תחבורה: הדרך להתקף לב

(0)
לדרג

מחקר ישראלי חדש מדגים את השפעת הפחמן הדו חמצני על צבירת שומני הדם בתאי דופן העורק, תהליך הגורם להתפתחות טרשת עורקים ובהמשך התקף לב או שבץ

מאת: מערכת zap doctors

נושא זיהום האוויר בערים הגדולות בישראל לא יורד מהכותרות, אך בעוד שהמפעלים הגדולים נתפסים כמזהמים העיקריים, מחקר חדש מגלה כיצד דווקא כלי התחבורה מזרזים את התפתחות מחלות הלב וכלי הדם.

החיים בערי מטרופולין ובערים בכלל טומנים בחובם נוחות גדולה, אבל גם לא מעט בעיות. אחת העיקריות היא איכות האוויר שאנו נושמים בסביבה עירונית, זאת עקב ריבוי הגורמים הפולטים זיהומים באזורים עירוניים. מחקר חדש, המשותף לקריה הרפואית רמב"ם ולטכניון, מציג לראשונה את האופן שבו זיהום האוויר שנובע מהתחבורה יכול להפוך לגורם מזרז להתפתחות של מחלות לב וכלי דם. המחקר צפוי להתפרסם בקרוב בכתב העת Toxicology & Industrial Health.

פחמן חד-חמצני (CO2) הוא מרכיב מרכזי בזיהום אוויר שמקורו העיקרי בתחבורה, אך הוא עלול לזרז תפתחות של מחלות לב וכלי דם. במסגרת המחקר נבדקה השפעת פחמן דו חמצני; על צבירת שומני הדם בתאי דופן העורק, שכן תהליך זה הוא הגורם העיקרי להתפתחות טרשת העורקים וביטוייה בהתקף לב או בשבץ מוחין.

חשיפה של מאקרופאגים (המייצגים את תאי דופן העורקיים, אשר מובילים דם ללב ולמח) לפחמן דו חמצני העלתה את רמות הטריגליצרידים (שומנים בדם) בתאים בכ-60%, והורידה את יכולת "הכולסטרול הטוב" (HDL) לסלק עודפי כולסטרול מן המאקרופאגים בכ-30%.

המחקר נערך במעבדתו של פרופ' מיכאל אבירם, מנהל המעבדה לחקר ליפידים בקריה הרפואית רמב"ם ובפקולטה לרפואה של הטכניון, בשיתוף עם ד"ר לוריין פטריק מהפקולטה להנדסה סביבתית בטכניון. לדברי פרופ' אבירם, זהו המחקר הראשון המתאר את מנגנוני השפעת הפחמן הדו חמצני על האצת התפתחות טרשת העורקים וביטוייה במחלות לב וכלי דם: "ממצאים אלו מדגישים את הצורך בהורדת כמות זיהום אוויר", מסביר פרופ' אבירם, "וזאת במטרה להוריד את התחלואה והתמותה ממחלות לב וכלי דם".

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום