פיברומיאלגיה: רפואה משלימה

(3)
לדרג

פיברומיאלגיה היא מחלה שמתפתחת בעיקר אצל נשים - וגוררת פגיעה חמורה בתפקוד ובאיכות החיים. הטיפול במחלה חייב להיות רב מערכתי ולהיתמך ברפואה משלימה

מאת: ד"ר יוסף רחמים

פיברומיאלגיה, בעברית: "דאבת", היא מחלה המתאפיינת במספר תסמינים: כאבים קשים במספר נקודות בגוף, עייפות קשה, כאבי שרירים, כאבים בעצמות, קור תמידי, הפרעות שינה, רזון , ירידה במשקל.

יש חולים הסובלים מהשמנה עקב אצירת נוזלים ברקמות, חוסר איזון בבלוטת תירואיד וירידיה תפקודית במערכת החושים (ראיה ,בשמיעה, שינוי טעם, ירידה ביכולת ההרחה), תשישות, חוסר חשק, מיגרנות ועוד.

מהם הגורמים למחלה?

המחלה מתפתחת לרוב בעקבות אחד משני טריגרים:
האחד, טריגר נפשי, כאשר המחלה מתפתחת על רקע רגשי-נפשי , עומס מנטלי, הדחקות, חסכים וכדומה; והשני, טריגר פיסי, כאשר יש מקרה טראומטי פיזיולוגי, כגון תאונה או חבלה שמעוררים תגובה מנטלית חזקה המקבלת ביטוי פיסי גופני בדמות התסמינים הללו.

איך מאבחנים את מחלת הפיברומיאלגיה?

אחד הקשיים הגדולים הקשורים למחלת הפיברומיאלגיה קשור לאבחון. רבים מתסמיני המחלה יכולים להצביע על קיומן של מחלות אחרות בתכלית, משום שהם זהים לתסמיני המחלות הללו. לכן הבדיקות אורכות זמן רב, ורק אחרי ששוללים עוד ועוד מחלות ומצבים, רופאים יודעי דבר יוכלו להסיק, בסיומו של תהליך רב שלבי ולא פשוט, כי אכן מדובר בפיברומיאלגיה. אין אמצעי אבחון ברורים למחלה, אבל בהחלט ישנם תסמינים היכולים לסייע לאבחונה, כגון 18 מצרפים של נקודות ציון בגוף, אשר במידה וחמישים אחוז מהם כואבים, אז יש לבדוק קיומם של שאר התסמינים, כי סביר שהאדם סובל מפיברומיאלגיה.

האם פיברומיאלגיה היא מחלה של נשים?

רוב חולי הפיברומיאלגיה הן נשים, אולם יש גם מיעוט של חולים גברים. ההסבר להשפעת המין על הסיכוי לחלות בפיברומיאלגיה נעוץ בהבדלים בין המינים, הכוללים מבנה אישיותי אחר; מבנה נפשי שונה: נשים יותר רגישות והעומס המנטלי אצלן שונה וגבוה יותר; עומס על נשים בעולם המודרני, בשל ריבוי דרישות וציפייה לתפקד באופן מיטבי בקריירה, בזוגיות ובמשפחה, למרות קושי גדול לאזן בין מעגלי החיים השונים; רקע הורמונלי; רקע חברתי - נתונים מראים כי רבות מהחולות הן רווקות בנות 35 ומעלה, שככל הנראה מגיבות על הקושי למלא את ציפיות החברה - ותקוותיהן למצוא זוגיות ולהקים משפחה בשלב זה של חייהן.

ומה בעניין הגיל? האם המחלה נוטה להתפרץ בגיל מסוים?

התפלגות הגילאים היא כזו: 1% מהחולים יפתחו את המחלה בגיל ההתבגרות. 5-7% יחלו בגיל 25 עד 35. כל היתר יחלו מעל גיל 35.

אצל נשים רבות, המחלה מתפתחת או מחמירה בגיל המעבר. בשלב המנופאוזה, האישה עוברת שינויים פיסיים ונפשיים-רוחניים מרחיקי לכת. היא חווה תסמינים מגוונים הכוללים גלי חום, מתח נפשי, הפרעות בשינה, מצבי רוח משתנים, עצבנות ואי שקט, דכאון וחרדה על רקע קושי רגשי ועומס מנטלי (דימוי גוף שלילי, פחד מהשינוי, אובדן ערך כאשה, משבר זהות, חשבון נפש לגבי הישגים וחלומות, חרדת מוות, תסמונת הקן המתרוקן, פרידה מהורים שהולכים לעולמם), הלמות לב, ירידה חזקה בחשק המיני, כאבים במתן שתן, היחלשות מערכות ורקמות (אוסטיאופורוזיס ומחלות לב וכלי דם), בעיות שלד וכאבים כרוניים (כיווצים, דלקות פרקים, שחיקת המפרקים ועוד) וכן כאבי שרירים ללא סיבה ברורה.

חלק מהתסמינים הללו הם למעשה ביטוי של מחלת הפיברומיאלגיה. נשים רבות חולות במחלה בגיל המעבר, או שחלו בה לפני כן ולמדו על כך רק בהגיען לשלב זה של חייהן.

מהו הטיפול בפיברומיאלגיה?

הרפואה המערבית מציעה טיפול בתרופות המתמודדות עם ההיבט הנפשי של המחלה ותרופות משככות כאב. רבות מהחולות לא מצליחות להסתייע בפתרונות אלה וממשיכות לסבול גם תחת טיפולים תרופתיים.

ברפואה המשלימה, מושם דגש על התפיסה הכוללת של המחלה ותפיסה של האדם כמכלול של גוף ונפש. בראיית הרפואות ממזרח אסיה (רפואה סינית, יפנית וכו'), בנשים אלה האנרגיה של הכבד והטחול לא זורמת כראוי ולא עובדת טוב ולכן נוצרים מחסומי אנרגיה שגורמים להצטברות של אנרגיות קור ויובש המחלישות את הגוף, גורמות לירידה בתפקוד כל המערכות ופוגעת במערכת החיסונית.

זרימת הדם נחלשת, סיבי השרירים מתקשים, בשרירים מצטברים חלבונים רבים שלא מתפנים, במערכות השונות מצטברים נוזלים ורעלים שאמורים להסתלק מהגוף, תפקודה של מערכת הלימפה נפגע - וכל אלה יחד גורמים לכאבים כרוניים קשים ולירידה תפקודית.

הטיפול במצב זה הוא טיפול כוללני, רב מערכתי, המטפל במישורים רבים בו זמנית ומשיג תוצאה מיטבית. מחקרים הוכיחו את יעילותם של טיפולים אינטגרטיביים (רפואה משלבת ) בפיברומיאלגיה.

הטיפול המשלים המוצע כולל מספר מרכיבים.

* תמיכה תזונתית: רבות מחולות הפיברומיאלגיה סובלות מתת ספיגה של ויטמינים ומינרלים ומירידה מטבולית. שמירה על תפריט מתאים משפר מאוד את מצבן של החולות.

*עיסוי: עיסוי רקמות, תורם לשחרור שרירים וגידים, הגברת זרימת דם וחמצן לרקמות, שיחרור לחץ ומתח.
עיסוי לימפתי, לשחרור נוזלים ורעלים שהצטברו בגוף; שיפור תפקודה של מערכת הלימפה; חיזוק המערכת חיסונית; הפחתת מצבי בצקת לאחר ניתוח.

* טיפולי רגשי נפש וגוף ציור, שיחות, ארומתרפיה, טיפול במוקסות ומגנטים.

* טיפול פיזיולוגי - דיקור, צמחי מרפא, פעילות גופנית.

ד"ר יוסף רחמים (Ph.D) הוא מטפל בכיר אינטגרטיבי

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors

בואו לדבר על זה בפורום מכבי טבעי - רפואה משלימה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום