מהם הניתוחים הפלסטיים הכי פופולריים בארץ?

(2)
לדרג

מתיחת בטן ושאיבת שומן, הגדלת חזה, הקטנת חזה וניתוח אף: אלה הניתוחים הפלסטיים הפופולריים בישראל. מדריך: כל מה שצריך לדעת לפני ואחרי הניתוחים האלה

מאת: מערכת zap doctors

אידאל היופי הנשי אותו החברה מקדשת הוא בין היתר חזה גדול וזקוף, בטן שטוחה ונערית, אף סולד ופנים חפות מקמטים. בעבר ניתוחים פלסטיים היו מנת חלקן של נשים אמידות, אולם ברבות השנים הם הפכו כמעט לנחלת הכלל.

הניתוחים ששומרים על מעמדם כפופולריים ביותר הם ניתוחי חזה (הגדלה והקטנת חזה), מתיחת בטן וניתוח אף. במדריך זה תמצאו את כל התשובות שצריך לדעת לפני הניתוח ואחריו.

מתיחת בטן ושאיבת שומן

למי מיועד הניתוח?

יש שתי אוכלוסיות יעד עיקריות לניתוחי מתיחת בטן: נשים אחרי לידה ומי שהפחיתו משקל רב - וסובלים מעודפי עור.

ההחלמה מניתוח מתיחת בטן ושאיבת שומן אורכת בין שבוע לשבועיים. צילום: שאטרסטוק

כיצד מתבצע הניתוח?

הניתוח מתבצע בהרדמה מלאה ונמשך בין שעתיים לשלוש שעות. בניתוח מפרידים את עור הבטן והשומן שנצבר מתחתיו משרירי הבטן. לאחר מכן, מקרבים את שרירי הבטן שהתרחקו זה מזה בחזרה למקומם על ידי תפרים. לבסוף מותחים את העור, מסירים את עודפי העור הנותרים - וממקמים מחדש את הטבור.

כיום המנתחים מבצעים את החתך באזור קו הערווה ובשיפולי הבטן הצדדיים, כך שלא רואים את הצלקות. בשנים האחרונות, נהוג לשלב עם מתיחת הבטן גם שאיבת שומן בבטן העליונה והמותניים.

איך מתכוננים לניתוח?

אין צורך בהכנות מיוחדות. יש לבצע בדיקות דם כלליות טרם הניתוח. למי שמעשן, צריך להפסיק לעשן חודש לפני הניתוח - ולא לעשן לפחות חודש לאחר הניתוח. כל זאת, משום שעישון פוגע בזרימת הדם בכלי הדם שבגוף - ומעמיד את המטופל בסיכון.

מהם הסיכונים?

מרבית הניתוחים עוברים ללא סיבוכים, אולם כמו בכל ניתוח כירורגי יש מספר קבוצות של סיבוכים: סיבוכים הקשורים לניתוחים בכלל - והם: סיבוכים נדירים כגון היווצרות קרישי דם הנובעים בעיקר מחוסר תנועתיות; סיבוכים הקשורים לאזור הניתוח ובראשם זיהום, דימום, פתיחת תפרים, חוסר תחושה באזור המנותח, ופגיעות עור וטבור; קבוצה נוספת היא סיבוכים הקשורים להיווצרות צלקות לא יפות באזור הניתוח.

כיצד מתאוששים מהניתוח?

ההחלמה מהניתוח אורכת בין שבוע לשבועיים, כאשר בימים הראשונים מומלץ לשכב עם רגליים ופלג גוף עליון כפופים מעט, וגם ללכת כפופים מעט, כדי לא ליצור עומס על העור המתוח. רוב המטופלים חוזרים לעבודה מלאה ולשגרת חיים כעבור שבועיים ולפעילות גופנית כעבור חודש. מומלץ ללכת עם חגורת בטן במשך חודש, כדי לשמור על האזור המנותח.

האם צריך לחזור על הניתוח?

בדרך כלל אין צורך. אולם חשוב לשמור על התוצאות באמצעות תזונה נכונה ופעילות גופנית.

ניתוח אף

למי מיועד הניתוח?

ניתוח אף אפשר לבצע כשהאף הגיע למלוא התפתחותו: בבנות החל מגיל 15.5 ובבנים החל מגיל 16. פרט לבשלות הפיזית, חשובה גם הבשלות הנפשית של המטופל - ולכן מומלץ לבצע הדמיית מחשב טרם הניתוח, לצורך תיאום ציפיות בין המטופל לרופא טרם הניתוח.

ניתוח אף אפשר לבצע כשהאף הגיע למלוא התפתחותו. צילום: שאטרסטוק

כיצד הניתוח מתבצע?

הניתוח אורך כשעה ומתבצע תחת הרדמה מקומית עם טשטוש עמוק. בהתחלה מטפלים בגב האף, מסירים את החלק הסחוסי באמצעות חיתוך ואת החלק הגרמי משייפים. השלב הבא הוא טיפול בקצה האף והתאמתו למבנה האף והפנים. חשוב לבדוק במהלך הניתוח כיצד מושפעת הנשימה.

בודקים גם את מצב הנחיריים: האם הן דורשות הצרה או לא? ישנן שתי שיטות לביצוע הניתוח: שיטה סגורה ושיטה פתוחה. השיטה המומלצת ביותר היא שיטה סגורה, משום שהחתכים מבוצעים דרך ריריות הנחיריים ואין צלקות חיצוניות, אולם שיטה זו מצריכה מיומנות גבוהה של המנתח. בשיטה הפתוחה, מבוצע בנוסף לחתך הפנימי ברירית הנחיריים גם חתך חיצוני בעור מחיצת האף. ניתוח זה מתאים יותר לתיקון עיוות באף או לניתוח בקצה האף.

מהם הסיכונים בניתוח אף?

ישנם שני סיבוכים אפשריים, פרט לסיבוכים הנלווים לכל ניתוח. הראשון: חוסר שביעות רצון מהתוצאות האסתטיות של הניתוח והשני: בעיות תפקודיות כגון נזלת כרונית ובעיות נשימה.

כיצד מתאוששים מהניתוח?

אחרי הניתוח, אזורי העיניים והלחיים כחולים משטפי דם - ויש נפיחות שנמשכת כשישה ימים. אחרי שבוע מסירים את הגבס מהאף ורואים תוצאה חלקית. רק אחרי חודש ניתן לראות את מרבית התוצאה של הניתוח.

מה קורה אם צריך לחזור על הניתוח?

הסיבות לניתוח אף חוזר הן חוסר שביעות רצון מהתוצאות האסתטיות של הניתוח או נזק תפקודי, כגון קשיי נשימה שנגרמו בשל הניתוח. בשל מורכבותו של הניתוח הפלסטי השניוני באף, יש לשקול היטב את נחיצותו - ולבחור מנתח מומחה בתחום הספציפי של ניתוח אף שניוני.

הגדלת חזה

למי מיועד הניתוח?

מומלץ לבצע את הניתוח החל מגיל 18, גיל בו גוף הנערה משלים את התפתחותו. במקרים בהם הניתוח מתבצע על רקע מום או סיבה שאינה קוסמטית בלבד, ניתן לבצעו מגיל 16.

ישנם סוגים רבים של שתלי סיליקון ולכן חשוב לוודא שהם מאושרים על ידי ה-FDA. צילום: שאטרסטוק

כיצד הניתוח מתבצע?

הניתוח מבוצע בהרדמה מלאה ואורך כשעה עד שעה וחצי. במהלכו, מוחדרים שתלים אל החזה כדי למלא את החזה. ניתן להחדיר את השתלים מתחת לשריר החזה או מעליו. השתלים המוכנסים הם שתלי סיליקון המכילים ג'ל סיליקון. זאת בשל עמידות החומר: במידה ויש קרע במעטפת, הסיליקון ג'ל אינו נשפך ולא מזיק לבריאות האישה.

ישנם סוגים רבים של שתלי סיליקון ולכן חשוב לוודא שהם מאושרים על ידי ה-FDA, הרשות האמריקאית לבטיחות מזון ותרופות. את צורת השתל - אנטומי או עגול וגודלו תבחר המטופלת יחד עם המנתח בהתאם למבנה גופה. לאחר הכנסת השתל למקומו, נתפר הכיס אליו הוחדר השתל - והחזה נחבש.

מהם הסיכונים בניתוח?

סיבוכים נדירים מאוד הם דימום וזיהום. ישנן מטופלות אשר חשות אובדן תחושה בפטמה. במרבית המקרים, התחושה תשתפר עם הזמן - ותחזור באופן הדרגתי.

כיצד מתאוששים מהניתוח?

ניתוח הגדלת חזה הוא ניתוח כואב וכרוך בלא מעט כאבים, במיוחד במקרים בהם השתל ממוקם מתחת לשריר. משך ההחלמה הוא בין חמישה ימים לשבוע, בהם נעזרים במשככי כאבים ובאנטיביוטיקה.

האם צריך להחליף שתלים?

שתלי סיליקון בטוחים לשימוש, תודות לסיליקון ג'ל שמפחית את הסיכון לדליפה. לאחר הניתוח, האישה צריכה להיות במעקב - וההמלצות הן לבצע בדיקות אולטרסאונד תקופתיות, כדי לוודא כי אין קרע בשתל. המלצות מחמירות מדברות על החלפה יזומה של השתלים בכל 10 שנים.

בישראל נוהגים להסתפק בבדיקת הדמיה, אשר רק אם במהלכה נחשף סיכון מסוים, יוחלפו השתלים. רוב השתלים שורדים שנים רבות. יש לקחת בחשבון שברבות השנים, מראה הגוף משתנה וקיים סיכוי גדול לניתוח נוסף, כדי לשפר את מראה החזה.

מה ההבדל בין הרמת חזה לבין הגדלת חזה?

רבות מהמטופלות מתבלבלות בין המושגים. כאשר מחדירים שתל לשד האישה, מבצעים הגדלה ואילו בניתוח הרמה, מתבצע איסוף עור, הרמת העטרה ופיטמה וחיתוך עור עודף. כאשר החזה קטן, אך גם מרוקן ונפול, יש לבצע הגדלה (הכנסת שתל) והרמה.

ככלל, ניתוח הרמת שדיים מבוצע לנשים הסובלות ממראה שד נפול - כאשר הפטמה של השד נמצאת מתחת לקפל התת עורי. בניתוח זה יש צלקות גדולות יותר מאשר בניתוח הגדלה - ולעיתים יש גם צורך בהכנסת שתל סיליקון.

הקטנת חזה

למי מיועד הניתוח?

לנשים מעל גיל 18 הסובלות מחזה גדול הגורם לבעיה תפקודית או אסתטית. בהיבט הרפואי, נשים עם חזה גדול סובלות מכאבי גב, כתפיים וצוואר. בעונת הקיץ, זיעה ולכלוך המצטברים בקפל השד עלולים לגרום לפריחה ולפטרת ולעתים להתפתחות דלקת בעור. במצבים אלה, בהם מתעורר קושי תפקודי, הניתוח מוכר על ידי קופות החולים וחברות הביטוח הפרטיות, מפני שמדובר במצב בריאותי הדורש טיפול.

לנשים הסובלות מהשמנת יתר לא מומלץ לעבור את הניתוח, מכיוון שיש לרדת במשקל טרם הניתוח. נשים מעשנות צריכות להפסיק לעשן כשבועיים לפני הניתוח, כדי למנוע סיבוכים הקשורים בעישון.

בדרך כלל, שיעור ההצלחה של ניתוחי הקטנת חזה גבוה מאוד. צילום: שאטרסטוק

כיצד מתבצע הניתוח?

הניתוח מתבצע תחת הרדמה כללית ונמשך כשלוש שעות. במהלך הניתוח, מסירים חלק מרקמת השד ומקטינים את מעטפת העור סביבה. בכל ניתוח של הקטנת חזה, מבצעים גם הרמה של החזה ומעצבים את צורתו מחדש, עד להגעה לתוצאה אסתטית אופטימלית. חשוב לא להקטין את החזה יותר מדי. השאיפה היא לרדת למידת קאפ C מלא, על גבול D. במקרים מסוימים ניתן להקטין את החזה למידה B.

מהם הסיכונים בניתוח?

הסיבוך השכיח ביותר העלול להיגרם מניתוח להקטנת חזה הוא היפרדות תפרים, תופעה המופיעה בעיקר באזור התחתון של רקמת השד. הטיפול במצב זה כולל החלפות חבישה - ובדרך כלל הפצעים מחלימים במהרה. הסיכונים בניתוח הקטנת חזה דומים לסיכונים בניתוחים פלסטיים אחרים: דימום, זיהום, פתיחת תפרים, פגיעה תחושתית, צלקות, אסימטריה וכיו"ב.

נשים בגיל הפריון צריכות לקחת בחשבון שיש סבירות שהן לא תוכלנה להניק. בנוסף, יש מקרים בהם תחושת המגע באזור הפטמות עלולה להיות עמומה יותר.

מה לגבי ההתאוששות מהניתוח?

למרות הדעה הרווחת, ניתוח הקטנת שדיים כואב פחות מהגדלת שדיים - וההחלמה ממנו קלה יותר. לאחר הניתוח, השדיים נחבשים בתחבושת מיוחדת ומתאימים חזייה לפי ממדי גוף האישה. נדרש אשפוז של לילה אחד. במקרים רבים, יישארו בסוף הניתוח נקזים - צינוריות סיליקון קטנות, אשר יוצאות דרך שני פתחים קטנים בצדי השדיים ומנקזות את עודפי הנוזלים והדם מאזור הניתוח.

הנקזים נשארים במשך 3-4 ימים. עם הסרת הנקזים, יכולה המטופלת להתקלח בכל הגוף - והתפרים נמסים מעצמם, מה שמקל על ההחלמה. תקופת החלמה מהניתוח עומדת על כעשרה ימים, בהם יש להימנע מפעילות גופנית מאומצת.

יחד עם זאת, אין הגבלה כלשהי על תפקוד יום-יומי רגיל, על עבודה משרדית או על נהיגה. לאחר הניתוח יש ללבוש חזיית ספורט למשך חודש. בחודשים הראשונים, לא מומלץ ללבוש חזייה עם ברזלים, כדי לא לפצוע את קו התפר.

האם התוצאות נשמרות לכל החיים?

בדרך כלל, שיעור ההצלחה של ניתוחי הקטנת חזה גבוה מאוד - ומשפר מאוד את איכות חייהן של המטופלות. הניתוח מחזיק שנים ארוכות ואולי אף לכל החיים. כדי לצמצם את מידת השינויים, חשוב להקפיד על משקל גוף יציב, תזונה בריאה והקפדה על חבישת חזיות טובות גם בלילה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום