תכשירים הומאופתיים: רק מגיל 6

(0)
לדרג

לפי הנחיות משרד הבריאות, תכשירים הומאופתיים לילדים יצטרכו להציג הוכחות ליעילות ובטיחות תוך שנה; מוצרים המכילים אלכוהול ירדו מהמדפים

מאת: מערכת zap doctors

תרופות הסבתא היו פה ומאז ומתמיד, אך בשנים האחרונות הפך לאופנתי בקרב ההורים להשתמש בתכשירים שונים המיוחסים לרפואה משלימה: סירופים לשיעול, לגזים, לבקיעת שיניים בתינוקות וכו'. אלה משווקים כפתרונות טבעיים ויעילים, שניתן לקנות בקלות ובלי מרשם. כעת הוצגו בכנס של האיגוד לרפואת ילדים הנחיות של משרד הבריאות, המגבילות ואוסרות על שימוש לא מבוקר במוצרים אלו.

בהנחיות נקבע כי תכשיר הומאופתי המותווה על גבי אריזתו לילדים מתחת לגיל שש לא יאושר אלא על בסיס נתונים קליניים המתייחסים לילדים. מוצרים שבשוק יידרשו להציג נתונים קליניים תוך שנה מיום פרסום הנוהל הרשמי או לחילופין ייפסק שיווק המוצר או ייעוד המוצר לילדים. במילים אחרות, במציאות שבה אין הוכחות ליעילותה של הומאופתיה, מעבר לאפקט פלסבו, ולכן כל בוגר חופשי להשתמש בה, לא יוכלו היצרנים למכור מוצרים הומאופתיים לטיפול בילדים, ללא הוכחת יעילות.

סעיף נוסף מתייחס למוצרים המכילים אלכוהול, שנמכרים כמוצרי מדף לטיפול בילדים. חלק מהתכשירים ההומאופתיים מכילים אלכוהול בכמות לא מבוטלת. על חלק ניכר מהתכשירים הללו לא נערכו מחקרים להוכחת יעילות ובטיחות. בנוסף, דווחו לא מעט תופעות לוואי כתוצאה משימוש בתכשירים אלו בילדים ותינוקות. לפיכך לא יאושרו מוצרים לתינוקות המכילים אלכוהול ותוך שנה יופסק שיווקם בארץ.

מה באמת יש בסירופ לשיעול?

פרופ' מתי ברקוביץ', יו"ר האיגוד לפרמקולוגיה קלינית ומנהל היחידה לפרמקולוגיה קלינית ב"אסף הרופא", הציג לבאי הכנס איגוד רופאי הילדים, את מה שעומד בין היתר מאחורי הפריחה של התכשירים ההומאופתיים לקטנטנים; בשנת 2008 החליטה ועדה מטעם מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) לאסור על שימוש בתכשירים (סירופים) לשיעול ונזלת בילדים מתחת לגיל 4, משום שלא היו מספיק עבודות התומכות ביעילות ובטיחות תכשירים אלו, אף שמדובר בתכשירים קונבנציונאליים לחלוטין. בנוסף התכשירים נמכרו בתחנות דלק ובתי כלבו, ללא פיקוח וללא מרשם. כתוצאה מכך חלו טעויות רבות במתן התכשירים לילדים, והרבה מאוד מקרים של מינוני יתר. בארה"ב, ומאוחר יותר באנגליה, הוחלט להגביל מאוד את השימוש בתכשירים אלו בקרב ילדים.

האיגוד הישראלי לרפואת ילדים, בשנת 2009, יחד עם משרד הבריאות, החליטו כי תכשירים אלו לא יירשמו מתחת לגיל שנה כלל, ומגיל שנה עד 6 שנים יינתנו תכשירים אלו, אלא רק עם מרשם רופא ולמכירה אצל רוקחים. כתוצאה מאיסורים ומגבלות אלו חלה עלייה משמעותית בשימוש בתוספי תזונה ותכשירים הומיאופתיים, כטיפול במצבים של שיעול ונזלת בילדים ותינוקות.

בואו לדבר על זה בפורום תרופות ורוקחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום