ניתוח להצמדת אוזניים: מדריך

(0)
לדרג

אוזניים בולטות עלולות לאמלל ילדים ומבוגרים כאחד. מהו ניתוח להצמדת אוזניים? מה קורה במהלכו? מאיזה גיל ניתן לעבור אותו, ומהם הסיכונים הכרוכים בו? מדריך

רופא מנתח פלסטי ,מומחה לכירורגיה פלסטית
053-7932273 (מספר מקשר)

אוזניים בולטות הן מפגע אסתטי המקשה על חיי הסובלים מהן: הבליטה החורגת מ"מסגרת" ומגבולות הראש והפנים מושכת את תשומת הלב ופוגעת בפרופורציות של הפנים ובמראה הכללי - פגיעה המלווה לעתים, בהעלבות מצד הסביבה ובפגיעה בדימוי העצמי.

ברוב המקרים, אוזניים בולטות הן מצב מולד, הנובע מנטייה גנטית, הקובעת את מראה האוזניים. גם מבוגרים, אבל בעיקר ילדים, סובלים מפגיעה אסתטית זו והורים רבים מחפשים אחר דרכים לטשטושה. הדרך היחידה לטיפול במקרה זה היא ניתוח פלסטי להצמדת אוזניים.

למי מיועד ניתוח להצמדת אוזניים?

זהו ניתוח שעובר מי שמרגיש שאוזניו בולטות בצורה הפוגעת במראהו. תופעת האוזניים הבולטות איננה נדירה ויש לא מעט מטופלים, רובם ילדים, המגיעים לטפל בעניין - כדי לשפר את מראם.

כאשר ילדים בעלי אוזניים בולטות חווים פגיעות רגשיות-נפשיות על רקע מראה אוזניהם, עקב לעג של חבריהם, דימוי עצמי נמוך, או דימוי גוף בעייתי, הוריהם שוקלים תיקון המצב על ידי הניתוח. ישנם גם מבוגרים שמחליטים לתקן את מה שהפריע להם במהלך כל השנים.

ילדה עם אוזניים בולטות - ניתן לתקן (אילוסטרציה shutterstock)
ילדה עם אוזניים בולטות - ניתן לתקן (אילוסטרציה shutterstock)

מאיזה גיל ניתן לעבור את הניתוח?

מומלץ לעבור את הניתוח החל מגיל 10, שזהו השלב בו הושלם רוב תהליך התפתחות האוזן. במקרים קיצוניים, בהם הילד סובל מהצקות קשות ופגיעה ניכרת, ניתן לנתח בגילאים מוקדמים יותר: 6-8.

מה, למעשה, נעשה בניתוח להצמדת אוזניים?

בניתוח מעצבים מחדש את השלד הסחוסי של האפרכסת, עודפי העור מוסרים, ומבוצעת מתיחה ותפירה.

האם הניתוח עלול לסכן את השמיעה?

חד משמעית לא. הניתוח נעשה אך ורק באזור האפרכסת החיצונית, לה אין שום נגיעה לאיברי השמע באוזן. פגיעה בשמיעה איננה חלק מהסיבוכים או הסיכונים הנקשרים לניתוח זה.

ניתוח להצמדת אוזניים אינו מסכן את השמיעה (אילוסטרציה shutterstock)
ניתוח להצמדת אוזניים אינו מסכן את השמיעה (אילוסטרציה shutterstock)

מה הסיבוכים האפשריים והסיכונים של הניתוח?

הסיבוכים הם מינימליים ונדירים וכוללים סיבוכים שעלולים להופיע בכל ניתוח: דימום, זיהום וצלקת לא יפה. אחד הסיבוכים הנדירים ביותר הוא שהמצב חוזר לקדמותו וצריך לבצע תיקון ולכן מומלץ להימנע במשך חודשיים-שלושה ממשחקי כדור ופעילות שעלולה לגרום למכה באוזן.

מהי תקופת ההחלמה?

לאחר הניתוח יופיעו כאבים באזור, נפיחות ושטפי דם. ככל שהמנתח יהיה מנוסה ועדין יותר, כך פעולותיו יפגעו פחות ברקמות וההחלמה מהניתוח תהיה קלה וקצרה יותר. תופעות אלה חולפות תוך מספר ימים, במהלכם יש להימנע משינה על האוזניים ולאחריהם ניתן לחזור לפעילות רגילה. בתום הניתוח, האוזניים ייחבשו והחבישה תוסר לאחר מספר ימים. בחלוף חודשיים-שלושה ניתן לחזור לפעילות מאומצת וספורטיבית.

תוצאות הניתוח נשמרות לכל החיים (אילוסטרציה shutterstock)
תוצאות הניתוח נשמרות לכל החיים (אילוסטרציה shutterstock)

ותוצאות הניתוח? לכמה זמן הן מחזיקות?

לתמיד. ברוב המקרים האוזניים "החדשות" שומרות על צורתן ונשארות מעוצבות היטב לכל החיים.

לסיכום, ניתוח פלסטי להצמדת אוזניים הוא הפתרון היעיל ביותר לטיפול באוזניים בולטות. מדובר בניתוח קצר ויחסית פשוט, שאיננו כולל סיכונים או סיבוכים משמעותיים וניתן להשלימו כבר בגיל 10. במקרים בהם הילד סובל מהצקות חברתיות בשל אוזניו הבולטות, ניתן להקדים את הניתוח. תוצאות הניתוח מבטיחות ונשמרות לתמיד.

ד"ר אבי וינברג הוא מומחה לכירורגיה פלסטית

סייעה בהכנת כתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום