ילדים: אל תתנו להם שלטים

(0)
לדרג

צפייה בטלוויזיה עד גיל שנתיים עלולה לפגוע בהתפתחות, כך לפי איגוד רופאי הילדים. האם יש ערך לתוכניות חינוכיות לפעוטות, ומה הדין לגבי מחשבים וסמארטפונים?

מאת: מערכת zap doctors

נתוני המחקרים שנאספו עד עתה מספקים ראיות מוצקות כי למדיה על כל צורותיה השלכות שליליות על בריאות, התפתחות והתנהגות פעוטות עד מגיל שנתיים, כך עולה מנייר עמדה בנושא שמפרסם איגוד רופאי הילדים בישראל. על כן מומלץ לאמץ את המלצות איגוד רופאי הילדים האמריקאי שלא לחשוף ילדים עד גיל שנתיים לטלוויזיה, או לפחות לצמצם ככל האפשר את השימוש במדיה זו כמה שיותר (להמלצות פרקטיות להורים - גללו לסוף הכתבה).

טלוויזיה - שמרטף רע מאוד

לפי נייר העמדה, שמסתמך על מחקרים ועמדת איגוד רופאי הילדים האמריקאי, 90% מהורים לתינוקות מתחת לגיל שנתיים בארהב מדווחים כי ילדיהם צופים בצורה כלשהי במדיה אלקטרונית, ובגיל 3 שנים לכמעט שליש מהילדים יש טלוויזיה בחדר. הורים רבים מתייחסים לטלוויזיה כשומר על השקט והשלווה בבית וכפעילות בטוחה לילדיהם בזמן שהם מבצעים את המטלות הביתיות. על פי רוב ילדים מתחת לגיל שנתיים צופים בטלוויזיה בין שעה לשעתיים ביום בממוצע, אך 14% צופים במדיה במשך שעתיים ביום ויותר. במשפחות בעלות רקע חברתי כלכלי נמוך וכן ילדים במשפות חד הוריות, נוטים לצפות יותר בטלוויזיה.

תוכניות חינוכיות - אין דבר כזה

הוכח למשל שתינוקות בני 12-18 חודשים זוכרים הופעה חיה טוב יותר, ועל כן בעלת סיכוי רב יותר להיות בעלת ערך לימודי בהשוואה לצפייה במסך הדורשת צפייה חוזרת מספר פעמים על מנת שילדים בני שנה עד שנתיים יזכרו אותו. מחקרים שונים מצביעים על כך שמרבית הילדים מתחת לגיל 18 חודשים אינם מפנים תשומת לב רבה לתוכניות טלוויזיה, וכי ילדים בני שנה ופחות אינם עוקבים אחר צילומי מסך רציפים או אחר דיאלוג בתוכנית . בין גיל שנה וחצי לשנתיים וחצי מתרחשת הסבה התפתחותית ביכולת להפנות תשומת הלב לתוכניות מדיה, כך שייתכן שחלק מבני שנה וחצי עד שנתיים מסוגלים ללמוד ממדיה, בעוד שאחרים קרוב לוודאי שלא.

כשהטלוויזיה תמיד ברקע

גם כשהטלוויזיה דלוקה ומכוונת לתוכנית שאינה לילדים, נגרם נזק, כי דעתו של ההורה מוסחת, ובכך משפיעה הצפייה לרעה על האינטראקציה בין ההורה והילד, ועל ההזדמנויות ללמידה משמעותית מזמן איכות עם ההורים, הכולל שיחה ומשחק. סביר להניח כי לו כל המסכים בבית היו כבויים, היו ההורים מפנים יותר תשומת לב לילדיהם, משוחחים איתם יותר ומשחקים איתם יותר.

השמנה, הפרעות קשב והתנהגות אלימה

שימוש מוגבר במדיה בגיל צעיר נמצא קשור עם שכיחות גבוהה יותר של עודף משקל בגיל צעיר ובגיל מאוחר יותר, הפרעות בשינה, התנהגות אגרסיבית ובעיות קשב בילדים בגילאי הגן ובית הספר.

לכשליש מהפעוטות יש טלוויזיה בחדרם וההורים מדווחים כי צפייה בטלוויזיה מאפשרת ומסייעת לילדם להירדם. אף שהורים רבים מאמינים כי צפייה בתוכנית הטלוויזיה לפני השינה מסייעת להרגעות הילדים ומעבר שקט לשינה, הוכח כי מרבית התוכניות מגבירות את מצב הערנות, מעכבות את ההירדמות, גורמות לחרדה מהירדמות ומקצרות את משך השינה, והדבר בולט במיוחד בקרב ילדים מתחת לגיל שלוש שנים.

במחקר שבו השתתפו כ-300 ילדים ביפן בוצעו בדיקות MRI של המוח שהדגימו כי צפייה ממושכת בטלוויזיה היא בעלת השפעה שלילית על התפתחות אזורים באונה הפרונטלית הקשורים ביכולות אינטלקטואליות. כמו כן נמצא קשר בין זמן צפייה ארוך בטלוויזיה ליכולת קוגניטיבית נמוכה יותר. מחקרים הראו שבטווח הקצר, פעוטות הנחשפים פרקי זמן ממושכים יותר לטלוויזיה ולווידאו הראו התפתחות שפתית איטית יותר, ולילדים בני פחות משנה הצופים לבד זמן ממושך בטלוויזיה או בוידיאו יש עיכוב שפתי משמעותי.

ומה עם הטאבלט?

פיתוח אמצעי מדיה אינטראקטיבית מתקדמים ושימוש בהם על ידי הציבור מקדימים בכמה שנים את יכולתנו להסיק מסקנות מדעיות מבוססות מחקרים אודות השפעתם. לפי איגוד רופאי הילדים, "אין בידנו עד כה עדויות ממחקרים על השפעת שימוש באפליקציות הכלולות במכשירים האלה על התפתחות תינוקות. ייתכן שקיים הבדל משמעותי בין שימוש פסיבי במדיה שבו הילד רק צופה בתכנים שלא נבחרו, לבין שימוש במדיה אקטיבית אשר יכולה להיות משחק פעיל לכל דבר".

המלצות להורים

1. יש להימנע ככל האפשר מחשיפה של ילדים הצעירים מגיל שנתיים למדיה.

2. אם ההורים בוחרים לאפשר לילדיהם חשיפה למדיה אלקטרונית, יש לבחור בתכני צפייה מותאמים לגיל, לצפות יחד עם הילדים בתוכנית, ולשוחח איתם על התכנים הנצפים.

3. יש להימנע מהתקנת מערכת טלוויזיה או מחשב בחדר השינה של הילדים.

4. אין להרדים תינוקות וילדים תוך כדי צפייה במדיה.

5. אין להאכיל תינוקות תוך כדי צפייה במדיה.

6. יש להימנע מחשיפת ילדים למדיית רקע המהווה הסחה להורים ולילדים.

7. יש להרבות במשחק יחד עם הילדים. משחק עם הילד הינו בעל ערך גבוה יותר להתפתחות המוחית בהשוואה להיחשפות למדיה אלקטרונית. אם ההורה אינו מסוגל לשחק עם הילד, הילד צריך לקבל זמן משחק עצמאי. אפילו בגיל ארבעה חודשים, משחק עצמאי מאפשר לילד לפתח חשיבה בצורה יצירתית, לפתור בעיות ולהשלים משימות עם התערבות מינימאלית של הורה. כדאי ללמוד כיצד לתת לילד להעסיק את עצמו כאשר ההורים עסוקים אך נמצאים בקרבת מקום.

8. יש להגביל את השימוש באפליקציות מבוססות מכשירים אלקטרוניים לעד שעה ביום תוך שיתוף ההורים במשחק.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום