שתלים דנטליים: כל הלסת ביום אחד

(0)
לדרג

חסר שיניים גורם לפגיעה ביכולת הלעיסה ולפגיעה אסתטית: לעתים כדאי לשקול השתלה. תכירו את שיטת all on 4. יש לוודא כי היא מתבצעת באמצעות מומחה ועם שתלים איכותיים. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

חסר שיניים גורם לפגיעה ביכולת הלעיסה וגם לפגיעה אסתטית. הפתרון האולטימטיבי, אשר הופך נפוץ יותר ויותר בשנים האחרונות לחסר שיניים הוא השתלות. ישנן שיטות מגוונת להשתלת שיניים.

אחת השיטות היא ALL ON 4, המאפשרת השתלת שיניים לאורך כל הלסת ביום אחד בלבד. הכול על השתלת שיניים - בשיחה עם שני רופאי שיניים מומחים: ד"ר אביגדור קלינגר הוא רופא שיניים - מומחה ברפואת חניכיים (פריודונטיה). ד"ר גלית כהן היא רופאת שיניים - מומחית לרפואת הפה.

מי זקוק להשתלות שיניים?

ד"ר אביגדור קלינגר "השתלות שיניים הן טיפול המתאים לאנשים עם חסר שיניים. חסר זה עשוי להתבטא באזור המשנן האחורי, כאשר במקרה כזה, השתלים מהווים תחליף שמטרתו להחזיר למטופל את יכולת הלעיסה. כאשר החסר הוא באזור הקדמי, השתלים נותנים מענה לא רק ליכולת הלעיסה שנפגעה, אלא גם מחזירים למטופל את האסתטיקה של החיוך".

ד"ר גלית כהן "בשנים האחרונות קיימת בישראל מגמה הולכת וגוברת של פגיעה בשיניים בריאות וביצוע השתלות גם כשלא חייבים לבצען. מגמה זו, המיושמת גם על ידי רופאים וגם על ידי מטופלים, נובעת מההנחה שהשתלת שיניים היא פתרון לכל מצב הזמין עבור כל דורש. השן לא יפה? עוקרים ושמים שתל; השן עם בעיה? עוקרים ושמים שתל, למרות שניתן לטפל בבעיה. זוהי הנחה שגויה היוצרת מצב בעייתי - וההתנהגות הזו פסולה. חשוב להבין ששיניים מקוריות עדיפות על פני שתלים וכי אין למהר לוותר עליהן. למרות שהשתלים הם פתרון טוב, אין כמו השן הטבעית, אשר בשונה מהשתלים, לא נפגמת ונפגעת עם השנים, אלא נמצאת בפה לאורך כל החיים, בעוד שלשתלים יש תוחלת חיים קצובה. ההמלצה של רופאי השיניים היא חד משמעית: יש לבחור באופציה של שתלים רק כאשר כלו כל הקיצין ואין פתרון אחר למצב; רק אז יש לעקור שן לשם החלפתה בשתל. בטרם פעולה קיצונית זו, יש לבחון את כל האפשרויות ולמצות את כל דרכי הטיפול בשן, כדי להצילה ולשקמה".

כיצד נעשות השתלות שיניים?

ד"ר כהן: "השתלות שיניים הן השתלות של שתלים דנטליים. שתל דנטלי הוא התקן המזכיר בצורתו בורג ("דיבל"), אותו מקבעים בלסת. להתקן הברגה כפולה - האחת משמשת לעיגון השתל לעצם הלסת; השנייה משמשת לעיגון אביזרים אחרים, כגון כתרים, גשר או מחברים לשיניים תותבות. אותו שתל, למעשה, מהווה תחליף לשורש השן והוא נקלט על ידי העצם בתהליך המכונה אוסיאו-אינטגרציה, במהלכו בונה עצם הלסת את עצמה סביב השתל וכך משתפרת היציבות והאחיזה של השתל באביזר המוברג אליו. ניתן לבצע השתלה של שתל במקום שן אחת חסרה וכן כמה שיניים ואפילו לאורך לסת שלמה".

ד"ר קלינגר מחדד ומסביר כי יש פרק זמן אשר יש להמתין בין השתלת השתלים הדנטליים לבין הברגת האביזרים המוצמדים אליהם (לרוב כתרים): "דוקטור ברנמרק אשר פרסם לראשונה את שיטת השתלות השיניים בשוודיה בשנות ה-60 הציע לחכות כ-3 חודשים בלסת התחתונה וכ-6 חודשים בלסת העליונה, לאחר ביצוע ההשתלות, לפני שמרכיבים כתרים על השתלים. עקרון זה נכון גם היום, אם כי משכי ההמתנה התקצרו מעט. חשוב לדעת כי ישנה שיטה מיוחדת, המכונה all an 4, אשר מקצרת משמעותית את משך התהליך".

מהי שיטת ה all an 4?

ד"ר קלינגר: "זוהי שיטה אשר מאפשרת, למעשה, לדלג על שלב ההמתנה בין מיקום השתלים לבין מיקום הכתרים - ולהשלים את הליך ההשתלה ביום אחד. בשלב ראשון, מדובר בשיקום זמני, אשר מוחלף עם הזמן בקבוע".

ד"ר כהן מוסיפה: "שיטה זו מקצרת מאד את משך הטיפול, גם כאשר מדובר בהחלפת לסת שלמה. ההבדל המרכזי בינה לבין שיטת ההשתלה ה'מסורתית' הוא שמושתלים רק ארבעה שתלים דנטליים בלסת, בזווית ייחודית ובמיקום ייחודי, ואליהם מבריגים שיניים תותבות כבר באותו היום. התותבות מוחלפות לאחר שהשתלים נקלטים".

מהם יתרונות שיטה זו? מהם חסרונותיה?

ד"ר קלינגר: "היתרון מאד ברור - קיצור משך התהליך. החיסרון הוא בכך שאופי השיניים שהמטופל מקבל על השתלים אינו שווה ערך לכתרים 'אמיתיים' שניתן להרכיב על שתלים. בעצם, זוהי וריאציה של תותבת על שתלים. מהותה היא כתותבת לכל דבר, בהבדל אחד: אין צורך להוציא אותה בכל לילה".

ד"ר כהן מציינת חיסרון נוסף, הנובע מעלותו הגבוהה של התהליך, ולצד זה היא מדגישה יתרון נוסף, מאוד חשוב - התאמה של השיטה לאנשים עם מחסור בעצם: "כדי לבצע השתלת שיניים, יש צורך בנפח עצם לסת מספק אשר יאפשר החדרת שתל לתוך העצם. במידה של חוסר בנפח עצם (מצב נפוץ לסובלים ממחלות חניכיים ו/או אוסטאופורוזיס) יש בעיה - ואז מחפשים פתרון. ישנם פתרונות מורכבים (פיצול רכס, אוגמנטציה לטראלית וגם הרמת סינוס) האורכים זמן רב ומהווים תהליכים רב שלביים. יש אפשרות לקיצור תהליך בעזרת שיטת all an 4. שיטה זו חוסכת את הפרוצדורות המורכבות הללו".

מה חשוב לדעת ולברר לפני שעושים את הטיפול?

ד"ר כהן: "ראשית, שלא כל רופא שיניים מיומן בתחום ההשתלות; ושנית, אם בוחרים בשיטת all an 4 יש להקפיד לבחור ברופא מומחה שגם התנסה ביישום השיטה הזו".

יש דבר כזה, מומחה להשתלות שיניים?

ד"ר קלינגר: "ביצוע שתלים איננו התמחות מוכרת על ידי משרד הבריאות בישראל; כל רופא שיניים, למעשה, יכול לבצע השתלת שיניים. אולם חשוב מאוד לוודא כי הרופא עבר הכשרה מתאימה וכי הוא בעל ניסיון. כל השתלה, בכל שיטה, דורשת ידע ומיומנויות. כאשר מדובר בשיטת all an 4, ההתמחות הנדרשת ייחודית: נדרש דיוק רב במיקום השתלים בלסת, ולכן ההמלצה היא לבצע את הטיפול אצל מומחים לכירורגיית פה ולסת או אצל פריודונטים מומחים. אלה המומחים המתאימים לביצוע השתלות שיניים גם בשיטות אחרות".

ד"ר כהן מדגישה שחשוב לבדוק את איכות השתלים - ומתייחסת לאספקט הזה: "גם אם רופא השיניים מומחה גדול ועשה עבודה מצוינת, במידה והשתלים עצמם לא איכותיים, התוצאה תהיה לא מספקת. איכותם של שתלי השיניים משפיעה מאד על התוצאה".

אז איך מוודאים שהשתלים איכותיים?

ד"ר כהן: "חשוב לשאול את רופא השיניים עם איזו מעבדה הוא עובד ואיזה שתלים הוא בוחר להשתיל. אם המעבדה מוכרת ומורשית ועובדים בה מומחים בתחום - רצוי שיכין אותם אמן: זוהי הדרגה הגבוהה ביותר של התמחות טכנאי השיניים - וגם יש בה ציוד מתקדם, אז אפשר להיות רגועים".

מרפאת שיניים מדארט להשתלת שיניים

בפייסבוק

בגוגל פלוס

בואו לדבר על זה בפורום טיפולי שיניים אסתטיים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום