ניתוח שקדים מסייע לאסתמה

(0)
לדרג

מחקר ענק: ניתוח להסרת שקדים ואדנואידים לווה בירידה של עד 40% בהתקפי אסתמה, כ-25% ירידה בביקורים בחדרי מיון וכ-35% ירידה בשיעור האשפוזים על רקע זה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ניתוח להסרת שקדים ואדנואידים משפר באופן משמעותי את חומרת האסתמה בקרב ילדים; כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת PLoS Medicine.

במחקר זה השתתפו 40 אלף ילדים, ואילו שני מחקרים אחרים, שכל אחד מהם כלל פחות מ-100 ילדים, מצאו קשר בין ניתוח להסרת שקדים ואדנואידים לבין שיפור במדדי האסתמה. המחקר הנוכחי הוא ייחודי לאור גודלו והעובדה כי נערך במשך יותר משנתיים, שכן ייתכנו שינויים עונתיים בחומרת אסתמה.

במסגרת המחקר ערכו החוקרים השוואה בין כ-13,500 ילדים עם אסתמה לאחר ניתוח להסרת שקדים ואדנואידים ובין כ-27 אלף ילדים בעלי גיל, מין ואזור גיאוגרפי, שסבלו מאסתמה אך לא עברו ניתוח להסרת שקדים ואדנואידים.

מהנתונים עולה כי ניתוח להסרת שקדים ואדנואידים לווה בירידה גדולה יותר בהתקפי אסתמה והתקפי אסתמה חמורים (ירידה של כ-30% וקרוב ל-40%, בהתאמה). עוד נרשמה ירידה של כ-25% בשיעור הביקורים בחדרי מיון על רקע אסתמה בחולים לאחר הניתוח, לצד ירידה של כ-35% בשיעור האשפוזים על רקע אסתמה. יתרה מזאת, שיעור הנפקות מרשמים לטיפול תרופתי באסתמה היה נמוך יותר לאחר ניתוח להסרת שקדים ואדנואידים. לא תועדה ירידה משמעותית באף אחד מהפרמטרים שנמדדו במחקר אצל ילדים עם אסתמה, שלא נזקקו לניתוח להסרת שקדים ואדנואידים בזמן המחקר.

לדברי החוקרים, בילדים עם אסתמה ודום נשימה חסימתי בשינה תועדו תסמינים חמורים יותר בהשוואה לביקורות, אך רמת התסמינים לאחר הניתוח הייתה דומה לזו שתוארה בקבוצת הביקורת. לפיכך, על רופאים המטפלים בילדים עם אסתמה לחפש אחר סימנים לתחלואה על רקע היפרטרופיה (הגדלה) של שקדים ואדנואידים.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום אף אוזן גרון - ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום