מרשמי אנטיביוקה - לא לפי הספר

(0)
לדרג

מדוע לא תמיד רושמים אנטיביוטיקה כשצריך, ומדוע לא את הסוג היעיל ביותר? מסקר בקרב רופאים עולה כי לעתים הסיבות הן חשש מפני חוסר שביעות רצון של המטופל או מתביעות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

האם הרופאים דוחפים אנטיביוטיקה? הרופאים מכירים את ההמלצות לטיפול באנטיביוטיקה, אך למרות זאת אינם תמיד מקפידים על יישום ההנחיות הללו. כך עולה מתוצאות ראיונות שנערכו עם 36 רופאים ואחיות שפורסמו לאחרונה בכתב העת Emerging Infectious Diseases.

מתברר שהסיבות לסטייה מההנחיות נעות בין סברה כי אנטיביוטיקה בניגוד להמלצות תהיה דווקא יעילה יותר בחולה מסוים, בפרט כאשר לוקחים בחשבון אלרגיות או היסטוריה רפואית מורכבת; חשש מפני חוסר שביעות רצון של המטופל; חשש מפני זיהום נלווה; וחשש מפני תביעות.

המחקר כלל תשעה רופאי ילדים, תשעה רופאי משפחה, תשעה רופאים פנימאים, חמש אחיות וחמישה עוזרי רופא.
החוקרים התבססו על שאלונים לגיוס משתתפים ממאגר נתונים ארצי. המשתתפים המתאימים הקדישו לפחות חצי מזמנם לחולים במסגרת רפואה ראשונית והיו מעל גיל 30 שנים. החוקרים לא כללו רופאים עם התמחות שאינה לטיפול ראשוני או רופאים שעסקו ברפואה יותר מ-30 שנים. לפני הראיונות, המשתתפים מילאו שאלונים שבהם דירגו 12 גורמים המשפיעים על בחירת הטיפול האנטיביוטי שלהם, דוגמת חומרת מחלה, דרישת החולים או הנחיות קליניות. לאחר מכן עם ערכו דיון עם המראיין באשר לתשובותיהם.

מוקסיפן או אזניל

החוקרים מצאו כי ההגדרות של טיפול אנטיביוטי רחב טווח או בעל טווח פעילות צר לא היו עקביות. אף שחלק מהרופאים הגדירו נכונה את מוקסיפן כטיפול צר טווח ואזניל כטיפול רחב טווח, רופאים רבים לא היו בטוחים באשר לטווח הפעילות האנטי חיידקית של שתי התרופות הנפוצות הללו. בנוסף, רבים סברו לעתים קרובות כי טיפול אנטיביוטי רחב טווח יהיה מוצלח יותר בריפוי זיהום, אם כי אמונות אלו היו חסרות בסיס. שיקול זה הוביל לבחירה שגויה של טיפול אנטיביוטי ויש להתייחס לסוגיה זו. עם זאת, רופאים נטו לעתים קרובות יותר לבחור בטיפול אנטיביוטי בעל טווח פעילות צר כאשר האבחון היה ודאי יותר, או כאשר סברו כי מצב החולה טוב יחסית.

מהראיונות עלה עוד כי הרופאים שרשמו את הטיפול חשו כי החולים ציפו לטיפול אנטיביוטי ואי מתן מרשם לטיפול אנטיביוטי יפגע במדדי שביעות הרצון של המטופלים. בהתאם לכך, המשיבים טענו כי שינוי הציפיות של המטופלים יסייע בהסרת הלחץ המוטל על רופאים.

באשר לאופן קבלת המידע בנוגע לטיפול אנטיביוטי, התשובות נעו בין שילוב מידע ברשומות הרפואיות האלקטרוניות, דוגמת הודעה קופצת כי המרשם אינו עומד בקנה אחד עם ההנחיות, לאפליקציה זמנית במכשיר הנייד או מנחה מהיר זמין לאבחונים רפואיים.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון

בואו לדבר על זה בפורום תרופות ורוקחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום