עלייה בהתאבדויות בישראל

(0)
לדרג

כך עולה מנתוני עמותת אנוש; ד"ר הלה הדס: "מספר האנשים ששמים קץ לחייהם עלה ב-3 השנים האחרונות על מספר ההרוגים בתאונות הדרכים"

מאת: מערכת zap doctors

שיעור ההתאבדויות בישראל עלה יחסית, אך האם אפשר למנוע מקרים אלו? 40% מהמתאבדים ביקרו אצל רופא המשפחה בחודש הקודם להתאבדותם, כך עולה מנתוני עמותת אנוש שהוצגו בדיון בוועדת הבריאות של הכנסת. בנוסף, יותר מ-10% ממי שמנסים לשים קץ לחייהם, יחזרו על הניסיון תוך שנתיים.

אמנם שיעור ההתאבדות בישראל נמוך מהממוצע במרבית מדינות אירופה, אך בשנת 2012 נרשמו 6,159 ניסיונות התאבדות במחלקות לרפואה דחופה. מדובר בעלייה לעומת הממוצע בשנים 2004-2012. עד שנת 2009 נרשמו כ-400 מקרי התאבדות מדי שנה. שכיחות מקרי ההתאבדות הגבוהה ביותר באופן כללי נרשמת בחודש ינואר. ביום ראשון ישנה שכיחות גבוהה יותר של מתאבדים מאשר בשאר ימות השבוע.

בין השנים 2000-2010 נרשמו שיעורי התאבדות גבוהים יותר בקרב העולים החדשים לעומת אוכלוסיות אחרות. כשליש ממקרי ההתאבדות בישראל היו של עולים. כרבע מתוכם של עולים מברה"מ לשעבר שעלו משנת 1990 ואילך, וכ-3%-8% מקרב עולי אתיופיה שעלו משנת 1980.

נשואים מתאבדים פחות

שיעור ההתאבדות בקרב נשואים בני 24-64 נמוך בהשוואה ללא נשואים אצל גברים וגם אצל נשים. שיעור ההתאבדות בקרב גרושים/ות בגילאי 25-44 גבוה בהשוואה לנשואים ורווקים: פי 8.2 בהשוואה לנשואים ופי 1.9 בהשוואה לרווקים בקרב גברים. בקרב נשים - פי 5.6 מול נשואות ופי 0.9 בהשוואה לרווקות.

שיעור ההתאבדות עולה עם הגיל במיוחד בקרב גברים, השיעור בקרב צעירים עד גיל 45 נמוך מהשיעור בקרב בני 75 ומעלה (22%). עוד עולה מהנתונים כי בשנים 2004-2010- 13% מהפונים לרפואה דחופה בבית חולים עקב ניסיון אובדני חזרו על הניסיון לשים קץ לחייהם זו לפחות פעם אחת תוך שנתיים. 9% ניסו פעמיים תוך שנתיים, 4% ניסו 3 פעמים או יותר. כמחצית מהניסיונות החוזרים נעשו בחצי שנה הראשונה לאחר הניסיון הראשון.

"הנתונים על האובדנות בישראל מעידים על כך שזהו אחד הנושאים החשובים שעל המדינה להקצות לו משאבים. מספר האנשים המצליחים להתאבד מדי שנה עלה בשלוש השנים האחרונות על מספר ההרוגים מתאונות הדרכים", מציינת ד"ר הלה הדס, מנכ"לית עמותת אנוש. "אמנם המדינה החלה לטפל בנושא ולהתוות תכנית למניעת התאבדויות, אך יש להעמיד את הנושא בראש סדר עדיפויות. הנתונים הידועים לנו מדברים על אלו שהצליחו להתאבד. משערים שעל כל ניסיון אובדני ש'הצליח' ישנם לפחות ארבעה שכשלו. בין אם הדבר נובע מרצון גרידא לקריאה לעזרה בשעת מצוקה ובין אם מתוך כוונה טהורה. הנתונים מבהילים ויש להקצות את המשאבים הדרושים לתכניות הסברה ולמניעה".

יקירכם בדיכאון? שימו לב לנורות האזהרה

אחד הגורמים המרכזיים להתאבדות הוא דיכאון מז'ורי הניתן לטיפול ומכאן שניתן למנוע חלק ממקרי ההתאבדויות. הפסיכיאטר ד"ר אילן טל מסביר מהם סימני האזהרה אליהם יש לשים לב:

1. שינויים בדפוסי התיאבון - חוסר תאבון או אכילה יתרה.

2. שינויים במצב הרוח - ירידה בהנאה, חוסר חשק לבצע פעולות, עצבות

3. עייפות קיצונית וחוסר ריכוז

4. אמירות על כך שהחיים הם חסרי טעם, לא שווה לחיות וכו'

"אם אתם מזהים אצלכם או אצל חבר או בן משפחה את סימני המצוקה הללו יש לפנות לאיש מקצוע לקבלת עזרה. אנשים חוששים לפנות מכיוון שהם חוששים מאשפוז ולכן חשוב לי מאוד להדגיש שהמטרה העיקרית שלנו כאנשי מקצוע היא לסייע בטיפול על ידי שיחות ובמקרה הצורך תרופות כמה שיותר קרוב לסביבה הטבעית של המטופל".

שיאו של חודש בריאות הנפש שמובילה עמותת אנוש באירוע ההתרמה השנתי לעמותה עם מופע מרכזי שלומי שבת. לחצו כאן לפרטים נוספים.

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום