כמה זמן תחכו בתור לניתוח?

(2)
לדרג

539 ימי המתנה ליישור אף בסורוקה, 336 ימים לניתוח שקדים במאיר, ו-301 ימים תחכו לניתוח כפתורים בפוריה. משרד הבריאות מגלה איפה תיכנסו הכי מהר לחדר הניתוח?

מאת: יאנה גימפלביץ', מערכת zap doctors

זמני ההמתנה לניתוחים הנפוצים בבתי חולים ברחבי הארץ שונים מאוד אחד מהשני, כך עולה מדו"ח משרד הבריאות המציג את זמני ההמתנה לניתוחים שאינם דחופים בחצי השנה הראשונה של השנה. הדו"ח מתבסס על דיווחים של 27 בתי חולים ציבוריים ברחבי הארץ, בהמשך להמלצת ועדת גרמן לחיזוק הרפואה הציבורית בישראל, שגולת הכותרת שלה היא תוספת של מיליארד שקלים לקיצור התורים. בחרנו להתמקד בתשעה ניתוחים נפוצים, ולהראות את השוני הבלתי נתפס בזמני ההמתנה.

כך למשל לניתוח כפתורים בהרדמה כללית בפוריה תמתינו 301 ימים, 154 בקפלן, זאת כשזמן ההמתנה הממוצע הוא 76 ימים בלבד. מצד שני - בבני ציון זמן ההמתנה הממוצע הוא שבועיים בלבד.

לניתוח יישור מחיצות האף שזמן ההמתנה הממוצע אליו הוא 147 ימים, תצטרכו להמתין 539 ימים בסורוקה, 448 ימים בפוריה, 364 ימים בסורוקה, 462 ימים במאיר, 364 ימים בקפלן, 210 ימים בילינסון וכרמל, 154 ימים בשניידר. גם כאן - בבני ציון תמתינו רק 35 ימים.

זמן ההמתנה הממוצע לניתוח שקדים עומד אמנם על 126 ימים, אך בבית חולים מאיר תצטרכו לחכות כמעט שנה (336 ימים), ורק 21 ימי המתנה לניתוח זה בבני ציון. בבית חולים שניידר זמן ההמתנה הוא 175 ימים.

אף שזמן ההמתנה הממוצע לניתוח החלפת מפרק הירך הוא 104 ימים, בבית חולים אסף הרופא תמתינו 259 ימים לניתוח מפרק הירך, בבתי חולים רמבם וולפסון וקפלן 133 ימים. יותר מהיר לגשת לבית חולים בני ציון שם הניתוח יתבצע תוך 21 ימים בלבד.

בנוסף, אמנם זמן ההמתנה הממוצע לניתוח קטרקט והשתלת עדשה תוך עינית הוא 106 ימים, אך מטופלי בית חולים העמק ימתינו 259 ימים, לעומת 3 שבועות בלבד בהלל יפה בחדרה.

לתיקון בקע מפשעתי/פמורלי (המכונים גם קילה והרנייה) וכן בקע טבורי ובקע של דופן הבטן, זמן ההמתנה לו הוא 92 בממוצע, תצטרכו לחכות 203 ימים בבית חולים כרמל, 231 ימים אם מדובר בילדים בשניידר, אך רק שבועיים ביוספטל או בבני ציון.

לניתוח מעקפים זמן ההמתנה הממוצע הוא 12 ימים, אבל בשיבא תצטרכו להמתין 12 שבועות, בעוד שבאיכילוב כשלושה ימים בלבד. בקפלן אפשר להתנתח כבר באותו יום.

לניתוח הגניקולוגי של כריתת רחם ממתינות הנשים בישראל 57 ימים בממוצע, אך מהדו"ח עולה כי בהלל יפה נכנסים לחדר הניתוח תוך שבועיים, ובברזילי בתוך 21 ימים בממוצע. מנגד - 133 ימי המתנה יהיו מנת חלקכם בבית חולים פוריה הצפוני.

ניתוח טמירות אשך, שלו זמן המתנה ממוצע של 69 ימים, מתבצע בבית חולים איכילוב בתוך שבוע בממוצע, בהלל יפה תוך שבועיים, ואילו בפוריה תחכו 140 ימים ארוכים. בבית חולים שניידר לילדים תצטרכו לחכות 203 ימים.

לפי משרד הבריאות, בחלק מבתי החולים שבהם מופיעים זמני המתנה קצרים יחסית למקובל במערכת הציבורית, הדבר מוסבר במיעוט הפניות של קופות החולים אליהם משיקולים כלכליים כגון קיום הסכם עם בית חולים אחר במסגרתו קופת החולים תקבל הנחה עבור הניתוח, או אף העדפה כי המטופל יפעיל את הביטוח המשלים/פרטי לצורך ביצוע הניתוח מפאת התור הארוך בבית החולים אליו הופנה על ידי הקופה; הדבר בולט במיוחד בניתוחים כגון קטרקט ושקדים בהם קיימת שונות גדולה מאוד בזמני ההמתנה בין בתי חולים באותו המחוז.

לנתוני הדו"ח הקודם של זמני המתנה לניתוחים - לחצו

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום