ניתוח לעיצוב הגוף: סוף להשמנה?

(0)
לדרג

ניתוחים שונים לעיצוב הגוף זוכים לפופולריות רבה ומסייעים למראה אסתטי משודרג ולדימוי עצמי גבוה יותר. מחקר חדש מעלה כי הם אף מסייעים לשמירה על משקל תקין בעתיד

מאת: ד"ר טלי פרידמן

המועמד המתאים לניתוח לעיצוב הגוף הוא כל אדם הסובל מעודפי עור באזורים שונים בגופו, לאחר ירידה במשקל - ומעוניין להסירם. למעשה, ניתן לעצב כל אזור בגוף: בטן, ישבן, ירך צדית, חזה במצב צנוח, זרועות ופנים. ניתוחי עיצוב הגוף מאוד פופולריים בישראל, כולל בחלקי גוף שבעבר המטופלים חששו מפני ניתוח בהם, כמו הישבן והזרועות.

כיצד, למשל, נעשה ניתוח לעיצוב הגוף באזור הבטן?

בניתוח מתיחת בטן מסירים עודף עור בדופן הבטן ומקרבים בין השרירים, אם ישנה אינדיקציה לעשות זאת - וכך מצעירים את הטבור ויוצרים דופן בטן חטוב וצעיר. ניתוח הבודי ליפט מהווה גרסה משודרגת של ניתוח מתיחת הבטן, והוא נותן מענה אסתטי בו זמנית לצידי האגן, לירך הצדית ולישבן.

האם נדרשת הכנה מיוחדת?

ניתוחים אלה בדרך כלל דורשים מהמטופלים להשלים את הירידה במשקלם טרם הניתוח ולהגיע לניתוח במצב תזונתי תקין ומאוזן. מעשנים צריכים להפסיק לעשן כחודש לפני הניתוח, וחודש לאחריו. באשר לניתוחי עיצוב הגוף, לרוב מדובר בהליך חד-פעמי שמסייע בהשגת פרופורציות חדשות לאזור המטופל. זהו ניתוח שאין צורך לחזור עליו.

האם ניתוחים לעיצוב הגוף מסייעים לשמירה עתידית על משקל הגוף?

במחקר שערכתי בקרב 100 מטופלים שירדו ירידה ניכרת במשקלם, לאחר ניתוח בריאטרי, בדקתי מהם הגורמים המסייעים למטופלים לשמור על משקל גוף נמוך לטווח ארוך.

במחקר נמצא שהמטופלים שהסירו את עודפי העור, לאחר השלמת הירידה במשקל, הצליחו לשמור על משקל גוף תקין כעשור קדימה (BMI 24), בהשוואה לאלה שלא עשו ניתוח פלסטי וחזרו למעגל ההשמנה (BMI 31).

המחקר הצליח לבודד את השפעת הניתוחים לעיצוב הגוף והצביע על התרומה הגופנית והנפשית של גורמים אלה, בקרב המטופלים. מחקר זה הוצג בכנס השנתי האמריקאי לכירורגיה פלסטית בשיקגו לפני כחודש (באוקטובר).

כיצד המטופלים שעברו את הניתוח מצליחים לקבע את השינוי שעשו באורח חיים ולשמר את הצלחת הניתוח הבריאטרי ואת משקלם?

ההצלחה בשמירה על משקל הגוף אכן תלויה ביכולת של המטופלים לשמור על אורח חיים בריא, הכולל תזונה נכונה ופעילות גופנית. לרוב מדובר במאבק יומיומי שבו יש עליות ונפילות. ככל שהמטופלים ירגישו טוב יותר עם גופם ויקבלו פרגון וחיזוקים מסביבתם הקרובה, כך יהיו מסוגלים להתמודד עם שפע הגירויים שמפתים אותם לחזור להרגלי האכילה הישנים.

לפיכך, כשיראו במו עיניהם את השינוי שהשיגו, כשיחושו נוח עם גופם גם ברגעים האינטימיים וכשיקבלו פידבקים חיוביים - כך יצליחו לתחזק את אורח החיים הבריא ואת משקלם החדש.

מדוע במדינת ישראל ניתוחים להסרת עודפי העור אינם נמצאים בסל הבריאות, לעומת ניתוחים לקיצור קיבה?

המדיניות במקומות שונים בעולם כלפי ניתוחים אלה משתנה. ברור שהמדיניות תלויה במערכת הבריאות המקומית ובסוגי הביטוחים השונים. בארץ ניתוח להסרת עודפי עור מוכר כצורך בריאותי, כאשר המטופל סובל מדלקות חוזרות ונשנות תחת קפל העור.

באירופה המדיניות שונה בין הארצות השונות: יש מדינות אשר מממנות ניתוח בודד להסרת עודפי עור באופן אוטומטי, ואחרות רק כאשר עומדים בפרמטרים רפואיים שונים.

בארה"ב הגדירו ביטוחי הבריאות אינדיקציות ברורות להסרת עודפי עור, כמו גודל הסינר הבטני, על פי צילום בזווית סטנדרטית, כמות המשקל שירדה, דלקות עוריות כפי שתיעד אותן רופא עור ועוד.

יש להבין שכל מטופל מפתח תחושה סובייקטיבית שונה אודות המראה החיצוני שלי, בעקבות עודפי העור. אין בהכרח קשר ישיר בין מידת עודף העור האובייקטיבית לבין התחושה הסובייקטיבית של הסלידה ממנו. לפיכך, מטופלים רבים עם עודפי עור קטנים יחסית, סובלים לא פחות מאחרים שלהם קפל עור גדול.

כאמור, על פי רוב, הסבל הנפשי עולה אף על הממצאים הפיזיים. קשה להעריך אותו באופן אובייקטיבי. בנוסף, ברור שמדובר בעלויות גבוהות בשל אורך הניתוחים ובשל מספר האזורים הרלוונטיים לטיפול אצל כל מטופל ומטופל.

המחקר הנוכחי בהחלט מוכיח כי הקשר בין ניתוחים לעיצוב הגוף לבין היכולת לשמור על משקל גוף תקין בעתיד הוא קשר הדוק ובעל משמעות רבה. למחקר זה מתווספים מחקרים דומים משוויץ ומארה"ב, אשר בהם הגיעו למסקנות זהות - וכולם מחזקים את הדעה שיש לסייע למטופלים לאחר ירידה במשקל להיפטר מעודפי העור לצורך סיום מעגל ההשמנה.

ד"ר טלי פרידמן היא מומחית לכירורגיה פלסטית

בואו לדבר על זה בפורום מתיחות בטן ושאיבות שומן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום