נשים: הפרעה בתפקוד המיני

(0)
לדרג

כיצד ניתן לסייע לנשים הסובלות מפגיעה בחשק? התפקוד המיני אצל נשים הוא בבחינת תעלומה מורכבת. וגם: גברים, שימו לב, מחירי התרופות להפרעות זקפה ירדו משמעותית

מאת: פרופ' רפי חרותי

התפקוד המיני הוא אחד המערכים המורכבים בגוף האנושי - ומערב בתוכו מערכות גוף שונות. חלקים שונים במוח קולטים את הגירוי המיני לפי סוגו. כך, מרכז הראייה קולט גירוי ויזואלי; קליפת המוח קולטת גירוי של מגע; איזור הריח פעיל אף הוא, ממש כמו החלק שאחראי על שמיעה. כמו כן, אזורים אחרים במוח הקשורים בפנטזיות עשויים אף הם לגרום לעוררות מינית.

מה מתרחש בגוף מבחינה פיזיולוגית בעת גירוי מיני?

בעת הגירוי, רק אם הוא חזק דיו ואם חלקים אחרים במוח מסמנים שהעיתוי והסיטואציה מתאימים, הגירוי יוצא מהמוח דרך מערכת העצבים המרכזית וההיקפית אל איברי המין, שם הביטוי יהיה זקפה אצל גברים וסיכוך אצל נשים, כתוצאה מזרימת דם מוגברת אל כלי הדם באזור.

לכל אלה מתווספת המערכת ההורמונלית: אצל הגברים מדובר בעיקר בהורמון אחד - טסטוסטרון, שרמתו פחות או יותר קבועה; ואצל נשים מספר הורמונים: בעיקר אסטרוגן ופרוגסטרון, אשר רמתם משתנה בהתאם לימי המחזור ואף משתנה במהלך שעות היום.

מכאן שמערכות רבות משתתפות בתגובה זו, ועל כן המחקר סביב נושא החשק המיני הוא מחקר מורכב ואיטי. המערכת הגברית, לעומת זאת, פשוטה יחסית לזו הנשית, כי לכל האמור מתווספת מורכבות רגשית שבולטת יותר אצל נשים. כל אלה תורמות לכך שהמחקר בנושא חשק מיני בקרב נשים, אשר תופס תאוצה בשני העשורים האחרונים, איטי יותר ומורכב יותר, יחסית לזה של הגברים.

הפרעות בתפקוד מיני אצל נשים (אילוסטרציה)
הפרעות בתפקוד מיני אצל נשים (אילוסטרציה)

ממה נובעות הבעיות השכיחות המביאות לחוסר חשק מיני אצל נשים?

החשק המיני הנשי מורכב מפעילות כימית-הורמונלית ורגשית ולכן מגוון הבעיות נובע מגורמים אשר משפיעים על מרכיבים אלה. הסיבות הנפוצות ביותר לבעיות אינן רפואיות, אלא נובעות ממצבים יומיומיים כגון: עייפות, שחיקה, עומס, מצב רוח ירוד, דכדוך או דיכאון, דימוי עצמי ונשי ירוד (השמנה, למשל, עשויה להוריד חשק מיני) וכן איכות הקשר הזוגי. עם זאת, ישנן סיבות הקשורות בהורמונים, כגון: גלולות, מחזור חודשי, הריון, לידה, תרופות, וכן הפרעות הורמונליות אחרות - למשל, בעיות בבלוטת התריס - שעלולות לגרום להפרעה ולירידה בחשק המיני.

האם כיום ישנן תרופות שמטפלות בהפרעות התפקוד והחשק המיני הנשי?

אם נמצא בבירור שקיים חוסר איזון הורמונלי אצל מטופלת זו או אחרת, אזי טיפול מכוון בהחלט עשוי לשפר את המצב. עם זאת, אין תרופה דוגמת "חשקומיצין" לשיפור החשק, כאשר לא נמצאה סיבה רפואית לתת אותה. בעבר, היה ניסיון עם תרופה בשם וולבוטרין (אשר משמשת גם להפסקת עישון) אך תוצאותיה אינן חד-משמעיות.

האם יש סיכוי שנראה בקרוב "ויאגרה ורודה"?

תרופה בשם פליבנסרין נמצאת כיום בשלב הניסוי הקליני, אך גם סביבה אין עדיין תוצאות חד-משמעיות, וכן טרם ניתן האישור להשתמש בה - זאת בשל מורכבותו ואיטיותו של המחקר סביב החשק המיני הנשי. יש לציין שעם כניסת הוויאגרה לשוק, נעשה ניסיון לבדוק את השפעתה בקרב נשים, ולא נצפה שום שינוי בינה לבין תרופת פלסבו (תרופת דמה).

האם ישנה סכנה רפואית לגברים בעקבות שימוש בתרופות המטפלות בהפרעות בחשק המיני?

בקרב גברים, כל העסק פשוט הרבה יותר. רמת הטסטוסטרון - הורמון המין הגברי - יורדת עם הגיל, וכאשר היא חוצה סף מסוים, הביטוי יהיה ירידה בחשק המיני, ירידה בחיות, מצב אנרגטי ירוד, פגיעה בבניית עצם ועוד. מצב זה הינו קל לאבחן בבדיקת דם פשוטה, וכן הטיפול שנדרש לו הוא להוסיף טסטוסטרון ממקור חיצוני (כגון: ג'ל טסטומקס או זריקות נבידו).

כמובן שעניין זה מחייב מרשם רפואי ומעקב אחר סמני מעבדה שונים, וכן אחרי מצב הערמונית של המטופל. עם זאת, גברים רבים סובלים מרמת חשק ירודה, למרות רמות טסטוסטרון מצוינות. במצבים אלה, רמת החשק הירודה נובעת ממקור רגשי אשר מחייב התייחסות במסגרת טיפול סקסולוגי, על ידי מטפל מיני מוסמך.

לגבי תרופות לשיפור הזקפה, הרשימה מתארכת וכוללת היום תרופות כגון ויאגרה, סיאליס, לויטרה וחלוצת הגנריקה - תרים. מדובר בתרופות מרשם. ברוב המקרים, תרופות אלה בטוחות לחלוטין. כולן שייכות לאותה קבוצת תרופות וניסיון השימוש בהן הוא רב, מאז שנות התשעים של המאה הקודמת.

תרופות אלה עלולות לסכן את המטופל רק כאשר יש להן התוויות-נגד, או כאשר רוכשים זיופים שלהן דרך האינטרנט, אשר לא ברור מה הם מכילים. בשנה האחרונה, המחירים של תרופות אלה ירדו בכ-60% (עקב כניסת הגנריקה לשוק), מה שמייתר לחלוטין רכישות דרך זייפנים.

פרופ' רפי חרותי הוא רופא מומחה ברפואת שיקום ומטפל מיני מוסמך, "אישי - המרכז לטיפול מיני, זוגי ופרטני"; הפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר, אוניברסיטת תל-אביב ויו"ר האגודה הישראלית לטיפול מיני (איט"ם)

ב-12.12.2014 יתקיים באוניברסיטת תל-אביב כנס החורף של האגודה הישראלית לטיפול מיני (איט"ם): "כל צבעי החשק", אשר יעסוק בחשק על היבטיו השונים. הכנס פתוח לקהל הרחב ברישום מוקדם. פרטים נוספים ניתן לקבל בדוא"ל: [email protected]

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

עם פרופ' חרותי בפורום הפרעה בתפקוד מיני אצל גברים
פורום טיפול מיני בנשים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום