דוקטור, תן לי מרשם לאפליקציה

(0)
לדרג

iCon היא אפליקציה המסייעת לטיפול בהפרעת קשב וריכוז. ניתן לקבלה באמצעות מרשם רופא. אפליקציות אחרות, ללא מרשם, יזכירו לכם לקחת את התרופות בזמן או יתריעו על התפתחות טרום סוכרת

מאת: ד"ר יוסי בהגון

בישראל יש למעלה מ-10 מיליון טלפונים חכמים, בהם עושים שימוש למעלה מ-60% מהישראלים. השימוש חוצה גילאים ושכבות סוציו-אקונומיות, והמגמה לעתיד משקפת המשך גידול חד בנגישות לטכנולוגיות Mobile בארץ ובעולם.

מאפיין בולט של טכנולוגיות Mobile הוא יכולתן להשפיע על התנהגות המשתמשים. מיליון משתמשים באפליקציה לניהול נטילת תרופות, פלטפורמה דיגיטלית למניעת סוכרת ואפליקציה חדשה לשיפור הטיפול בהפרעת קשב - כל אלה הן רק חלק מהדוגמאות שמוכיחות כי רתימת טכנולוגיות Mobile לעולם הבריאות עשויה להוביל למעורבות גבוהה יותר של המטופל בניהול מצבו הרפואי - בבריאות ובחולי.

האם משמעות המהפכה הטכנולוגית היא כי המטופל הופך להיות שותף פעיל בשמירה על בריאותו?

בעשור הקרוב, עם כניסתם של ילידי העידן הדיגיטלי למעגל צרכני הבריאות האקטיביים, יעמדו שירותי רפואה מבוססי תשתיות דיגיטליות - אינטרנט, סלולר, סנסורים פיזיולוגיים לבישים (wearable sensors), ואמצעי אבחון ביתיים (רפואה מרחוק), בבסיס אחת המהפכות המשמעותיות ביותר שהתחוללו בהיסטוריה של הרפואה המודרנית: הפיכת המטופל לשותף אמיתי בניהול בריאותו. מהפכה זו תשפיע על החיים של כל אחד מאיתנו ועל החיים של היקרים לנו.
בלב השינוי עומד הרצון להתאים את האופן בו מסופקים שירותי הרפואה לחיים המודרניים, תוך שימת דגש על מניעת תחלואה, והתאמת האיכות המקצועית והשירותית, הזמינות, הנגישות והרציפות למצופה משירותי רפואה מתקדמים.

מה שיעור ההשקעות ברפואה דיגיטלית?

תחום הרפואה הדיגיטלית (Digital-Health) הינו אחד התחומים ה"חמים" ביותר כיום בעולם ההשקעות. עד לאמצע 2014 הושקעו כ-2.4 מיליארד דולר בתחום זה בארה"ב. גם בישראל, המכונהStart-up Nation , נצפית בשנה האחרונה התעוררות משמעותית בתחום זה בקרב יזמים, משקיעים, קופות החולים, משרד הבריאות, חברות תרופות, חברות ביטוח ועוד.

מהן הדוגמאות המובילות לסטרטאפים ישראליים בתחום?

דוגמאות לסטרטאפים ישראליים מובילים הפועלים בתחום זה הן Medisafe שפיתחה אפליקציה חכמה המסייעת למטופלים בניהול נטילת התרופות שלהם. האפליקציה נחשבת לאחת המובילות בעולם בתחומה, עם כמיליון משתמשים מכל רחבי העולם העושים בה שימוש.

דוגמא נוספת היא Sweetch שפיתחה פלטפורמה לזיהוי מטופלים טרום-סוכרתיים שנמצאים ברמת סיכון גבוהה במיוחד להפיכה לסוכרתיים. לאותם מטופלים שהם "פצצות מתקתקות", המערכת מציעה תוכנית התערבות ייחודית שהוכחה במחקרים קליניים רחבי היקף כמסייעת במניעת סוכרת.

דוגמה נוספת היא בתחום הפרעת הקשב. iCon היא אפליקציה ישראלית חדשה המוסיפה נדבך דיגיטלי חשוב לגישה הטיפולית הקיימת, המבוססת על טיפול תרופתי וטיפול התנהגותי.

האתגר המשמעותי ביותר בטיפול הוא התאמה מדויקת של הטיפול לילד, מפני שכל ילד מגיב אחרת לתרופות שונות ומינונים שונים. תהליך התאמת התרופה והמינון מצריך מעקב וסבלנות. האפליקציה החדשה באה לענות על אתגר זה, של שיפור ההתאמה האישית של הטיפול לאורך זמן.

האפליקציה הינה אפליקציית מרשם, דהיינו: רק הורים שקיבלו מרשם מהרופא לאפליקציה זו יכולים להורידה ולעשות בה שימוש. הדור הבא של האפליקציה יכלול התראות פרואקטיביות להורה ולרופא, וחיבור לטכנולוגיה לבישה (Wearable Sensors) כמו Apple Watch שעליו הוכרז לא מכבר. האפליקציה זמינה באפסטור ובאנדרואיד.

ד"ר יוסי בהגון הוא רופא משפחה ומנכ"ל חברת Luminox המתמחה באסטרטגיה ויישום של חדשנות-ערך בתחום הבריאות.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות קשה וריכוז בקרב ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום