כאבי מחזור? הפסיקו לעשן

(0)
לדרג

מחקר: נשים מעשנות או מעשנות לשעבר סובלות יותר מכאבים עזים בזמן הווסת. עוד נמצא כי התחלת עישון בגיל צעיר מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות כאבי מחזור כרוניים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

הקשר בין עישון לכאבי מחזור נחקר בעבר אך לא נמצאו תוצאות חד משמעיות. כעת מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Tobacco Control, עולה כי הסיכון הגבוה ביותר לכאבים כרוניים עזים במהלך מחזור תועד בבנות המתחילות לעשן מגיל 13.

בתחילת המחקר, בשנת 1996, כלל המחקר נתונים של 14,427 נשים ממחקר Australian Longitudinal Study on Women's Health משנים 1973-1978, מדגם מייצג של אוכלוסיית אוסטרליה. לצורך המחקר בודדו משתתפות בגילאי 18-23, והתבקשו למלא שאלונים כל 3-4 שנים, כאשר האחרון בהם נערך בשנת 2012.

החוקרים בחנו את הנתונים על נשים שדיווחו על כאבי מחזור בלפחות שלושה סקרים, החל מסקר משנת 2000. באותה עת, 25% מהנשים דיווחו על כאבי מחזור ו-27% היו מעשנות פעילות. בנוסף, 7.3% דיווחו על התחלת עישון לפני גיל 13, 14% דיווחו על עישון לפני גיל 14-15 שנים ו-8% עישנו לפני מחזור הווסת הראשון.

כ-60% מהנשים דיווחו על תסמינים בנקודת זמן מסוימת במהלך המעקב. הם סיווגו את הנשים לארבע קבוצות לפי סוג ומשך הכאב. באלו שלא עישנו תועדו תסמינים מעטים אם בכלל (42%), באלו שהחלו לעשן בגיל מאוחר (11%) תועדה שכיחות מוגברת של כאבי מחזור, עם עלייה מ-15% לכמעט 70%. 14% מהנשים סבלו מכאבי מחזורי כרוניים.

השכיחות של כאבי מחזור הייתה מעט גבוהה יותר במעשנות (29%) בהשוואה ללא מעשנות (23%) ובמעשנות תועד סיכוי גבוה יותר לכאבים עזים שנמשכו למעלה מיומיים. בהשוואה למי שלא עישנו מעולם, במעשנות לשעבר נרשמה עלייה של 33% בסיכון לתסמינים כרוניים ובמעשנות פעילות נרשמה עליה של 41% בסיכון זה. מעניין לציין כי בנשים שהחלו לעשן לפני גיל 13 שנים נרשמה עלייה של 59% בסיכון לאחר תקנון לגורמים שונים. מהמחקר עולה עוד סיכון מוגבר בנשים מובטלות, באלו עם מחזור ווסת ראשון בגיל צעיר ובנשים בעלות עודף משקל.

לדברי החוקרים, ממצאי המחקר מדגישים את חשיבות תכניות למניעת עישון במתבגרים ומתבגרות. בנוסף, יש לעודד הפסקת עישון מאחר ותתכן הטבה בכאבי מחזור בעקבות זאת.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום ייעוץ טלפוני לגמילה מעישון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום