יותר צעירים חולים בסרטן הרקטום

(0)
לדרג

מחקר: לצד ירידה מתמדת בתחלואה בסרטן המעי הגס והרקטום בקרב בני 50 פלוס, חלה עלייה בתחלואה בקרב בני 20-34; לפי שעה, ההמלצות לבדיקות סקר נותרות זהות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בשנים האחרונות חלה בארה"ב ירידה בשיעורי תחלואה ומוות בעקבות סרטן המעי הגס והרקטום, מגמה שניתן לזקוף לטובת בדיקות הסקר הנרחבות של בני 50 ומעלה. חוקרים מאוניברסיטת טקסס ביוסטון מצביעים במחקר חדש על מגמה מדאיגה, לפיה התחלואה למעשה דווקא עולה במבוגרים צעירים.

במאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת JAMA מצאו החוקרים כי העלייה הבולטת ביותר, שתוארה בבני 20-34 שנים, היא בשיעורי אבחון סרטן המעי הגס וממאירות של הרקטום בכל השלבים.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים ממאגר SEER (Surveillance, Epidemiology, and End Results), שכולל נתונים של קרוב ל-394 אלף חולים עם ממאירות של המעי הגס והרקטום בין השנים 1975-2010. הם בדקו את הגיל בעת אבחון המחלה, החל מגיל 20.

נמצא כי הלמרות הירידה עקבית בתחלואה בבני 50 ומעלה, בקבוצות גיל צעירות יותר תוארה מגמה הפוכה. לאור מגמות אלו, החוקרים משערים כי עד שנת 2020 ו-2030, שיעורי ההיארעות של ממאירות מעי גס יעלו ב-37.8% ו-90%, בהתאמה, במבוגרים בגילאי 20-34 שנים. בקרב משתתפים בגילאי 35-49 שנים, שיעורי התחלואה צפויים לעלות גם כן, אך בקצב איטי יותר של 27.7% יותר תחלואה בסרטן המעי הגס ו-46% בסרטן הרקטום עד שנת 2030.

לדברי החוקרים, הממצאים עולים בקנה אחד עם ממצאי מחקרים קודמים שהתבססו על מאגרי נתונים גדולים ומבוססי אוכלוסייה. עם זאת, הם מסכימים כי אין מקום לשנות את ההנחיות לבדיקות סקירה בשלב זה.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום