סוכרת: מיתוס - ומציאות

(0)
לדרג

האם מותר לשתות אלכוהול כאשר מתמודדים עם סוכרת? האם הסוכרת פוגעת בתפקוד המיני? לרגל חודש המודעות לסוכרת: עשרה מיתוסים אודות המגיפה של המאה ה-21

מאת: ד"ר ברוך יצחק

מיתוסים רבים נפוצו סביב מחלת הסוכרת, על הסכנות הכרוכות בה והטיפולים המומלצים. כמו במקרים אחרים, גם מיתוסים הקשורים לסוכרת נגועים בהרבה בורות ובקמצוץ של אמת. אסור לזלזל ביכולת שלהם להשפיע על המציאות ולא פעם השפעה זאת מתגלה כהרסנית: המיתוסים מקדמים סטריאוטיפים שלא פעם מונעים מאנשים עם סוכרת לשפר את איכות החיים שלהם, במקרים אחרים המיתוסים מבהילים ללא צורך אנשים הנמצאים בסיכון לחלות במחלה ולעיתים המיתוסים אף משפיעים על הצוות המטפל.

השאלות סביב הסוכרת נוגעות במגוון תחומים. במסגרת 60 שנה לייסודה של א.י.ל, אגודה ישראלית לסוכרת, ולרגל יום המודעות הבינלאומי לסוכרת, לפניכם עשרה מיתוסים והאמת העומדת מאחוריהם.

סוכרתיים אינם יכולים ליהנות מבילוי הכולל שתיית אלכוהול ואכילת מטוגנים? לא נכון

יש הטועים לחשוב שאלכוהול מעלה את הסוכר בדם ולכן אסור לצריכה על ידי אנשים עם סוכרת. אך ההיפך הוא הנכון: אלכוהול הנצרך בצורתו הנקייה ובכמות סבירה, ולא מעבר לכך, גורם להפחתת היכולת של הכבד לייצר סוכר ועל כן עלול לגרום לירידה בערכי הסוכר. גם במקרה הזה, מתינות הכרחית. לכן, מומלץ לשתות במידה מתונה ולא על קיבה ריקה. בנוסף, עדיף להימנע מקוקטיילים המכילים מיצי פירות וממשקאות אנרגיה אשר יביאו לעלייה בערכי הסוכר, ועל כן יש חשיבות גדולה לניטור הסוכר בסמוך לשתיית אלכוהול.
אכילת צ'יפס איננה מומלצת על פי רוב לסוכרתיים, אך לא מהסיבה שנדמה לכם. החלק הבעייתי במקרה זה הוא תפוחי האדמה - ולא שיטת הטיגון. לכן, זלילה לילית של חלבונים מטוגנים, כמו גבינת חלומי או חזה עוף, לא תהיה כל כך הרסנית בעבור סוכרתיים. עם זאת, אכילת כמות גדולה של שומן עלולה להשפיע על ערכי הסוכר במידה מסוימת ועל כן חשוב לשלוט בכמויות.

סוכרת פוגעת בחיי המין אצל גברים ונשים? נכון, אך ניתן לטיפול

מחלת הסוכרת בהחלט לא מונעת, מאנשים החיים עימה, לקיים יחסי מין, אבל לא פעם היא אכן מערימה קשיים בחדר המיטות. הן הסוכרת עצמה והן התרופות שנוטל החולה הסוכרתי לטיפול בבעיות הנלוות לסוכרת, עשויים לפגוע ביכולת כלי הדם ומערכת העצבים להגיב באופן רגיל לגירוי מיני. הדבר נכון אצל שני המינים.

הבעיות בתפקוד המיני הנגרמות כתוצאה מסוכרת נחלקות לשניים: בעיות בחשק, בהתעוררות (למשל: בעיות זקפה בגבר או בעיות בסיכת הנרתיק, איבר המין הנשי) ובאורגזמה (למשל, אי יכולת להגיע לסיפוק). חשוב לדעת כי ניתן להתמודד עם תופעות אלה. חלק מהטיפולים הרגילים בבעיות בתפקוד המיני רלוונטיים גם לסוכרתיים, אך כדאי לזכור כי הקושי שמתעורר בתפקוד המיני מצריך תקשורת זוגית, מעבר לטיפול תרופתי, שחשובה לטיפול ולהתמודדות עם התופעה.

סוכרת היא מחלה של עשירים? לא נכון

מחקרים רבים בתחום הוכיחו את קיומו של קשר חזק בין השמנת יתר לבין הישנות מחלת סוכרת. בעבר, כאשר ארוחות מרובות מנות וקינוחים טעימים היו נחלתם של העשירים והאמידים בלבד, וכך גם השמנת היתר, סוכרת הייתה נפוצה יותר באותם מעמדות מיוחסים, בקרב בעלי אמצעים.

כיום, לעומת זאת, המצב התהפך לחלוטין. דווקא מגזרים המצויים במעמדות סוציו-אקונומיים נמוכים יותר נוטים לחלות יותר בסוכרת. הסיבה לכך היא שלרוב, אנשים חסרי אמצעים נוטים לרכוש מזון זול יותר שלא פעם מורכב מפחמימות ריקות ועשיר בשומנים ומלחים שמסייעים בייצור זול ובהארכת חיי המדף שלו. כמו כן, בעלי יכולת כלכלית דלה נוטים לבצע פחות פעילות גופנית, דבר התורם לעלייה בהשמנה. בנוסף, אחת הסיבות שבגללן הסוכרת הוכרזה כמגפה של המאה ה-21, היא העלייה העקבית באחוזי הסוכרתיים בקרב מדינות מתפתחות באסיה ובאפריקה. חשוב גם לציין שהכלכלה המודרנית המערבית, המתבססת על אכילה לא נכונה של מזון מהיר, השפיעה רבות בארצות המתפתחות.

סוכרת היא הגורם מספר אחד לעיוורון בקרב בוגרים עובדים? לא מדויק

עד לאחרונה, המיתוס הזה דווקא היה נכון, וסיבוך בראייה ופגיעה עד כדי עיוורון נחשב לאחד הסיבוכים השכיחים בקרב סוכרתיים בוגרים מעל גיל 18, בעלי כושר עבודה. הסיבה לכך נעוצה בפגיעה שמתרחשת בכלי דם קטנים ובין היתר גם בכאלה המצויים בעיניים.

עם זאת, מחקר שפורסם השנה באנגליה גילה כי הגדלת מספר חולי הסוכרת שזוכים לסקירת עיניים באופן שגרתי, הובילה לשינוי בסטטיסטיקה המייאשת. מכאן, שגם במקרה של סוכרת ועיוורון, בדומה לסיבוכי סוכרת אחרים, פיקוח ובקרה, תוך ביצוע פעולות מנע, יכולים להפחית את הסיכון לפתח סיבוכי סוכרת ואף למנוע את הסיכון. לכן, חשוב להיבדק אצל רופא עיניים לפחות פעם בשנה.

אנשים עם סוכרת נוטים לחלות יותר בשפעת? לא נכון

למעשה, אין לכך כל הוכחה מדעית ומדובר במיתוס לחלוטין. יחד עם זאת, ישנה המלצה גורפת לסוכרתיים להתחסן כנגד שפעת, זאת משום שמרגע שסוכרתיים חולים בכל מחלה, הטיפול בה הופך לעיתים למורכב יותר, אם הם אינם מאוזנים ברמות הסוכר בדם. עוד ידוע כי סוכרתיים שנוטים לחלות בשפעת נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח סיבוכים כתוצאה מהסוכרת. לכן, ההמלצה לאוכלוסיית הסוכרתיים היא להתחסן כנגד השפעת עם תחילת החורף.

הדיאטה המומלצת לסוכרתיים מורכבת ממזונות עשירים בעמילן - לחם, תפוחי אדמה ופסטות? לא נכון

מזונות העשירים בעמילן יכולים להיות כלולים בדיאטה מאוזנת ובריאה, אך בהקשר זה, חשוב לדעת כי הכרחית שליטה מדוקדקת בגודל המנה. לחמים, דגני בוקר, פסטה ואורז מלא, יכולים להיות חלק מהרכב הארוחה, כך גם ירקות עשירים בעמילן, כמו תפוחי אדמה, שעועית ותירס.

בנוסף לאלה, מומלץ גם לצרוך פירות, מוצרי חלב ומתוקים, כמקור לפחמימות המסייעות לנו לנהל אורך חיים בריא. למעשה, סוכרתיים יכולים לאכול מגוון רחב של סוגי מזונות, כל עוד הם נצרכים בכמויות מתונות ומוגדרות, וכאשר ההמלצה היא שהרכב הפחמימות יעמוד על 45-60 גרם בארוחה. על כל פנים, מומלץ תמיד להתייעץ עם אנשי מקצוע בנושא.

כל מי שסובל ממשקל עודף יחלה בסוכרת מסוג 2? לא נכון

משקל עודף הוא בהחלט גורם סיכון לחלות בסוכרת. אך גורמי סיכון נוספים, כמו היסטוריה משפחתית, מוצא אתני וגיל, משחקים תפקיד. לרוע המזל, רבים נוטים להתעלם מגורמי סיכון אלה וחושבים שמשקל עודף הוא גורם הסיכון היחידי. במציאות, חלק ניכר מן האנשים הסובלים מהשמנת יתר לא חולים בסוכרת, וחלק מן החולים בסוכרת הם בעלי משקל תקין.

סוכרתיים מרגישים מתי רמות הסוכר שלהם חריגות? לא נכון

חריגה ברמות הסוכר בגוף לא תמיד גורמת לתחושה מסוימת או מיוחדת. שתיית יתר, מתן שתן רב, סחרחורת ובחילות יכולים להתרחש מהמון סיבות. ככל שמשך זמן הסוכרת ארוך יותר, כך קשה יותר לדעת מה מקור הסימפטומים. הדרך היחידה הבטוחה היא בדיקת סוכר בדם.

צריכה מוגזמת של סוכר גורמת לסוכרת? לא נכון

זהו אחד המיתוסים השחוקים בתחום הסוכרת, מאחר שרבים נוטים לשייך את צריכת הסוכרים להתפתחות הסוכרת. חשוב לבצע הבחנה בין שני מצבים: סוכרת מסוג 1 (סוכרת נעורים) נגרמת מתורשה גנטית (שעוד לא פוענחה במלואה על ידי המדע). סוכרת מסוג 2 נגרמת משילוב של גורמים, בהם נטייה גנטית, השמנת יתר ואורח חיים לקוי. למעשה, צריכת סוכרים מוגברים מובילה להשמנת יתר ותנגודת לאינסולין, המובילה להתפתחות הסוכרת, כך שמדובר בקשר עקיף. ישנם אנשים שיאכלו סוכרים בכמות גדולה אך יקפידו על פעילות גופנית ולכן לא יסבלו מהשמנה והסיכון שלהם לפתח סוכרת יהיה נמוך יותר מכאלה שיצרכו פחמימות רבות ויעלו במשקל ללא ביצוע ספורט כלשהו. כמו כן, מחקרים מסוימים הצביעו על הקשר בין צריכת שתייה ממותקת להשמנת יתר ולהתפתחות מחלת הסוכרת. לכן, א.י.ל ממליצה להימנע משתיית משקאות ממותקים, מוגזים או לא, שיכולים להכיל עד 150 קלוריות לפחית קטנה.

הטיפול בזריקות אינסולין מעיד על "סוף הדרך"? לא נכון

מחלת הסוכרת הינה מחלה כרונית ומורכבת. קיימים כיום מגוון טיפולים תרופתיים וזריקות המאפשרים לאנשים עם סוכרת לנהל את חייהם באופן תקין ומאוזן. הטיפול בזריקות אינסולין מקובל כיום גם בשלבים ההתחלתיים של המחלה, כחלק מן השאיפה להגיע לאיזון מהיר, ואין בסיס לדעה הרווחת שטיפול באינסולין מעיד על חומרת המחלה.

ד"ר ברוך יצחק הוא מומחה ברפואת משפחה, יועץ סוכרת, חבר בוועד המנהל של א.י.ל, אגודה ישראלית לסוכרת

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סוכרת
פורום רפואה סינית וסוכרת
פורום כף רגל סוכרתית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום