תקווה: תרופה לכבד שומני

(0)
לדרג

לאחר אישור FDA, התרופה החדשה שמפתחים בהדסה עוברת לשלב הניסוי הקליני. עד כה לא קיימת תרופה לכבד שומני, שעלול להוביל לשחמת הכבד או לסרטן

מאת: מערכת zap doctors

תרופה חדשה שפותחה במרכז הרפואי הדסה תיבדק בחולים במחלת הכבד השומני, הגורמת לשחמת הכבד ולסרטן הכבד. עד כה לא קיימת בעולם תרופה מאושרת לטיפול במחלה זו, ולכן ההתעניינות הבינלאומית המוגברת לשלב הניסוי הקליני פאזה 2, אשר יתחיל השבוע עם 120 חולים.

מחלת הכבד השומני בצורתה הקשה הנקראת גם NASH, NON ALCOHOLIC STEATOHEPATITIS , היא תוצאה של דלקת בתוך הכבד אשר עלולה לגרום לשחמת של הכבד. למחלה אין ביטוי בשלבים המוקדמים שלה, אך לאחר שנים רבות היא יכולה להתבטא בסיבוכים קשים ואף להביא לסיבוכים קשים של שחמת הכבד וכן לסרטן הכבד. כיום מעריכים כי לפחות-5% מהאוכלוסייה בעולם המערבי סובלים מהמחלה ויש הסוברים כי השכיחות גדולה אף יותר. אין כיום שום טיפול יעיל מאושר למחלה והיקף השוק העולמי שלה מוערך בשלב הראשון ב-4 מיליארד דולר. חלק גדול מן החולים הסובל ממחלה זו, סובל גם מסוכרת, יתר שומנים בדם והשמנת יתר.

איך זה עובד?

התרופה החדשה פותחה ביחידת הכבד בהדסה על ידי צוות בהובלתו של פרופ' ירון אילן, מנהל מחלקה פנימית א' ולשעבר נשיא איגוד הכבד הישראלי. לאחר מחקר של מספר שנים, נבנתה טכנולוגיה המבוססת על מתן של נוגדנים טבעיים כנגד חיידקים במעי הקשורים בהתפתחות המחלה. מתן הנוגדנים מביא לשינוי במצב הדלקת בגוף החולים ועל ידי כך לשיפור במחלת הכבד והסכרת של החולים במחלה.

חברת אימורון, IMMURON הנסחרת בבורסה באוסטרליה, קיבלה מהדסית - חברת המיסחור של בית חולים הדסה אשר פעלה להוביל את העסקה, את הרישיון לפיתוח התרופה לאחר המצאתה בהדסה ואף תמכה בביצוע הניסויים הקליניים אשר בוצעו בהדסה. הניסויים אשר בוצעו בהדסה בשנים האחרונות איששו את ההשערה כי לטפול ישנה יעילות רבה במספר מדדים של מחלת הכבד והסכרת המלווה חלק מחולים אלו. הטיפול נמצא בטוח ללא כל תופעות לוואי.

לאחרונה קיבלה החברה אישור של ה-FDA האמריקאי לניסוי פאזה שנייה בחולים במחלה זו, המהווה שלב מתקדם בהחלט, אשר יתבצע בעשרות מרכזים מובילים בארצות הברית ובאוסטרליה. השבוע הודיעה החברה על התחלת הניסויים הקליניים.

בואו לדבר על זה בפורום גסטרואנטרולוגיה - כבד שומני.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום