זהירות, פוסט טראומה אחרי ניתוח

(1)
לדרג

הרדמה כללית או מקומית? לפי מחקר חדש, אשפוז ביחידות טיפול נמרץ, הנשמה מכאנית, דום לב ומודעות בזמן הניתוח עלולים להותיר טראומה גם לאחריו

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מודעות בזמן הניתוח עלולה להוביל לתסמונת דחק בתר-חבלתית (PTSD), ובפשטות - פוסט טראומה. מסקנה זו עולה ממחקר שהוצג לאחרונה בכנס השנתי מטעם איגוד הרופאים המרדימים בארה"ב. פוסט טראומה על רקע טיפול רפואי יכולה להיגרם גם כתוצאה מאשפוז ביחידות טיפול נמרץ, הנשמה מכאנית ודום לב.

עם זאת, מעבר למודעות, גורמי סיכון לתסמיני PTSD לאחר ניתוח אינם מובנים היטב ואין גישות מעשיות לבדיקות סקירה לזיהוי חולים אלו. במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לאשר את השיעור הגבוה של תסמונת PTSD לאחר ניתוחי חולים עם מודעות במהלך הניתוח, אך גם זיהו שיעור גבוה באופן מפתיע בביקורות תואמות ללא מודעות במהלך הניתוח.

מדגם המחקר כלל גברים ונשים, כאשר חציון הזמן מאז הניתוח עמד על שנתיים. ניתוחי לב חזה בוצעו ב-34% מהמשתתפים וניתוח כללי בוצע ב-20% מהמשתתפים; ביתר המקרים מדובר היה בניתוח גניקולוגי, אורתופדי, אורולוגי או ניתוח אחר. ל-49 החולים עם מודעות במהלך ניתוח התאימו החוקרים 254 משתתפים ללא מודעות במהלך הניתוח, עם התאמה בגיל, מין, סוג ניתוח והסיכון למודעות.

מבין 219 המשתתפים שהשלימו את שאלון לאיתור פוסט טראומה, ב-20% תועד מדד גבוה מהסף המקובל של 30 לתסמיני PTSD עקב הניתוח. מבין אלו, 15 מבין 35 משתתפים דיווחו על מודעות במהלך הניתוח ו-29 מבין 184 שללו מודעות במהלך הניתוח (43% לעומת 16%). בנוסף, ב-19 משתתפים (9%) תועדו מדדים שעלו על ערך הסף ותמכו במכלול תסמינים המתאים לאבחנה של PTSD על רקע ההתערבות הניתוחית. חמישה מהמשתתפים הללו דיווחו על מודעות במהלך הניתוח, כאשר יתר 14 המשתתפים שללו זאת (14% לעומת 8%).

החוקרים מאמינים כי בדיקות סקר של מטופלים לפני ניתוח, בעיקר אלו עם גורמי סיכון אפשריים לתסמיני PTSD, היא צעד מעשי העשוי לעודד הערכה, התערבות ואף מניעה של פוסט טראומה.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום טראומה והלם קרב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום