סבל כפול: בגוף ובנפש

(0)
לדרג

מתמודדים עם פגיעה נפשית סובלים יותר מיתר לחץ דם, סוכרת ומחלות נוספות. הסיבות לכך הן אורח חיים לא בריא והעובדה שאין כתובת אחת שאחראית על הטיפול

מאת: מערכת zap doctors

לפי מחקרים רבים, מטופלים המתמודדים עם סכיזופרניה נמצאים בסיכון מוגבר לתמותה מהפרעות של מערכת הלב וכלי הדם, זיהומים ומחלות אנדוקריניות. בעמותת אנוש לבריאות הנפש מתריעים כי לצוותי בריאות הנפש חסר ידע בטיפול ובמניעת גורמי סיכון למחלות גופניות, ואילו צוותי הרפואה הראשונית עמוסים וממוקדים בחולי הגופני. התוצאה מצערת: אין כתובת אחת שאחראית על הטיפול בחולה הסובל מהפרעה פסיכיאטרית.

לפי נתוני העמותה, 48% ממתמודדי הנפש בקהילה סובלים ממחלות גופניות ושיעורי התמותה אצלם גבוהים יחסית לשאר האוכלוסיה. כ-29% ממטופלי הנפש סובלים מיתר לחץ דם, 15% ממחלות דרכי הנשימה, 12.5% מאנמיה, 10% מסוכרת ו15% ממחלות אחרות.

"אורח חייהם של חולים פסיכיאטריים הוא גורם סיכון למחלות גופניות כרוניות: עודף משקל, עישון, תזונה לא בריאה והיעדר פעילות גופנית", מסבירה עתליה מלאך, מנהלת איכות השירות בעמותת אנוש. "מינהל הרפואה במשרד הבריאות הוציא מכתב אל מנהלי בתי החולים בנושא חשיבות בהעברת מידע בין פסיכיאטר לרופא מטפל ראשוני בקהילה, ובסטנדרטים להפעלת שירותי שיקום שהוציא משרד הבריאות נקבע כי עובדי השיקום מחויבים להפנות את המתמודדים לבצע בדיקות רפואיות כלליות אצל רופא המשפחה, אך למרות כל זאת אנו רואים שאין התייחסות מספקת של אנשי מקצוע לפעייות הגופניות של החולים הפסיכיאטריים מחד ומאידך הרפואה הראשונית איננה מסייעת במידת הצורך". לדבריה, קיימת דיכוטומיה בין העוסקים בשיקום בבריאות הנפש והפסיכיאטריה לרפואה הראשונית בהקשר למצבו הבריאותי של המתמודד.

על מנת לצמצם את התחלואה הגופנית בקרב מתמודדים עם פגיעה נפשית, עמותת אנוש מציעה לעורר מודעות של מקבלי ההחלטות לנושא, ולהעלות מודעות בקרב רופאי המשפחה בקופות החולים ועובדי השיקום. כמו כן יזמה העמותה את פרויקט Mind & Fitness - להטמעת אורח חיים בריא בקרב נפגעי נפש. מדובר בפרויקט שמטרתו הקניית כלים ואורח חיים בריא בקרב האוכלוסייה המתמודדת עם פגיעה נפשית. המרכז הראשון נפתח לפעילות בנובמבר 2013 במרכז דניאל לחתירה, הממוקם בלב פארק הירקון שבתל אביב. המרכז כולל חוגי ספורט במתכונת של פעילות קבוצתית כדי לטפח קבוצת שייכות ולענות על צורך חברתי.

ביום שני, 8 בדצמבר, יתקיים אירוע ההתרמה השנתי לעמותת אנוש עם מופע מרכזי של שלומי שבת בבית האופרה, המשכן לאומנויות הבמה. לפרטים נוספים לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום בריאות הנפש.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום