

יש מקום להימנע מתרופות שגורמות לעצירות כמו ברזל ותכשירים אחרים. בעת מתן צואה, מומלץ לסגל תנוחת כריעה, להרים את כפות הרגליים על שרפרף ולהטות את הגו קדימה. מומלץ ללחוץ מהסרעפת ולא מהבטן.

בכל מקרה, אסור לצרוך חומרים משלשלים ללא אישור רופא, כדי להימנע מיצירת תלות בתרופות ולהסתכן בלידות מוקדמות, שמקורן בזירוז הפעילות של השרירים המקומיים.

כיצד להתמודד עם טחורים בהריון?

אחת הבעיות הטורדניות ביותר אצל נשים בהריון ולאחר לידה הם הטחורים, הנפוצים יותר בהריון ראשון ושני, לעומת ההריונות הבאים, בגלל השינוי הדרסטי שחל ברצפת האגן. בין 27% ל-61% מהנשים ההרות תסבולנה מהתופעה, במידה קלה עד חמורה.

הסיבות להיווצרות טחורים הן נטייה תורשתית, שינויים הורמונליים בהריון, המשפיעים על מערכת העיכול ועל שרירי רצפת האגן, תזונה לא נכונה, ישיבה ממושכת והיעדר פעילות גופנית, משקל הבטן והרחם היוצרים הפרעות במחזור הדם (בהחזר הוורידי) בחלק התחתון של הגוף וכן העצירות האופיינית לנשים הרות. כל אלה גורמים לעליית הלחץ בוורידי מערכת העיכול ולהיווצרות טחורים שהם למעשה התרחבויות של ורידי פי הטבעת.

טחורים מופיעים בשלבים: החל מטחורים המצויים בתוך המעי ואינם בולטים החוצה, אשר יתאפיינו בעיקר בכאבים ובאי נוחות - ועד טחורים המצויים מחוץ לפי הטבעת וייראו כגושים אדומים, אבל ייכנסו בחזרה, בשינוי תנוחת הגוף. המצב החמור יותר מאופיין בכאבים בעת מתן צואה, בהליכה ובישיבה. במידה ומופיעים כאבים חמורים ובלתי נסבלים, יש לפנות לטיפול מיידי מחשש לדלקת, קריש דם או נמק.

הטיפול המומלץ הוא שינוי תזונתי ודיאטה הכוללת מזונות עשירים בסיבים תזונתיים (פירות, ירקות ודגנים מלאים לרבות קמח מלא). מומלץ להימנע מקפה, צריכת בשר ומאכלים חריפים וכן להרבות בשתייה ולבצע פעילות גופנית.

בכל מקרה, אין להיעזר בחומרים משלשלים בהריון, המסכנים את האישה בהפלה או בלידה מוקדמת. במידת הצורך, ניתן להיעזר במשחות מקומיות המשככות כאבים ובמשחות אנטי דלקתיות, או להניח רטיות קרות בפי הטבעת מספר פעמים ביום. גם מנוחה עם החלק התחתון של הגוף מורם תסייע להוריד את הלחץ על כלי הדם של האגן.

במקרים קשים, מומלץ לפנות לטיפול כירורגי (כריתת טחורים, צריבתם, קשירתם או הזרקת חומרים מנווני כלי דם). יחד עם זאת, מומלץ לדחות טיפול זה לאחר הלידה, לאור נטייה לדמם יתר בהריון.

ד"ר קובי כהן הוא מנהל רפואי במרכז לרפואת נשים מתקדמת, איה מדיקל שבאסותא

בואו לדבר על זה בפורום האישה והרחם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום