מי יספר לך על COPD?

(0)
לדרג

מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD) היא מחלה קטלנית. למרות זאת, מעטים מודעים לקיומה של המחלה - גם החולים וגם הרופאים. קחו אויר - ותקראו

מאת: אילת-השחר וולף

חסמת ריאות? COPD? אסתמה? האם שמעת פעם על אחת מהמחלות האלה? אם התשובה היא "כן", רוב הסיכויים ששמעת בעבר על אסתמה. אם שמעת גם על חסמת ריאות הידועה גם בראשי התיבות הלועזיים COPD התקדמת צעד אחד קטן.

מהי חסמת ריאות?

חסמת ריאות - COPD Chronic Obstructive Pulmonary Disease)) היא מחלה דומה למחלת האסתמה, אך מה שמבדיל ביניהן הוא מה שישנה את חייך. בעוד שאסתמה היא מחלה הניתנת לשליטה ברוב המקרים ומצב החולה הוא הפיך, כלומר, ניתן להעלות את תפקודי הריאות שלו ואיכות חייו ממצב ירוד למצב נורמלי, או כמעט נורמלי, COPD היא מחלה בה כל התדרדרות בתפקודי הריאות של החולה היא כמעט בלתי הפיכה, ועמה מתדרדרת גם איכות חייו, עד לתלות גמורה בחמצן וחוסר יכולת לבצע גם מטלות פשוטות מאד, כמו הליכה של יותר מצעדים אחדים או צחצוח שיניים.

מדוע יש היעדר מודעות למחלת COPD?

בעוד שכמעט כל חולי האסתמה בישראל ובעולם המערבי מאובחנים ומטופלים, רבים מחולי COPD לא רק שאינם מאובחנים, אלא הם גם לא שמעו על המחלה או על הגורמים לה. בעוד שמעטים מאד מתים כיום מאסתמה, בעיקר מסיבות של חוסר היענות לטיפול, רבים מאד, מיליוני בני אדם, מתים מ-COPD!

מה הקשר בין עישון לבין COPD?

אם נשאל מעשן מצוי מהם הסיכונים שהוא לוקח על עצמו כמעשן, נקבל תשובות משכילות למדי: סרטן ריאות, מחלות לב, הזדקנות העור ועוד. הסיכון הראשי שלו - COPD - לא יעלה ברוב התשובות, מהטעם הפשוט: רוב הנמצאים בקבוצת סיכון לחלות ב- COPD אינם מודעים כלל לקיומה של המחלה.

כן, קראת נכון: הסיכון לחלות ב-COPD גבוה מן הסיכון לחלות בסרטן ריאות, אם עישנת באופן קבוע או שאת/ה מעשנ/ת כיום. גורמים נוספים למחלה קטלנית זו, המהווה גורם המוות הרביעי בעולם והשלישי בארה"ב: שהייה קבועה באוויר מזוהם, אם מקום מגורים ואם מקום עבודה, או גנטיקה: קבוצה קטנה מאד של חולים לוקה ב-COPD כמחלה גנטית הנקראת אלפא-1, אותה ניתן לזהות כיום על-ידי בדיקה.

מדוע, אם כך, COPD היא מחלה כה נחבאת אל הכלים?

24 מיליון חולים בארה"ב לבדה, ממוצע של 6.3 אחוז מכלל האוכלוסייה - החולים סובלים מחיים מוגבלים כל כך. כיצד איננו שומעים על המחלה השכם והערב?

כדי שנדע על המחלה, מישהו צריך לספר לנו עליה. ברוב המקרים, האדם שיספר לנו על המחלה יהיה אדם שלקה בה, או מכיר מישהו שלקה בה, או הרופא שלך. רוב הלוקים בחסמת ריאות אינם ששים לספר לך על מחלתם מפני שהם מתביישים במוגבלותם, מתביישים בעובדה שגרמו לה בעצמם, נבוכים להיראות כשהם מחוברים לבלון חמצן - ומשלב מסוים גם מתקשים לצאת מן הבית.

מדוע הרופאים אינם מתריעים על COPD?

הרופא שלך הוא מן הסתם אדם עסוק מאד. הוא צריך לזכור לשאול אותך אם עישנת פעם? מה רמת העישון שלך כיום? אם עברת את גיל 40, הוא צריך לשמוע צלצול אזהרה בראשו כאשר הוא שומע תסמינים כמו קוצר נשימה במאמץ, תפקוד ירוד לעומת קבוצת הגיל שלך, שיעול כרוני עם ליחה או בלעדיה וצפצופי נשימה. האם הרופא שלך יזכור? האם הרופא שלך יחשוב שכדאי לשלוח אותך, עם האסתמה שלך, לבדיקת תפקודי ריאה (ספירומטריה) כדי לוודא שהאסתמה שלך לא קיבלה תוספת בשם COPD? אולי. ואולי לא.

יעברו שנים רבות, עד שאשכח שיחה טלפונית עם אשה ממררת בבכי שסיפרה לי על אמא שלה, חולת האסתמה. אימא שלה מתה בייסורים רבים, תוך הפגנת כל התסמינים האלה, כולל עישון רב שנים בעבר, אולם איש לא חשב לשלוח אותה לבדיקת תפקודי ריאות אצל מומחה ריאות. "אני יודעת, אני בטוחה שהיה לה COPD", בכתה הבת.

היות ורופא המשפחה העסוק יכול להתחיל (ולהמשיך) טיפול בנו, כחולי אסתמה, בהחלט ייתכן שהאבחנה נמנעת מרבים מהחולים (אבחנה של COPD או האבחנה הכפולה של אסתמה ו-COPD). לצד היעדר האבחנה, נמנע גם הטיפול ההולם לחולי COPD, כגון משאפים המיועדים רק להם, שיקום ריאות העשוי למנוע התקפים והידרדרות, המיועד רק להם, ייעוץ המיועד רק להם ואפילו נכות מוכרת. מי, אם כן יכול לספר לך? מי יספר לך שאם לא תיענה/י באדיקות להמלצות הטיפוליות, מצבך כחולה עלול להידרדר לחסימה קבועה של ריאותיך? מי יספר לך שבהיעדר היענות, יתדרדר מצבך גם כחולה COPD? מי ידאג לסנגר על קבוצת החולים הזאת בפני מקבלי ההחלטות, כך שיבינו שגם שיפור, כמו תרופה חד יומית, במקום תרופה שעליך ליטול פעמיים ביום הוא שיפור קריטי להיענות החולים ועמה לשמירת איכות חייהם והצלתם?

בישראל אין מרשם ל-COPD, אבל יש מרשם לסרטן. שיעור המחקרים בתחום ה-COPD לעומת שיעור המחקרים בסרטן, למשל, הוא נמוך לאין שיעור. התור לרופא ריאות בישראל יכול להימשך חודשיים-שלושה באזור המרכז, קל וחומר בפריפריה חברתית או גאוגרפית.

ככל שנסרוק את אמצעי התקשורת, נתקשה למצוא כתבות או תחקירים או ראיונות על המחלה הכל-כך לא סקסית הזאת: COPD. התוצאות מדברות בעד עצמן: ככל שנמשך תת האיבחון, מספר החולים ב-COPD גדל כל הזמן. עשרות אלפי חולים מתקשים לנשום ומתקשים לחיות. פשוטו כמשמעו.

אז מי יספר לך? הנה. סיפרתי לך.

ומה לעשות עכשיו? לכו לרופא, אם אתם מעשנים או עישנתם בעבר. לכו לרופא שלכם אם אתם חיים או עובדים בסביבת אויר מזוהם. לכו לרופא שלכם אם עברתם את גיל 40 ויש לכם תסמינים של קוצר נשימה קבוע או במאמץ, שיעול קבוע או ליחה. לכו אליו אם אתם חולי אסתמה שאינה בשליטה. פשוט לכו לרופא. בקשו ממנו לשלוח אתכם לבדיקת תפקודי ריאה ולרופא ריאות. כתבו לחברי הכנסת. אל תתעצלו.

על מדינת ישראל ליזום מחקרים ושותפות במחקרים, כולל מחקרי איכות לטיפול בחולי אסתמה ו-COPD בקהילה. על מדינת ישראל להעלות את המודעות למחלת COPD ולא להשאיר זאת לגופים כמו עמותות או קופות החולים. חובתה המוסרית לעצור את תת האיבחון ולערוך תוכנית רב שנתית להתמודדות ברבדים השונים: מודעות, מדדי איכות, רישום, מחקרים, ניטור בידי מומחה, עידוד היענות לטיפול בשתי המחלות, קיצור תורים לאיבחון וניטור, פיזור מכוני שיקום לחולים מאובחנים ופיזור הולם של ספירומטריה ורופאי ריאות, בעיקר בפריפריה חברתית.

עמותת "לנשום" פועלת לקידום המודעות הציבורית למחלות האסתמה וה-COPD. העמותה מעניקה מידע וייעוץ על המחלות, מקיימת ימי עיון לחולים ובני משפחותיהם ופועלת להרחבת המודעות לאבחון מוקדם, הרחבת תרופות וטיפולי שיקום בסל, עזרה במימון חמצן נייד לחולים בכל הגילאים ועוד.

אילת-השחר וולף היא מנכ"לית עמותת "לנשום"

בואו לדבר על זה בפורום COPD - חסמת הריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום