תאונת דרכים בהריון: הגנה מהבטן

(0)
לדרג

נשים בהריון נפצעות בחומרה נמוכה יותר בתאונות דרכים, בעיקר אם הן גם הנהגות, כך עולה ממחקר ישראלי מפתיע. מחקר ההמשך יתמקד בסיבה הפיזיולוגית לכך

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא: הריון, לידה והגיל הרך

האם הריון יוצר אפקט מגן לנשים במקרה של תאונת דרכים? מתברר שכן. לפי מחקר שבוצע ביחידת הטראומה של המרכז הרפואי הלל יפה, נשים הרות שהיו מעורבות בתאונת דרכים נפצעות בדרגות חומרה פחותות משמעותית מנשים שאינן בהריון, בעיקר אם הן גם נהגו ברכב.

המחקר היה מבוסס על נתוני רישום של מכון הטראומה הארצי (מכון "גרטנר") וכללו פירוט דרגות חומרת פציעה של 3,794 נשים בהריון ו-3,441 שאינן בהריון, שהגיעו לטיפול בכלל מרכזי הטראומה בארץ לאחר תאונת דרכים (כלומר נפצעו והובאו לטיפול בבית חולים) בין השנים 2006 עד 2013 (כולל), בנות 18 עד 40.

"הסיבה שבעטיה החלטנו לבדוק דווקא נושא זה הייתה בשל המדיניות הקיימת בתחום הטיפול בנשים בהריון לאחר תאונות דרכים", מסביר פרופ' משנה קסל, מנהל היחידה לטראומה, שערך את המחקר יחד עם ד"ר נתנאלה מילר. "כיום, כל אשה בהריון הנפגעת בתאונת דרכים ומגיעה לבית חולים מאושפזת בהכרח לשם ביצוע מעקב וניטור שלה ושל העובר, גם אם הפציעה קלה ביותר. לעומת זאת, נשים שאינן בהריון, אינן מאושפזות בהכרח במקרה של פציעות קלות. המחקר בדק את הצורך בשינוי במדיניות, אבל המסקנות שהגענו אליהן והנתונים שהופקו היו בהחלט שונים מאשר ציפינו".

רוב האשפוזים של נשים בהריון מיותרים

"ראינו כי הרוב המכריע של האשפוזים מיותרים, וברוב המקרים לא נצפתה פגיעה באשה, בהריון או בעובר", הוא אומר. מסקנות נוספות היו מפתיעות לא פחות; כך למשל, נמצא כי רוב הנשים שהיו בהריון ואושפזו לאחר תאונה היו דווקא הנהגות, אבל סבלו מפציעות קלות בלבד. כמו כן ב-99% מכלל הנשים בהריון הייתה חומרת הפציעה קלה, זאת בהשוואה ל-71% שאינן בהריון. נשים בהריון אשר היו הנהגות (67% מכלל הנשים ההרות שנפגעו נהגו בכלי רכב), חומרת הפציעה שלהן הייתה באופן מובהק נמוכה יותר מאשר נשים בהריון שהיו במכונית ולא נהגו (33%). במילים אחרות, בתאונת דרכים שבה מעורבת אישה בהריון, הסבירות היא שחומרת הפציעה להריונית תהיה קלה יותר. חומרת הפציעה בדרגות חומרה בינוני וקשה עמדה על 1.3% נשים בהריון בהשוואה ל-29% לנשים שאינן בהריון.

בנוסף, שיעור המוות של נשים בהריון לאחר תאונת דרכים לעומת נשים שאינן בהריון היה נמוך יותר מהידוע ומדווח בספרות המערבית - 0.03%. כלומר, בכל שנות המחקר נפטרה אשה אחת בהריון שחומרת הפציעה שלה הייתה חמורה ביותר. בנוסף, אחוז הסיבוכים בהריון, כול הצורך בהפסקת הריון היה מאוד נמוך למרות התאונה ועמד על 1% בלבד."באופן הפשטני ביותר - ניתן לומר שאם אשה נפצעת בתאונת דרכים, רצוי שתהיה בהריון ואפילו רצוי שתהיה הנהגת, כי אז הפציעות תהיינה קלות ולא מסכנות חיים שלה או של העובר", מסכם פרופ' משנה קסל.

כעת מתכוונים החוקרים להמשיך במחקר; ידוע כי לאשה בהריון ישנם מנגנוני פיצוי פיזיולוגים עקב מצבה - נפח דם גבוה יותר, תפוקת לב גבוהה יותר, גודל רחם המגן על הפציעות התוך הבטניות והאגניות ועוד. מהמחקר עולה, כי מנגנונים אלו, עשויים בהחלט להיות הסיבה ל"הגנה" על ההריונית במקרה של טראומה מתאונת דרכים. בכל מקרה מדגיש פרופ' משנה קסל, "המדיניות שבה אשה בהריון מאושפזת להשגחה וניטור לאחר תאונת דרכים נשארת בעינה".

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום