בגלל מזג האוויר החורפי או אלרגיה? מדריך למצטנן

(5)
לדרג

גודש באף, עיניים דומעות, התעטשויות ושיעול טורדני? זו עלולה להיות אלרגיה או הצטננות. כדאי לאבחן בדיוק במה מדובר, מפני שלכל אחת מהבעיות טיפול שונה לגמרי

מאת: מערכת Zap Doctors זאפ דוקטורס

רבים מאתנו מסתובבים בימים אלה עם תחושת גודש באף, עיניים דומעות, התעטשויות ושיעול טורדני. תופעות אלה עשויות להיגרם כתוצאה מהצטננות או כתוצאה מרגישות לאלרגיה עונתית. על אף שהתסמינים דומים בחלקם, הטיפולים התרופתיים המיועדים להצטננות ולאלרגיה שונים באופן מהותי זה מזה. על מנת להימנע מצריכה תרופות מיותרת וכדי לתת מענה יעיל לתסמינים המטרידים, חשוב ביותר לאבחן במדויק את מקור הבעיה. ד"ר קובי שדה מהמרכז לאלרגיה ואימונולוגיה במרכז הרפואי סוראסקי בת"א, מסביר:

מה גורם לאלרגיה?

בעונת הסתיו, כמו גם בתקופת האביב, הרוחות המנשבות מחדירות אבקנים של צמחים אלרגניים אל מערכת הנשימה שלנו. חשיפה לצמחים אלרגנים כגון אקליפטוס, ערער, יבלית ולענה, הפורחים בתקופת הסתיו, משפיעה על דרכי הנשימה של אדם רגיש (אטופי) וגורמת לנזלת אלרגית.

במקרים רבים, נלווים לנזלת גם תסמינים נוספים: כאבי ראש, קשיי ריכוז, דלקת לחמיות, קוצר נשימה, הפרעות בשינה ופגיעה בחושי הריח והטעם. בנוסף, כ-30%-40% מהמאובחנים עם נזלת אלרגית סובלים מסיבוכים נוספים של המחלה, כגון אסתמה אלרגית, פוליפים אפיים הגורמים להפרעה בנשימה, דלקות באוזן התיכונה ובגתות (רינוסינוסיטיס).

מה גורם להצטננות?

ההצטננות האופיינית לתקופת הסתיו נגרמת על רקע זיהום ויראלי ומלווה לעיתים קרובות בחום, כאבי שרירים ושיעול מוגלתי. לנזלת שמקורה בזיהום יש בדרך כלל גוון צהוב-ירוק ומרקם סמיך.

במידה וההצטננות מלווה בכאבים, ניתן להשתמש במשככי כאבים; אולם על פי רוב, גם ללא טיפול תרופתי, התסמינים הללו ייעלמו בתוך שבועיים.

עם זאת, רבים מהסובלים מאלרגיות אינם מודעים לרגישות שלהם ומניחים בטעות שהם "סוחבים" התקררות ממושכת. לכן, בטעות, הם נוטלים ללא הבחנה אנטיביוטיקה, טיפות אף לצינון, כדורי איבופן ופראצטמול למיניהם. אבל כל אלה לא יושיעו אותם.

עוד באתר דוקטורס: 

הילד בבית עם חום וקורונה בחוץ: מתי כדאי לגשת לרופא?

אסתמה בילדים: מתכוננים לחורף>>

איך מבחינים בין נזלת אלרגית לבין הצטננות?

להבדיל מהצטננות, הנזלת האלרגית היא ברוב המקרים מימית ושקופה. הנזלת והתסמינים האלרגנים הנלווים לה (גרד, התעטשויות, אודם ודמע בעין) עשויים להופיע ולהיעלם לסירוגין ובעוצמות שונות, בהתאם לתדירות החשיפה לגורם האלרגני.

אלרגיה לצמחים עשויה להטריד משך כל תקופת הפריחה שלהם, ואילו אלרגיה לקרדית האבק הביתית או לחיות בית (לדוגמה: חתול) עלולה לגרום לסבל מתמשך לאורך כל חודשי השנה.

כיצד מאבחנים נזלת אלרגית?

האבחון הרפואי של נזלת אלרגית מתבצע בשתי רמות משלימות:

1. תשאול של המטופל אודות התסמינים מהם הוא סובל, תדירותם, עוצמתם ומידת ההשפעה שלהם על התפקוד היומיומי שלו.

2. ביצוע "תבחיני עור" במרפאת אלרגיה, במסגרתם נבדקת הרגישות הסגולית של המטופל לגורמים אלרגנים השונים. במידת הצורך, נעזרים גם בבדיקות דם שונות המספקות אינדיקציה לרגישות האלרגנית (כגון בירור רמת IgE בסרום).

לאחר האבחון, מה הטיפול הנכון באלרגיה?

גם לאחר שהאבחון מזהה את הרגישות לגורמים אלרגנים ספציפיים, חשוב לפנות אל רופא אלרגולוג שיקבע את משלב התרופות הנכון והיעיל ביותר עבור כל חולה באופן אישי - מכיוון שלא ניתן להימנע באופן מוחלט מחשיפה סביבתית אל האלרגנים.

הטיפול המניעתי עשוי להיות תקופתי או קבוע, בהתאם לשכיחות הסימפטומים וחומרתם. יש כיום היצע רחב של טיפולים, העשויים להקל על נזלת אלרגית. הטיפול השכיח והמומלץ הוא בכדורים אנטי-היסטמינים.

התרופות האנטי-היסטמיניות מהדור הראשון מתאפיינות בתופעות לוואי רבות. בין היתר הן גורמות לישנוניות. לכן הן אינן נמצאות היום בשימוש נרחב. בבתי המרקחת ניתן לרכוש תרופות אנטי-היסטמין שונות שאינן תרופות מרשם (כגון זילרג'י או אלרג'יקס) אך כדאי להיוועץ באלרגולוג לפני נטילתן מאחר וחלקן בעלות השפעה מרדימה.

ברוב המקרים, טיפול הבחירה המועדף הוא תרופות אנטיהיסטמיניות מהדור השני, הניתנות במרשם רופא (כדוגמת טלפסט או היסטזין) הפועלות במהירות וביעילות גבוהה להקלה על תסמיני התקף האלרגיה, מבלי לגרום לתחושת נמנום או טשטוש.

כדי להקל על הגודש באף, מומלץ לבקש מהרופא גם מרשם לתרסיס סטרואידלי מקומי לאף, כדוגמת סטרונאז או נזוקורט, אשר ניתן להשתמש בהם ללא חשש לנזק לרירית האף.

ד"ר קובי שדה, המרכז לאלרגיה, אסתמה ואימונולוגיה, מרכז רפואי סוראסקי ת"א

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום