סוכרת 2014: תמונת מצב

(0)
לדרג

יום הסוכרת הבינלאומי: מעל 400 אלף ישראלים מוגדרים חולי סוכרת, מהם כ-60% במצב מאוזן. המחלה היא בין גורמי המוות המובילים בארץ ובעולם. אז מה עושים?

מאת: מערכת zap doctors

מחלת הסוכרת היא אחת מסיבות המוות המובילות בעולם המערבי, ובישראל היא מדורגת במקום השלישי או הרביעי בשנים האחרונות.

על פי נתוני משרד הבריאות, בשנים 2009-2011 כ-6849 (3681 נשים 3168 גברים) חולים מתו מסוכרת. בסך הכל מאובחנים כחולים כ-435 אלף בני אדם. עיקר התחלואה היא מעל גיל 50, והיא מגיעה לכשליש מהישראלים בגילאי מעל 70.

מחלת הסוכרת, פוגעת בתפקוד היומיומי, וגוררת סיבוכים בריאותיים, בעיקר פגיעה בתפקוד הלב, בכלי הדם, בעיניים, בכליות ובגפיים. הסיבה המובילה לזינוק בסוכרת היא אורח החיים המערבי המודרני, הכולל מיעוט פעילות גופנית, לצד תזונה עתירת פחמימות וסוכרים (וגם נתרן ושומנים), דבר שגורם להשמנה, המובילה להגדלת הסיכון לחלות בסוכרת כבר בגילאים צעירים מבעבר.

קידום אורח בריא - בעדיפות לאומית

בין היתר כדי להתמודד עם אתגר זה מפעיל משרד הבריאות את התוכנית הלאומית אפשריבריא - התוכנית הלאומית לחיים פעילים ובריאים. התוכנית הכוללת את משרדי הבריאות, החינוך והתרבות והספורט מובילה מאמץ לאומי לצמצום תחלואה כרונית, על ידי קידום הרגלי אכילה בריאים ופעילות גופנית ומניעת עישון.

חלק מיעדי התוכנית: שיפור ההזנה במוסדות חינוך; הנגשת הייעוץ לאורח חיים בריא לאוכלוסיות ייחודיות ו/או מוחלשות; הגבלת פרסום מזון בעל ערך תזונתי נמוך לילדים; הנגשת מידע תזונתי באריזות מזון, מסעדות וקפיטריות; הורדת מחירי אוכל בריא; העלאת ההשקעה הלאומית בשטחים המיועדים לפעילות גופנית ופעילויות לביצוע פעילות גופנית; קידום שיח ופיתוח מיומנויות בקרב אוכלוסיות ייחודיות.

בעקבות התכנית, הממשלה העבירה את החוק לפיקוח על הערך התזונתי של המזון המוגש ונמכר במוסדות חינוך. משרד החינוך הטמיע את קידום הבריאות כיעד משרדי, והקצה שעות העשרה בקידום בריאות לאנשי חינוך.

סל הבריאות כולל ציוד למדידת סוכר בדם באמצעות מכשירים ביתיים וסטיקים, מכשירים לניטור רציף של סוכר בדם לילדים, לנשים בהריון, לחולים עם אירועים של היפוגליקמיה (סוכר גבוה) לא מודעת, וכן משאבות אינסולין, מחטים, מזרקים. תרופות הכוללות הוספה של סוגי אינסולין מתקדמים הנוספים לסל מעת לעת, כולל בשנים האחרונות. כמו כן כלולים בסל טיפולים המיועדים לתת מענה לסיבוכי סוכרת.

קופות החולים משקיעות מאמצים רבים באיזון של חולי סוכרת ומדד המטרה של איזון חולי סכרת נמצא בתוכנית המדדים הלאומית. קרוב ל-90% מהחולים עוברים את הבדיקה למידת האיזון של המחלה. 63% מהחולים נמצאים במצב המוגדר "מאוזן". מתבצעת פעילות רבה להעלאת היכולת לאזן באמצעות הגברת המודעות של הרופאים ושל המטופלים לצורך החשוב לשמור על איזון, והכללה של תרופות חדשות שמביאות לאיזון טוב יותר.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת נעורים (סוג 1) טיפול והתמודדות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום